تداوم کاهش قیمت دلار در سه ماه گذشته/اطلاع رسانی قطع برق از طریق پیامک به مشترکان تهرانی

پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی بازنشستگان، تداوم کاهش قیمت دلار در سه ماه گذشته، اطلاع رسانی قطع برق از طریق پیامک به مشترکان تهرانی، تورم نقطه به نقطه ۴۷ درصد اعلام شد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه دوم خرداد شبستان به شرح زیر است:

پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی بازنشستگان

صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد تا عصر امروز، نوبت ششم وام ۱۰ میلیون تومانی برای بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول، واریز خواهد شد. این آخرین نوبت از مرحله نخست تسهیلات ضروری ۱۰ میلیون تومانی سال ۱۴۰۰ ـ ۱۳۹۹ با اقساط ۳۶ ماهه است.

 

علی خدامی گفت: ثبت نام اینترنتی دومین مرحله دریافت این تسهیلات نیز جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه در درگاه خدمات الکترونیک صندوق به پایان رسید و از شنبه فرآیند دو هفته‌ای بررسی تقاضا‌های ثبت شده و تعیین واجدین شرایط آغاز شده است.


وی تاکید کرد: حداقل حقوق دریافتی و تسویه بدهی وام‌های گذشته دو شرط اصلی برای بررسی واجدین شرایط دریافت این تسهیلات است.


ثبت نام الکترونیکی مرحله نخست وام ضروری ۱۰ میلیون تومانی در آبان ماه سال گذشته از طریق سایت صندوق بازنشستگی انجام شد که در نهایت ۱۲۹ هزار و ۷۵۰ نفر واجد دریافت وام شدند که قرار است طی ۶ نوبت این تسهیلات پرداخت شود.
 
 
 
 

با کاهش انتظارات تورمی در ماه های گذشته و حضور پُرقدرت بازارساز، شاخص ارزی تعدیل معناداری داشته است. تغییرات نرخ ارز از اواخر بهمن ماه سال گذشته تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، عقب گرد سه کاناله دلار آمریکا را نشان می دهد. به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا در پایان بهمن ماه سال گذشته ۲۵۱۷۰ تومان قیمت گذاری شده بود و در اسفندماه با کاهش به کانال بیست و سه هزار تومان و در نهایت در ایستگاه پایانی سال گذشته، بهای اسکناس آمریکایی در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به رقم ۲۳۹۶۰ تومان رسید.

در ادامه با شروع سال جدید، علی رغم تلاش سفته بازان و نوسان گیران برای صعودی کردن بهای دلار، بازارساز توانست با حضور پُرقدرت، نیازهای واقعی ارزی متقاضیان را تامین کند و در نهایت تداوم روند کاهشی نرخ ارز به ویژه دلار را به ثبت رساند.

بر این اساس نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در پایان فروردین ماه سال جاری، ۲۳۳۶۹ تومان ارزش گذاری شد. تداوم کاهش پلکانی دلار در هفته های گذشته، سرانجام به افت بهای دلار آمریکا به کانال بیست و دو هزار تومانی منجر شد و نرخ فروش دلار آمریکا در آخرین روز اردیبهشت ماه امسال، به رقم ۲۲۲۹۹ تومان کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، بهای دلار آمریکا در سه ماه گذشته، بیش از ۲۸۰۰ تومان ارزان تر شده است. هرچند در بازه زمانی مهرماه ۱۳۹۹ تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، نرخ دلار آمریکا ده کانال عقب نشینی کرده که نشان دهنده مدیریت مطلوب بازارساز و کاهش انتظارات تورمی است.

 

اطلاع رسانی قطع برق از طریق پیامک به مشترکان تهرانی

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با اشاره به خاموشی ها در تهران اعلام کرد: از شب گذشته برای مشترکان تهرانی از طریق پیامک اطلاع رسانی انجام می‌شود که در چه ساعاتی از روز برقشان قطع خواهد شد تا با اطلاع رسانی به مشکل بر نخورند.

 

سخنگوی صنعت برق کشور درباره دلیل خاموشی ها گفت: متاسفانه تجهیزات صنعت برق کشور به دلیل استفاده از ماینر‌های غیرمجاز در معرض خطر هستند به طوری که سرقت کابل، سوختن فیوز و غیره نیز اتفاق افتاده است که این امر هم در خاموشی بی اثر نبوده است.

 

وی درباره نحوه پرداخت خسارات لوازم خانگی به علت قطعی برق گفت: شرکت‌های برق منطقه‌ای ساعات محدودیت استفاده از برق را از طریق سایت، سامانه «برق من» و در تهران از طریق پیامک اطلاع رسانی می‌کنند. در صورتی که مشترکان بخش خانگی وسایل‌ها به دلیل نوسانات برق دچار آسیب شوند در وهله نخست باید در اپلیکیشن برق من ثبت نام کنند پس از کارشناسی خسارت پرداخت خواهد شد.

 

تورم نقطه به نقطه ۴۷ درصد اعلام شد

مرکز آمار ایران شاخص قیمت مصرف کننده را برای اردیبهشت سال ١٤٠٠ اعلام کرد. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت ماه ١٤٠٠ به عدد ٤٦.٩ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ٤٦.٩ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه ١٤٠٠ در مقایسه با ماه قبل ٢, ٦ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ٢, ٠ واحد درصدی به ٦١.١ درصد و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ٢.٧ واحد درصدی به ٤٠.٣ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ٤٦.١ درصد است که نسبت به ماه قبل ٢.٧ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ٥١.٠ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٠ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه اردیبهشت ١٤٠٠ به ٠.٧ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٢.٠ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٠.٨- درصد و ١.٦ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های شهری ٠.٧ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٩ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ٠.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٣ واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوار‌های کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه اردیبهشت ماه ١٤٠٠ برای خانوار‌های کشور به ٤١.٠ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢.١ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب ٤٠.٥ درصد و ٤٣.٢ درصد است که برای خانوار‌های شهری ١.٩ واحد درصد افزایش و برای خانوار‌های روستایی ٢.٦ واحد درصد افزایش داشته است.

(آب معدنی، ماءالشعیر و نوشابه)، گروه «قند، شکر و شیرینی» (بستنی پاستوریزه، نبات و شکر) و گروه «دخانیات» می‌باشد. در گروه عمده «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات»، گروه «پوشاک و کفش» (انواع کفش)، گروه «هتل و رستوران» (غذا‌های سرو شده در رستوران) گروه «بهداشت و درمان» (خدمات آزمایشگاهی و ویزیت پزشک) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

 

موافقت با واکسیناسیون کارکنان بانکی شاغل در شعب بیمارستانی

اسماعیل لله گانی،‌ مدیرعامل بانک رفاه کارگران در نامه ای به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اهمیت خدمات شعب بیمارستانی را به شهروندان و کادر درمان برشمرد و با تأکید بر خطرات ناشی از فعالیت در بیمارستان ها و مشکلاتی که کارکنان بانک در چنین فضای کاری با آن مواجه هستند، خواستار در اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون این کارکنان شد که وزارتخانه مذکور با درخواست مدیرعامل بانک رفاه کارگران موافقت کرد.

 

بر اساس این گزارش، عاطفی مشاور و معاون اجرایی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارسال نامه ای به مدیرعامل بانک رفاه کارگران، از قرار گرفتن کارکنان سیستم بانکی شاغل در شعب بیمارستانی مانند کارکنان سایر بخش های بیمارستانی در فاز اول اولویت واکسیناسیون کرونا خبر داد.

 

 

کد خبر 1059051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha