ادبیات دفاع مقدس منحصر به خاطره‌گویی رزمندگان نشود

فاضلی با تاکید بر اینکه ادبیات دفاع مقدس منحصر به خاطره گویی رزمندگان نشود گفت: شهدا واقعیت‌هایی داشتند که اگر توصیف نشود، زمینه برخی اشتباهات و انحرافات در این حوزه ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «فیروز فاضلی» شامگاه دوشنبه(۳ خرداد) در جلسه با ناشران و نویسندگان فعال در حوزه دفاع مقدس با بیان اینکه گیلان، استانی فرهیخته با دانشمندان و ادیبان بسیار است گفت: باید راه گذشتگان را ادامه داده و هویت فرهنگی خود را تداوم بخشیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تاکید بر واقع‌بینی در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه دفاع مقدس گفت: برای تداوم این راه باید با تقدس‌زدایی، اسطوره‌سازی کنیم زیرا ما بااسطوره‌ها زندگی می‌کنیم.

 

وی با اشاره به ادبیات پایداری، تاریخ شفاهی را خاطره نگاری از وقایع دانست و بیان کرد: چگونه گفتن‌ها مهم است که باید متفاوت و دارای سطح بندی باشد تا بتوانیم مخاطب را از هر قشری جذب کنیم.

 

فاضلی برخی انحراف‌ها در این حوزه را مورد اشاره قرار داد و گفت: عدم پرداختن به واقعیت‌ها و بازگو نکردن آن موجب انحرافاتی در این حوزه می‌شود. باید به محتوای وجودی و اصلی حوزه ادبیات دفاع مقدس توجه شود.

 

وی خواستار نقد برخی آثار قبل از توزیع گسترده آن شد و با بیان اینکه دنیای نقد، دنیای نسبی است و باید به وقایع نسبی نگریست تصریح کرد: شهدا واقعیت‌هایی داشتند که اگر این واقعیت‌ها توصیف نشود، زمینه برخی اشتباهات و انحرافات در این حوزه ایجاد می‌شود.

 

فاضلی با بیان اینکه ادبیات پایداری در دوران دفاع مقدس رنگ و بوی ثابت به‌خود می‌گیرد تصریح کرد: پایداری شاخصه اصلی ملت ایران است و با پیروزی انقلاب اسلامی به اوج رسیده و فرهنگ آن صادر شده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه ادبیات پایداری با تمام وسعت خود آنچنان که باید در مورد توجه قرار نگرفته است اذعان کرد: اسطوره‌سازی در بیان و نمادسازی لازمه ادبیات پایداری است.

 

وی با تاکید بر الگوسازی از شهدای دفاع مقدس تصریح کرد: باید زبان با زیبایی عجین شود تا اثری ماندگار خلق شود و رسالت سنگینی در بیان این پدیده داریم.

 

فاضلی خاطرنشان ساخت: تاریخ شفاهی نیازمند نگارگری و کسانی که صورتگری در زبان کرده و نقاش زبان هستند، است. در این صورت لباس ادبیات به تن می‌کند.

کد خبر 1059996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha