افتتاح فاز نخست مرمت مسجد تاریخی بازار آران و بیدگل

در آستانه هفته میراث فرهنگی، فاز نخست مرمت و بازسازی مسجد جامع و تاریخی بازار شهرستان آران و بیدگل افتتاح شد.

سید حسین چاکری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در آران و بیدگل گفت: همزمان با گرامیداشت سوم خرداد روز ملی مقاومت و ایثار و سالروز فتح افتخار آفرین خرمشهر و در آستانه هفته میراث فرهنگی کشور طی مراسمی فاز نخست بازسازی و مرمت مسجد جامع و تاریخی کوی بازار شهرستان آران و بیدگل با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان، معاون و دبیر ستاد ویژه بقاع متبرکه در وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کشور، فرماندار و مسئولان شهرستان آران و بیدگل، خیرین و معتمدین هیآت مذهبی افتتاح شد.

 

رئیس  اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل افزود: این پروژه شامل نماکاری و نماسازی ضلع غربی، سردرب ضلع غربی،  مرمت شبستان، استحکام بخشی، کف فرش، نصب کتیبه‌های قرآنی و تاسیسات این مسجد تاریخی است که با هزینه ای بالغ بر 6 میلیارد ریال اجرا شده است

چاکری خاطر نشان کرد: مسجد تاریخی بازار یکی از بناهای زیبا و ارزشمند تاریخی شهرستان آران و بیدگل است که با کمک خیرین و اهالی محله و مساعدت های شهرداری و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بر اساس معماری اصیل و سنتی آثار باقیمانده از آن توسط معماران خبره منطقه طراحی، بازسازی و مرمت شده است.

 

رئیس  اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل تصریح کرد: این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۰ به شماره ۴۱۸۶ در فهرست آثار ملی ثبت شده و متعلق به دوره ایلخانی است، اما در ضلع شرقی آن آثار برجا مانده از دوره ساسانی نیز موجود است.

 

شهرستان آران و بیدگل در شمالی ترین نقطه استان اصفهان با جاذبه های متعدد تاریخی و گردشگری مقصد بسیاری از مسافران داخلی و گردشگران خارجی در طول سال است. ۵۰۰ اثر تاریخی واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی در شهرستان آران و بیدگل وجود دارد که تنها ۱۴۰ اثر به ثبت ملی رسیده است . با این وجود، آران و بیدگل پس از شهرهای اصفهان و کاشان رتبه سوم ثبت آثار تاریخی استان اصفهان را به خود اختصاص داده است./

 

کد خبر 1059958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha