گرامی داشت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع در کانون های مساجد جهرم برگزار شد

نعمت اللهی گفت: آیین سوگواری و عزاداری سالروز تخریب قبور ائمه بقیع به دست کوردلان وهابی در کانون فرهنگی و هنری مساجد شهرستان جهرم برگزار شد.

«محسن نعمت اللهی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: همزمان با فرارسیدن هشتم شوال، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع) توسط وهابیان کوردل، آیین های مختلف در کانون های فرهنگی و هنری مساجد شهرستان جهرم برگزار شد.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جهرم با اشاره به برگزاری آیینی در کانون «پیمان غدیر» افزود: در این کانون مجلس روضه خوانی و سوگواری با سخنرانی حجت الاسلام «علی زینی» امام جماعت مسجد و مرثیه سرایی ذاکر اهل بیت (ع)، حجت الاسلام «حمید رضا قناعتیان» برگزار شد.

 

وی بیان کرد: این مجلس و محفل معنوی روز چهارشنبه 29 اردیبهشت، از ساعت 21 در کانون فرهنگی و هنری «پیمان غدیر» صورت گرفته است.

 

نعمت اللهی به برگزاری چنین مراسمی در کانون فرهنگی و هنری «الزهرا (س)» ویژه نوجوانان مسجدی خبر داد و گفت: این مراسم روز پنجشنبه 30 اردیبهشت همزمان با نماز مغرب و عشا با حجت‌الاسلام رازقی و مرثیه خوانی «فرشید میرزایی» و «علیرضا اعظمی» از مداحان این کانون فرهنگی و هنری انجام شده است.

 

وی همچنین به برگزاری آیین سوگواری سالروز تخریب قبور ائمه بقیع در کانون فرهنگی و هنری «دوستان آسمانی» نیز اشاره کرد و اظهار داشت: مداح مراسم عزاداری سالروز تخریب بقیع  در این کانون فرهنگی و هنری، «فرشید میرزایی» بود که در وصف مظلومیت اهل بیت (ع) به ذکر مصیبت پرداخت.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جهرم در پایان گفت: این مراسم ها با رعایت شیوه نامه های بهداشتی از سوی بچه های مسجد و تاکید بر نحوه اجرای آن توسط متولیان برگزار شده است.

 

به گزارش شبستان، «تخریب بقیع»، اشاره به رویدادی است که طی آن، وهابیان پس از محاصره مدینه در سال ۱۳۴۴ قمری، قبرستان بقیع و بقعه‌های آن از جمله بارگاه امام حسن (ع)، امام سجاد (ع)، امام باقر (ع)، امام صادق (ع) را تخریب کردند.

 

وهابیان دو بار، ابتدا در ۱۲۲۰قمری و سرانجام در ۱۳۴۴قمری با اتکا به فتوای ۱۵ تن از مفتیان مدینه، مبنی بر ممنوعیت اجماعی ساختن بنا بر روی قبور و لزوم تخریب قبور، به ویران کردن اماکن و بقعه‌های بقیع پرداختند.

 

در جریان این واقعه بارگاه امام حسن مجتبی (ع)، امام سجاد (ع)، امام محمدباقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) ویران شد؛ آنان اضافه بر قبور مطهر ائمه معصومین (ع)، دیگر قبور را هم تخریب کردند که عبارتند از قبر مطهر منسوب به حضرت فاطمه زهرا (س)، جناب عبدالله بن عبدالمطلب (ع) و حضرت آمنه (س) پدر و مادر پیامبر اسلام (ص)، قبر مطهر فاطمه بنت‌اسد (س) مادر حضرت امیرالمومنین (ع)، قبر مطهر حضرت ام‌البنین (س)، قبر مطهر عباس (س) عموی پیامبر (ص)، ابراهیم پسر پیامبر (ع)، قبر مطهر اسماعیل (س) فرزند حضرت صادق (ع)، قبور مطهر دختر خواندگان پیامبر (ص)، قبر مطهر حلیمه سعدیه (س) مرضعه پیامبر، و قبور شهدای زمان پیامبر (ص).

کد خبر 1058625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha