دیپلماسی ایثار بخشی از دیپلماسی نوین فرهنگی است

رایزن فرهنگی ایران در لبنان در نخستین سمپوزیوم «دیپلماسی ایثار» گفت: دیپلماسی ایثار بخشی از دیپلماسی نوین فرهنگی است و مبنای اقتدار امروز جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی ناشی از روحیه ایثارگری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان:  «عباس خامه یار» رایزن فرهنگی ایران در لبنان در نخستین سمپوزیوم «دیپلماسی ایثار» با محوریت تحقق تمدن نوین اسلامی با گرامیداشت یاد و نام شهدای جمهوری اسلامی ایران به ویژه  شهدای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: ما باید سه کلید واژه ایثار، دیپلماسی و تمدن و فرهنگ والای انسانی – اسلامی خودمان است. به طور طبع رابطه تنگاتنگی این سه کلید واژه وجود دارد.

 

خامه یار ادامه داد: کلید واژه ایثار، یک کلمه عربی و قرانی است، اما بین مفهوم این واژه بین دو زبان عربی و فارسی تفاوت وجود دارد. یعنی بار ایثارگری این واژه در زبان فارسی بیش تر از مفهوم این واژه در زبان عربی است. در عربی اگر به معنی از خودگذشتگی تعریف شود، در فارسی ایثار به معنای فداکاری و فدا کردن خود است. با این وجود بین دو زبان اشتراک مفهومی وجود دارد.

 

وی ادامه داد: ایثار یک بحث جامع و کلی و با اهمیتی است که به ترویج فرهنگ ایثار این سال ها در دنیا پرداخته شده است.  جلوه های زیبای ایثارگری در طول تاریخ اسلام برای تبلیغ دین و ایجاد جامعه ای متمدن و متفاوت و گسترش ارزش های انسانی و اجتماعی و اشاعه فرهنگ اسلامی بسیار داشته ایم. فداکاری حضرت علی(ع) در لیلة المبیت، خانه نشینی امام علی(ع) برای وحدت امت اسلامی، از خودگذشتگی امام حسن(ع) در برخورد با معاویه برای حفاظت از جامعه نوبنیان آن زمان، فداکاری امام حسین(ع) و یارانش در روز عاشورا از جمله ایثارگری ها در صدر اسلام است و ماجرای قربانی کردن حضرت اسماعیل(ع) به دست حضرت ابراهیم(ع) قبل از دوران اسلام نیز نوعی ایثارگری است. جلوه بارزی از این ایثارگری را امروز در مبارزات ملت فلسطین ضد صهیونیستی می بینیم.

 

رایزن فرهنگی ایران در لبنان گفت: واژه دیپلماسی در تعریف سنتی در واقع یک نوع نیل به مقاصد سیاسی و امنیتی و اقتصادی و برآورده شدن اهداف تایید شده در سیاست خارجه است. در سال های نیمه دوم قرن بیستم رویکردهای جدیدی در دیپلماسی مطرح شد که توجه بیشتری بر راهکارها و ابزارهای فرهنگی انجام گرفت و به مسئولان و طراحان سیاست خارجه برای اجرای راهکارهای فرهنگی توصیه شد. به این ترتیب، دیپلماسی از حالت سنتی خود خارج شد و به سمت دیپلماسی فرهنگی گسترش یافت. گسترش دیپلماسی فرهنگی به علمی، تمدنی،هنری، ورزشی تقسیم شد. در این سال ها نیز دیپلماسی ایثار مطرح شد که بخشی از دیپلماسی نوین فرهنگی است.

 

خامه یار افزود: این دیپلماسی را امروز در فعالیت های روزانه به طور کامل مشاهده می کنیم، دیپلماسی گاهی در قدرت سرد و نظامی و گاهی در قدرت سیاسی و سلطه و هیمنه نمایان می شود و امروز این دیپلماسی را در سراسر کشورهای منطقه در قدرت نرم، تکنولوژی و علمی و به خصوص ایثارگری می بنیم. در اینجا کلید واژه ایثار به معنای دیپلماسی قدرت نرم در عرصه روابط بین الملل متجلی می شود.

 

وی گفت: امروز قدرت های بزرگ نمی توانند مثل گذشته حرف اول جهان را بزنند. جهان امروز جهان پسا قرنی است. غرب امروز مرکز تصمیم گیری جهانی نیست و هیچ قدرتی به تنهایی ندارد. طرح سایکس پیکو 2 و بازتجزیه منطقه دربرابر قدرت نرم و ایثار ایثارگران فروپاشید و قدرت های بزرگ را مغلوب خود کرد و اراده زورگویان بر تجزیه ملت ها در یمن، لبنان، عراق و سوریه محقق نشد.

 

رایزن فرهنگی ایران در لبنان تاکید کرد: قدرت ایثار مولفه شکست بزرگ غرب بود. مبنای اقتدار امروز جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی ناشی از روحیه ایثارگری است.

 

کد خبر 1060234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha