بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای خاورمیانه در منطقه آزاد ارس فعال است

بزرگترین گلخانه شیشه‌ای و هیدروپونیک خاورمیانه در منطقه آزاد ارس اکنون با ظرفیت سالانه ۷۰۰ هزار تن محصول مشغول فعالیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، بزرگترین گلخانه شیشه‌ای و هیدروپونیک خاورمیانه در منطقه آزاد ارس که سال گذشته از سوی رییس جمهوری به بهره برداری رسید، هم اکنون با ظرفیت سالانه ۷۰۰ هزار تن محصول مشغول فعالیت است.

بنابر این گزارش، در این مجتمع که ۱۳۰ هکتار مساحت دارد محصولات صیفی به ‌صورت هیدروپونیک کشت شده و به کشورهای منطقه به ‌ویژه روسیه و آذربایجان صادر می‌شود. علاوه بر تولید خیار، بادمجان، فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی در این گلخانه، در حال حاضر ۲۰ میلیون واحد نشاء و گیاه توسعه یافته با استفاده از فناوری روز دنیا و حداقل مصرف آب تولید می شود که برای صادرات به کشورهای اوراسیا تدارک دیده شده است.

سرمایه گذاری ریالی اجرای این مجتمع گلخانه ای یک هزار و ۷۷۵ میلیارد ریال و میزان سرمایه گذاری ارزی آن ۷۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو بوده است و با فعالیت آن برای افزون بر یکهزار نفر به صورت مستقیم زمینه اشتغال ایجاد شده است. صادرات ۸۵ درصدی تولیدات از جمله مزیت های بسیار مهم و بارز این مجتمع گلخانه ای است و جزو ۱۰ گلخانه برتر دنیا می باشد.

مجموعه گلخانه‌ای ارس تارلا امین و ارس تارلا امیر واقع در منطقه آزاد تجاری ارس، در سال ۹۴ با سرمایه گذاری ۱۳۷۷ میلیارد ریالی بخش خصوصی و با هدف تولید سالانه ۱۲ هزار و ۷۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی گلخانه‌ای و اشتغالزایی ۹۶ نفر کلید خورده و اکنون به عنوان بزرگترین مجموعه گلخانه‌ای ‌مدرن شیشه‌ای هیدروپونیک در سطح خاورمیانه فعالیت می‌کند.

«سعد الله اسکندری» مسئول فنی مجتمع گلخانه ای ارس تارلا امین و ارس تارلا امیر امروز در حاشیه بازدید مدیران جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از این مجموعه بزرگ گلخانه ای اظهار داشت: در سال ۱۳۹۳ مطالعه این محل شروع شد و منطقه حاشیه ارس به عنوان هدف شرکت تعیین شد که ما در اینجا شروع به فعالیت گلخانه ای کردیم و عملا در سال ۱۳۹۴، بعد از شناسایی شرکت های توانمند اروپایی که در زمینه احداث گلخانه های شیشه ای هیدروپونیک ارتفاع بلند با آخرین دانش و تکنولوژی روز دنیا، ساخت و ساز اینجا شروع شد و از سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید. متراژ اینجا حدودا ۵۰ هکتار است که ۳۳ هکتار آن صرف زمین های گلخانه ای شده و ۳ هکتار آن هم صرف سالن تولید نشا به روش پیوندی شده است.

وی افزود: ما در اینجا چند نوع گوجه فرنگی و فلفل و بادمجان تولید می کنیم و قبلا هم در یک مقطع کوتاه، خیار تولید کرده بودیم و الان هم در برنامه کشت­مان تولید خیار به روش نشا پیوندی را داریم. راندمان تولید در اینجا معمولا بالای ۴۵۰ تن به ازای هر هکتار اسیت و بهره وری مصرف آب چیزی حدود ۲۰ کیلوگرم به ازای هر مترمکعب مصرف آب است که این یک موفقیت بزرگ در جمهوری اسلامی ایران است که در کمربند جغرافیایی خاصی قرار گرفته و محدودیت آب دارد و از این طریق می توان از آب موجود، استفاده بهینه کرد و با کمترین مقدار آب، بیشترین بهره وری را به دست آورد.

مسئول فنی مجتمع گلخانه ای ادامه داد: امسال برای آزمایش، در این سالن یک هکتاری، نور مصنوعی ایجاد کردیم که در پروژه های گلخانه ای بسیار هزینه بر است و دو مرحله دارد: اول اینکه تاسیسات و انشعابات برق با مصرف بسیار بالا را تامین کنید و دوم هم این است که تاسیسات خاص و لامپ و هولدرها و کیت های مناسب خریداری و نصب شود. درست است که این کار کمی سرمایه بر است اما قطعا برای خودش توجیهی دارد. ما امسال در فصل سرد، حدود ۵۵ روز ابری داشتیم که با وجود این نور مصنوعی، عملکرد این سالن در هر متر مربع، ۱۰۰ برابر بیشتر از سالن های دیگر بود. برای همین هم امسال تصمیم­مان این است که کل این ۳۰ هکتار را با همین نور مصنوعی تجهیز کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نور مصنوعی باعث افزایش قدرت رشد گیاه، مصرف آن و پتانسیل برای تولید محصول بیشتر می شود. راندمان تولید ما در زمینه فلفل الان با کشورهای اروپایی رقابت می کند و تولیدمان بر اساس سیستم مکانیزم ماشین آلات و افراد آموزش دیده، راندمان تولیدمان در واحد سطح، کمتر از کشور هلند نیست و در بحث کیفیت هم ما بیش از ۸۵درصد محصولات تولیدی ما به کشور های خارج صادر می شود.

اسکندری در ادامه گفت: ما در محصول گوجه فرنگی، به ازای هر هکتار ۴۵۰ تن محصول گوجه فرنگی تولید می کنیم و امسال حدودا ۵۲ هکتار گوجه فرنگی داشتیم. در محصول فلفل که ۳۰ هکتار زیرکشت داشتیم، پیشبینی مان بر این است که به ازای هر هکتار، ۳۲۰ تن محصول بتوانیم برداشت کنیم و در محصول بادمجان که ۳ هکتار کشت داشتیم، پیشبینی می شود حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ تن تولید داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: متعاقب با این فعالیت، مجتمع گلخانه ای دوم به نام ارس تارلا امیر به متراژ حدود ۸۰ هکتار که ۵۷ هکتار آن صرف زمین گلخانه شده است، در سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید. علاوه بر دو گلخانه ارس تارلا امیر و امین، یک پروژه دیگر هم در دست احداث است که فعالیتش در زمینه باغ و تولید نهال و نشا و فعالیت های تولید محصول باغبانی در داخل گلخانه است و نیز سومین پروژه ایست که در دست اجراست و در سال ۱۴۰۰ آن را شروع خواهیم کرد. پروژه دیگری هم داریم برای تولید کمپوس و ورنی کمپوس که فعلا در حال طی مراحل تست است که اگر شروع شود، چهارمین پروژه است و متعاقبا احداث یک کشت صنعت گسترده در سطح ۱۰۰۰هکتار برنامه ریزی شده است که فعلا دنبال تامین اراضی و زمین و تجهیز سیستم های آن هستیم که اگر کلید بخورد، پنجمین پروژه در منطقه آزاد تجاری ارس خواهد بود

وی تاکید کرد: اکنون گروه سرمایه گذاری در تلاش است در منطقه سرد استان یک گلخانه مثل همین گلخانه ها احداث کنند که خلأ فصل تابستان را تامین کند، محصولات را با برند های خودشان به صورت مستمر به کشور های خارجی صادر کند که متاسفانه بعد از کلی  تلاش های همکاران سازمان جهاد و سرمایه گزاران به دنبال تجهیز کارگاه در شهرستان سراب، بنابر دلایلی پروژه اجرا نشد و بعد آن را به زنجان منتقل کردیم. یک پروژه مشابه همین پروژه هم در استان زنجان در حال ساخت است که تا آخر امسال به بهره برداری خواهد رسید.

اسکندری تصریح کرد: بحث محصول سالم در گلخانه مهم ترین بحث است. ما در بحث محصول سالم یا ناسالم دو محور داریم؛ بحث تغذیه و بحث کنترل آفات و بیماری ها. بنابر استانداردهای جهانی، اگر تامین موادغذایی در حد نیاز یک گیاه باشد، آن گیاه سالم تشخیص داده می شود. هم کمبود و هم مازاد موادغذایی در رشد یک گیاه، باعث ناسالم بودن محصول ما می شود. از دیدگاه سلامت محصول و تغذیه، قطعا ما هر ۱۵روز یکبار، نمونه گیاه ها را جمع آوری می کنیم و برای یک آزمایشگاهی که در سطح جهانی هم شهرت خوبی دارد، می فرستیم و آن آزمایشگاه محصول ها را بعد از آنالیز برای ما می فرستد و خطوط همه آن ها هم مشخص است؛ یعنی معلوم می شود که کدام محصول کمی مازاد دارد و دارد از سالم بودن خارج می شود و ... . این علائم همیشه کنترل می شوند و خوشبختانه تا به امروز که این محصولات صادر شده اند، بازارهای خرید ایرادی بر این محصولات وارد نکرده اند.

مسئول فنی مجتمع گلخانه ای در ادامه گفت: مسأله دوم بحث سموم و ترکیبات شیمیایی است که در اینجا دو نوع مشکل مهم وجود دارد؛ متاسفانه ترکیبات و سموم سالمی که در گلخانه به صورت تخصصی استفاده می شود، هنوز بروز نشده و روی آن ها مطالعه ای صورت نگرفته است و وارد ایران نشده اند و ترکیبات شیمیایی که الان در گلخانه ها استفاه می شوند، عموما مشکل دار هستند. اما تولید ما تا به امروز بر اساس کنترل عوامل خسارت زا از طریق آی.پی.ام یا همان «کنترل تلفیقی آفات» صورت گرفته است. امسال یک پروژه ۵۰ هکتاری فاز جدیدی که شروع کرده ایم، تماما با کنترل بیولوژیک به مبارزه با آفات و سموم می پردازد که قرارداد آن هم در شرف انعقاد است و افرادش هم مشخص شده است و عوامل بیولوژیکی هم مشخص شده است. انشالله که با استفاده از این روش، محصولی سالم به بازار ارائه خواهیم داد.

وی درخصوص اشتغال زایی این مجموعه خاطرنشان کرد: ما اینجا بیش از ۱۳۵۰ نفر نیرو داریم که بیش از ۸۰ درصد آنها نیروهای کار داخل تولید و ۲۰ درصد هم در کارهای پشتیبانی به صورت مستقیم مشغول به کار هستند. و اگر این تعداد اشتغال مستقیم را در پنج ضرب کنیم، می شود تعداد نیروهای غیر مستقیم.

اسکندری در پایان گفت: متاسفانه نظام بانکی در تامین تسهیلات هماهنگ نیست که به موقع بخواهد تسهیلات بدهد. در اینجا ۱۵۰ هکتار زیر کشت رفته است ولی تسهیلاتی که پرداخت شده است، کمتر از ۲۵ درصد است که خودش هم در آخرین نقطه تامین شده است؛ یعنی این سرمایه گذاری که برای یک شرکت خانوادگی و شخصی است، بیش از ۷۵ درصد سرمایه گذاری را از منابع خودش تامین کرده است. در مورد صادرات هم نرخ ها متفاوت است و ما حدودا ۳۰ هزار تن سالانه صادرات محصولات داریم و برگشت آن هم از طریق سیستم نیما است. هزینه مکان و آب و برق و مصارف دیگر هم از طریق خود شرکت تامین شده است و دولت هیچ حمایتی نداشته است. در جامعه هدف صادرات هم اولویت اول با روسیه و سپس با کشورهای خلیج فارس است.

کد خبر 1058292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha