برنامه‌های فرهنگی و هنری  بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر

قلی گشتی از اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادی خرمشهر و چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری مردم دزفول به همت حوزه هنری در استان خبر داد.

«شهریار قلی‌گشتی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز با اشاره به فرارسیدن سوم خرداد سالروز آزادی خرمشهر و چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری مردم دزفول اظهار کرد: حوزه هنری خوزستان به همین مناسبت برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در سطح استان برگزار می‌کند.

 

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری خوزستان در ادامه با اشاره به کلام الهی امام راحل مبنی بر اینکه خرمشهر را خدا آزاد کرد، این جمله را پرمعناترین و ارزشمندترین کلام معنوی و حماسی امام خمینی(ره) در فتح خرمشهر دانست.

 

وی به برنامه‌های حوزه هنری استان در سه شهرستان اهواز، آبادان و دزفول خبر داد و افزود: در اهواز برنامه‌هایی همچون تجلیل از رزمندگان عملیات بیت المقدس که به آزادسازی خرمشهر منجر شد و ویژه‌برنامه ادبی با همین مناسبت که شامل شعرخوانی، روایتگری، نقش خرمشهر در ادبیات، نقش خرمشهر در سینما تدارک دیده شده که به صورت مجازی برگزار می‌شود.

 

قلی‌گشتی اضافه کرد: در دفتر آبادان نیز غبارروبی مزار شهدای خرمشهر در گلزار آبادان، تجلیل از رزمندگان عملیات بیت‌المقدس، برگزاری نشست تخصصی نقد و بررسی نمایشنامه با موضوع دفاع مقدس به خصوص خرمشهر و آموزش نمایشنامه‌نویسی، نقد و بررسی فیلم‌های کوتاه دفاع مقدس در سینما آزادی آبادان، نشست خوشنویسی با موضوع سوم خرداد برگزار می‌شود.

 

وی تصریح کرد: در دفتر دزفول نیز به مناسبت روز مقاومت و پایداری دزفول از مجموعه رباعی «تا بال گشودم آسمانم گم شد» و رمان دفاع مقدس «کلگزون» رونمایی و فراخوان مسابقه عکس و سوال فرهنگی به همت حوزه هنری دزفول اعلام شد.

 

عملیات آزادسازی خرمشهر از مهم‌ترین حماسه‌های دفاع مقدس به شمار می‌‌رود به طوری که می‌توان آن را نقطه عطفی در تاریخ جنگ تحمیلی عنوان کرد. این پیروزی در پی عملیات بیت‌المقدس به وقوع پیوست و سبب بازپس‌گیری خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ خورشیدی شد.

 

این عملیات در۳۰ دقیقه بامداد (۱۰اردیبهشت ۱۳۶۱) با رمز «یا علی بن ابی طالب(ع)» آغاز شد و رزمندگان اسلام با عبور خود از رودخانه کارون و در سه مرحله عملیات، خرمشهر را پس از ۲۰ ماه اسارت آزاد کردند.

 

نیروهای ایرانی در این عملیات به دستاوردهای بزرگی دست یافتند که از آن جمله می‌توان به انهدام بیش از ۲ لشکر نیروی های عراقی، بازپس‌گیری حدود پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران از جمله شهرهای خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و خارج کردن شهرهای اهواز- حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه عراق، تامین مرز بین المللی (حدفاصل پاسگاه طلائیه تا شلمچه) اشاره کرد.

 

سرانجام پس از رشادت و دلاورمردی‌های فراوان ارتشیان وسپاهیان در ساعت ۲ بعدازظهر سوم خرداد ۱۳۶۱، خرمشهر آزاد شد و پرچم پرافتخار ایران برفراز مسجد جامع این شهر به اهتزاز درآمد.

 

شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی ایران، سوم خرداد را به عنوان روز «مقاومت، ایثار و پیروزی» نام‌گذاری کرده‌ است.

 

کد خبر 1059137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha