نقش مهم روابط عمومی کارآمد در تحقق جهش تولید

مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامي کاشان گفت: شناسایی و انعکاس ظرفیت‌ها و کاستی‌ها و هدایت افکار عمومی، از وظایف مهم روابط عمومی‌ها است که با انجام صحیح این وظایف، تحقق جهش تولید هموارتر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان، جواد دهقانی آرانی فعال فرهنگی و مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامي کاشان با حضور در رادیو کاشان به مناسبت هفته روابط عمومی و ارتباطات به بیان نقش یک روابط عمومی کارآمد در تحقق تولید پرداخت. 

 

این فعال حوزه فرهنگ، خبر و رسانه گفت:  هرچند خیلی ابتدایی و ساده، اما انسان از ابتدای پیدایش  همواره سعی در برقراری ارتباط با دیگران داشته و مدام در تلاش بوده است که مقصود خود را از هر طریق ممکن به دیگران انتقال دهد؛ شاید در ابتدا انسان در این زمینه تفاوت چندانی با سایر جانداران نداشت. اما با افزایش جمعیت، به مرور زمان این راه‌های ارتباطی گسترش پیدا کرد تا امروز که ارتباط، مفهوم پیچیده ای یافته و تبدیل به یک شاخه از علم شده است.

 

دهقانی ادامه داد: امروزه نیاز به برقراری ارتباط به قدری احساس می شود که هر سازمانی، بخشی به نام روابط عمومی دارد که به مثابه پلی میان سازمان و مخاطبانش است. روابط عمومی، مغز متفکر، چشم بینا، زبان گویا، گوش شنوا، قلب تپنده، دست اجرایی و پای پیشرفت یک سازمان است که در صورت وجود افراد متخصص در این بخش و تحقق این اهداف،  شاهد پیشرفت و ارتقای کیفیت عملکرد سازمان در هر زمینه‌ای هستیم.

 

مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان گفت : شناسایی و انعکاس ظرفیت‌ها و کاستی‌ها و هدایت افکار عمومی، از وظایف مهم روابط عمومی‌ها است که با انجام صحیح این وظایف، تحقق جهش تولید هموارتر خواهد بود.


دهقانی افزود:  اصلی ترین وظیفه روابط عمومی، برقرار کردن ارتباط با بازار یا جامعه هدف و تقویت روابط درون سازمانی است که هدف نهایی این ارتباط، تاثیرگذاری خواهد بود. در برقراری ارتباط موثر، دو موضوع شناخت مخاطب و شناخت اهداف سازمانی اهمیت زیادی دارد، زیرا تاثیری که در ارتباط هدفگذاری می‌شود، متناسب با اهداف سازمان تعیین می‌شود؛ و وظیفه دیگر روابط عمومی، آسیب شناسی و انعکاس این آسیب‌ها است.


مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامي کاشان گفت : در تاثیر روابط عمومی در تحقق جهش تولید، در حال حاضر ضعف‌هایی وجود دارد که مهم‌ترین ضعف این است که اصحاب رسانه باید خودشان تلاش کنند کاستی‌های موجود را شناسایی کنند و به آن بپردازند. کمتر می‌بینیم روابط عمومی‌ها ظرفیت رسانه‌ها را بشناسند و از آن‌ها برای انتقال آسیب‌ها و کاستی‌ها استفاده کنند. دلیلش هم این است که یا متخصص نیستند و یا دستشان در انتقال این آسیب ها بسته است. 

 

وی ادامه داد: امروزه  همانقدر که ابزارهای ارتباطی افزایش داشته، ارتباط بین انسان‌ها هم پیچیده‌تر شده است. مخاطب امروز به مدد دسترسی به رسانه‌های مختلف، به راحتی به رسانه‌ها اعتماد نمی‌کند و شرط جلب اعتماد، صداقت است. اگر صادقانه ظرفیت‌ها و کاستی‌ها را انتقال دهیم، با جلب اعتماد مخاطب می‌توانیم او را در راستای اهداف جهش تولید با خود همراه کنیم. به طور مثال اگر اعتماد مخاطب به کالای ایرانی جلب شود، با حمایت از آن به رونق و جهش تولید کمک می‌کند و این اعتماد با صداقت به دست می‌ آید.


این فعال حوزه فرهنگف خبر و رسانه افزود: همچنین معرفی ظرفیت‌های موجود توسط روابط عمومی ها هم در تحقق جهش تولید تاثیر گذار است زیرا ممکن است ظرفیت باشد اما امکانات استفاده از این ظرفیت‌ها در دسترس نباشد. با اطلاع رسانی و اشتراک امکانات، گامی در راستای جهش تولید برداشته می‌شود. به طور مثال کارخانه‌ای که ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد، با برقرای ارتباط صحیح می‌تواند این ظرفیت‌ها را معرفی کند و با سایر واحدهای تولیدی به اشتراک بگذارد.

 

دهقانی تصریح کرد: یک وظیفه مهم دیگر روابط عمومی، شناسایی، هدایت و تقویت افکار عمومی است. مثلا در حوزه تولید علاوه بر تحریم و مشکلات اقتصادی ناشی از آن، نبود امیدآفرینی هم مانع است. معرفی ظرفیت ها و امیدآفرینی، تاثیر مثبت در جهش تولید دارد. افزایش تعامل با مخاطب و شناخت درست مخاطب لازمه جهش تولید است؛ وقتی اخبار به صورت صحیح منعکس شود، این باعث دیده شدن فعالیت سازمان می‌شود.


وی در پایان با ارائه گزارشی از عملکرد روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامي کاشان گفت: به لطف الهی و مساعدت همکاران دانشگاه، طی سال گذشته بیش از ۳۰۰ خبر مختلف از فعالیت های ارزشمند صورت گرفته به صورت نوشتاری، صوتی و تصویری مخابره شده است.

کد خبر 1059117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha