مسجد نخستین نهاد عینی تمدن اسلامی است

مسجد نخستین نهاد عینی تمدن اسلامی محسوب می شودکه از همان بدو تاسیس علاوه بر این که پایگاه دینی و معبد مسلمین و نخستین کانون فعالیت های سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه،مسجد، به تبعیت از خانه کعبه، قبله مسلمانان در هر شهر است که همه نقاط پیرامون را به سوی مرکز فرا می‏ خواند و همه مردم که در گوشه و کنار پراکنده ‏اند، در این خانه به وحدت، ثبات و آرامش می ‏رسند و روحشان در پیوند درونی با مسجد، به وحدت الهی نزدیک‏تر می‏ شود.

 

همانطور که می دانید مسجد مهم ترین پایگاه عقیدتی، فکری و معنوی اسلامی و پیوسته کانون هدایت و مبارزه علیه کفر و مکانی امن برای حق و فضیلت بوده است و پایه های اساسی حکومت اسلامی در زمان پیامبر اکرم(ص) در مسجد استوار و محل حضور همه اقشار، از همه گروه‌های سنی است همانطور که مسحضرید مساجد از گذشته تا کنون محل حل و فصل مشکلات و تجمع مردم در تمامی مراسمات و برنامه ها بود. 

 

در مسجد به شکایات مردمی با همکاری امامان جماعت و یا جو فعال دیگری که در مسجد وظیفه  دارند انجام می شود و این کار از دیرباز در مساجد بوده و ادامه دارد.

 

حضرت علی(ع)در مورد مسجد فرمود:کسی که مسجد را گرامی دارد ، در قیامت خدا را خندان و با شادمانی ملاقات کند ونامه اعمالش به دست راستش داده می شود .

 

* مسجد خانه خدا و جایگاه انبیاء و رسولان وحی و مامن مومنان است

 

حجت الاسلام  افشین کلات پور مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت:مسجد با داشتن جایگاهی بسیار رفیع در فرهنگ اسلامی خود مکان و امکانی برای ساختن و تربیت انسان ها بوده و خواهد بود.

 

وی خاطر نشان کرد: بنای مساجد نقش ویژه ای در شکل گیری و توسعه شهرهای اسلامی در تمام قلمرو اسلام داشته است.

 

حجت الاسلام کلات پور تصریح کرد: مسجد در آيات و روايات، كانون توحيد، پايگاه هر گونه حركت سازنده، محيطى براى پاك‌سازى عقايد انحرافى، پايگاهى براى دفاع از ميراث‌هاى اسلامى معرفی شد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کرمانشاه تصریح کرد:با توجه به اینکه کانون های فرهنگی هنری در  مسجد استان در حال فعالیت هستند بنابراین مسجدبهترین مکان امن برای حضور جوانان و نوجوانان است.

 

* مساجد، نمادی استوار از تمدن اسلامی در طول تاریخ بود که ارزش و اعتبار خود را میان مسلمانان حفظ کرده است


در ادامه حجت الاسلام شعیب محمد پور مسئول اداره تبلیغات اسلامی صحنه، گفت: مساجد جایگاه تحقق فریضه امر به معروف و نهی از منکر هستند، انسانی که به مسجد پیوست، ضمن اقامه یکی از بزرگ‌ترین معروف‌ها، از منکرها دوری می‌کند و می‌کوشد خود را به گناهان آلوده نکند.

 

وی افزود: دوران صدر اسلام، درخشان‌ترین دوره در طول حیات مساجد است؛ چرا که در آن زمان، مسجد نه صرفاً محل عبادت، که محل فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، قضایی و نظامی به شمار می‌آمد.

 

حجت الاسلام محمدپور اظهار کرد:برای احیای هر چه بیشتر مساجد باید کوشید آنها هر چه بیشتر به مساجد صدر اسلام نزدیک کرد تا توانایی‌های فراوان خود را به فعلیت برسانند.

 

مسئول اداره تبلیغات اسلامی صحنه خاطرنشان کرد: شناسایی نیازمندان منطقه، دستگیری از آنها و گردآوری کمک برای فقرابرشء، پرداخت وام ازطریق تشکیل صندوق قرض الحسنه، اقدامات تسهیل ازدواج زوج‌های جوان، برنامه‌ریزی برای عیادت و سرکشی از بیماران از جمله کارهای مساجد است.

 

مسجد محل گردهمایی و راز و نیاز مسلمانان وکعبه طبق آیات قرآن اولین مسجد روی زمین است. مسجد صرفاً به جهت عبادت بود  اما از آنجایی که در گذشته‌استفاده‌های دیگری نظیر قضاوت، نگهداری بیت المال، برپایی اجتماعات بزرگ، بزودی نماد قدرتمند اسلام شد و هم عرصه‌های دینی و هم قلمروهای دنیوی را دربرگرفت، در حال حاضر مردم با اشتیاق برای انجام فریضه الهی در آن حضور پیدا می کنند.

کد خبر 1058322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha