نوبت‌بندی آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود/ کشاورزان گیلانی تقویم زراعی را رعایت کنند

خرمی از اجرای نوبت‌بندی آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود خبر داد و ضمن تاکید بر اهمیت رعایت تقویم زراعی گفت: طبق برنامه، آب کانال چپ سد سنگر از ۲۹ اردیبهشت به مدت ۴ روز قطع و سپس به مدت ۸ روز آبگذاری می‌شود.

«وحید خرمی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، اجرای فرآیند نوبت‌بندی آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: طبق برنامه، آب کانال چپ سد سنگر واقع در اراضی مناطق مرکزی گیلان از صبح 29 اردیبهشت به مدت 4 روز قطع و سپس به مدت 8 روز آبگذاری می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان جلوگیری از بروز هرگونه خسارات جانی و مالی احتمالی را در پی افزایش جریان آب رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی گیلان، تاکنون بیش از 60 درصد از اراضی شالیزارهای استان توسط کشاورزان نشاء شده است.

 

خرمی بار دیگر رعایت تقویم زراعی و انجام فرآیند نشای برنج را در موعد تعیین شده ضروری خواند و با بیان اینکه این کار موجبات جلوگیری از هدررفت منابع آب و استفاده بهینه از آن را میسر می‌سازد تصریح کرد: تمام تلاش و کوشش ما این است که بتوانیم در سال زراعی پیش‌رو حمایت‌های لازم را از کشاورزان استان به عمل آوریم.

 

وی اتمام نشاء برنج در مدت آبگذاری کانال‌های آبیاری استان گیلان از سوی کشاورزان را هم مورد تاکید قرار داد و با اشاره به اینکه روند آبگذاری و نوبت‌بندی آب به دقت اطلاع‌رسانی می‌شود ابراز داشت: شبکه سفیدرود شامل فومنات، کانال راست و چپ سنگر حدود 172 هزار هکتار از شالیزار های استان را آبیاری می‌کند.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه از 238 هزار هکتار  آب زراعی مورد نیاز 66 هزار هکتار از شالیزار استان از طریق آب بندان‌ها، رودخانه‌ها و چاه‌ها تأمین می‌شود اضافه کرد: امیدواریم با همکاری کشاورزان زحمتکش گیلانی و با استفاده درست از منابع آبی بتوانیم سال زراعی خوبی را پشت سر بگذاریم.

 

وی نقش مهم آب‌بندان‌ها در گیلان و وابستگی اراضی کشاورزی استان  جهت آبیاری به آن‌ها را برشمرد و یادآور شد: در گذشت‌های نه چندان دور آب‌بندان‌ها نقشی بسیار کلیدی در سطح استان‌های شمالی کشور از جمله گیلان داشتند به طوری‌که آب زراعی بخش زیادی از فعالیت‌های کشاورزی از طریق آن‌ها تأمین می‌شد.

خرمی توجه به تغییرات پیش‌آمده و افزایش جریان آب رودخانه سفیدرود و کلیه کانال‌های آبیاری استان گیلان در فصل زراعت برنج را هم مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: از عموم مردم می‌خواهیم در زمان آبگذاری از نزدیک شدن به بستر و حریم رودخانه سفیدرود و کانال‌های آبیاری و تأسیسات آبی جدا خودداری کنند.

کد خبر 1058262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha