ایده تبدیل کتاب به پروژه ابتکاری از کانون فاطمه ها 

فرزاد میرشکاری گفت: برای فعال شدن کانون فرهنگی هنری فاطمه ها، مشارکت کودکان و نوجوانان در برنامه ها، بهبود اوضاع روستا و برای مشارکت خانواده ها در امر رشد بچه ها، ایده تبدیل کتاب به پروژه را اجرایی کردیم.

خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان: کانون فرهنگی هنری فاطمه ها به همت ستاد هماهنگی کانون های مساجد در سال ۱۳۹۰ در روستای سر سبز دهکهان از توابع شهرستان کهنوج در جنوب کرمان تاسیس شد و از همان ابتدا فعالیت خود را با رویکرد ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی آغاز کرد.

برای فراهم کردن بستر مطالعه برای کودکان، نوجوانان و جوانان روستا با کمک ۳ نفر از دختران روستا به نام فاطمه ها، کتابخانه کوچک فاطمه ها را راه اندازی کرد تا بتواند گام موثری در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در این روستا بردارد.
 

کانون فرهنگی هنری فاطمه ها از سال ۹۰ با توجه به تبلیغات گسترده ای که در خصوص معرفی کتابخانه فاطمه ها انجام داد توانست با جلب حمایت های فرهنگی از سراسر کشور کتابخانه را توسعه دهد و اهالی روستا به ویژه کودکان و نوجوانان را جذب فعالیت های خود کند.

این کانون فرهنگی هنری همواره با ایده پردازی های تاثیرگذار و با شعار هیچ فعالیتی را دوبار انجام نمی دهیم به دنبال اجرای برنامه های خاص و آینده دار برای اعضای خود است.

این شاخصه کانون فرهنگی هنری فاطمه ها موجب شده تا برخی از کانون های فرهنگی هنری و کتابخانه ها به دنبال اجرای ایده ها و برنامه های این کانون فرهنگی هنری باشند و در واقع می توان گفت؛ کانون فرهنگی هنری فاطمه ها تاکنون توانسته ایده های خود را تکثیر کند.
 

یکی از برنامه های کانون فرهنگی هنری فاطمه ها در این روزها برای جذب کودکان و نوجوانان به فعالیت های کتابخانه ای، اجرای پروژه ارزش های زندگی است، این پروژه برنامه ای ۱۰۰ درصد بومی است که از اول اردیبهشت ۱۴۰۰ در کتابخانه فاطمه ها کلید خورد.


در ادامه مصاحبه تفصیلی خبرنگار خبرگزاری شبستان را با فرزاد میرشکاری مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان در مورد اهمیت پروژه ارزش های زندگی و نحوه اجرای این پروژه بومی و ابتکاری می خوانید:

 

ایده تبدیل کتاب ارزش های زندگی  به یک پروژه چطور در ذهن شما شکل گرفت؟ 

 


کتابِ ارزش های زندگی نوشته ناصر یوسفی را اولین بار در یک همایش ویژه کودکان که دی سال ۹۸ در تهران توسط موسسه پژوهشی کودکان دنیا به عنوان هدیه دریافت کردم را خواندم و جذب آن شدم، این ایده در ذهنم شکل گرفت که با مشارکت اعضای کتابخانه می توانیم یک پروژه بسیار جذاب، هیچان انگیز و به شدت اثر بخش را از دل این کتاب اجرا کنیم.

 

بنابراین برای فعال شدن کانون فرهنگی هنری، مشارکت کودکان و نوجوانان در برنامه ها، بهبودی اوضاع روستا و برای مشارکت خانواده ها در امر رشد بچه ها، ایده تبدیل کتاب به پروژه را اجرا کردیم.



هدف از انتخاب پروژه ارزش های زندگی چیست؟

 

در برهه ای از زمان فقط سه اصل خواندن، نوشتن و حساب کردن، مهم‌ترین رکن برای آموزش کودکان تلقی می‌شد و این نگرش در تمام ارکان و مراحل تعلیم و تربیت پابرجا بود اما در حال حاضر جامعه جهانی علاوه بر این‌ها، نیازمند اخلاق فراگیر جهانی است، توجه به ارزش‌های زندگی همچون صلح، احترام، آزادی، فروتنی و … بخشی از این اخلاق جهانی است.

 

پروژه ارزش های زندگی بسیار مهم است و به بچه ها کمک می کند تا با اخلاق حرفه ای آشنا شده و از درون غنی شوند و در نهایت خود و اطرافیان شان را با رفتارهای خیلی خوب بتوانند برای زندگی آماده کنند.


یک کانون فرهنگی هنری در یک روستا می تواند با اجرای پروژه ای اینچنینی جذاب ترین کارها را برای پویا شدن انجام دهد چرا که تبدیل کتاب به پروژه زمینه جذب نوجوانان و کودکان را فراهم می کند. 


چگونه می توان از دل یک کتاب پروژه ای مفید را خلق کرده و سپس اجرایی کرد؟


هر شخص یا گروهی که تجربه انجام کارهای تیمی و مشارکتی را داشته باشد از متن هر کتابی می تواند پروژه ای مفید و جذاب برای اجرا به صورت میدانی تعریف کند و کتاب ارزش های زندگی از جمله کتاب هایی است که خوراک ما برای تعریف پروژه ای جدید بود.
 

برای این که علاوه بر خواندن کتاب، بتوان آن را تبدیل به یک پروژه موفق به نفع جامعه محلی تبدیل کرد بایستی نیازها و چالش های یک محیط را با دقت بررسی کرده و سپس دریافت که کدام کتاب برای اجرای پروژه مناسبت تر است.



به‌ هرحال اجرای هر پروژه ای حتی در یک محیط روستایی کوچک متحمل هزینه هایی به لحاظ زمان، انرژی و مالی دارد و چه بسا کتابی را تبدیل به پروژه کنیم اما بعدها هیچ اثر ملموسی برای مردم آن روستا نداشته باشد.

 

تبدیل کتاب به یک پروژه، ایده بومی کتابخانه فاطمه ها است چرا که این ایده توسط اعضای کانون ارائه شده و کتاب های موجود در کتابخانه تبدیل به پروژه می شوند، هزینه های اجرای این پروژه با مشارکت خانواده ها تامین می شود به همین دلیل صد در صد بومی است.


در گذشته نیز براساس ایده پردازی اعضای کانون و کتابخانه فعالیت های خاصی شده و از همان ابتدا صندوقچه ای به عنوان صندوقچه ایده در نظر گرفته شده و بر روی آن نوشتیم، ایده ات را به ما هدیه بده، بنابراین یک مسئله ای را مطرح کرده و از بچه ها می خواستیم برای راه حل آن یک ایده نوشته و در صندوقچه قرار دهند سپس بهترین ایده را انتخاب می کردیم ما با این کار می خواستیم بچه ها یاد بگیرند هر مسئله و مشکلی یک راه حل دارد.

ایده پردازی و خلاقیت موجب می شود تا دنیای کودک دنیای خاص تر شود و امیدوار به آینده داشته و در آینده نیز والدین و افراد مفیدی برای جامعه می شوند.
 



لطفا جزئیات بیشتری از پروژه ارزش های زندگی که در حال حاضر در کتابخانه فاطمه ها در حال اجرا است را بفرمایید:



این کتاب ۱۰ فصل دارد و در هر فصل یکی از ارزش های ده گانه زندگی به شیوه‌ای خلاق و با کمک فعالیت‌هایی گروهی همچون بازی، شعرخوانی و گفت‌وگو، قصه و نمایش و کاردستی را به کودکان آموزش می دهد و این کتاب به گونه ای است که می توان به راحتی برای اجرای پروژه زمان بندی اقدام کرد، در پروژه ارزش های زندگی ۱۰ فصل را در ۱۰ ماه کار خواهیم کرد و کودکان و خانواده ها هر ماه یک ارزش را تمرین می کنند.

در هر ماه ۳ نشست حضوری تعریف شده که از این تعداد ۲ نشست به صورت دورهمی با حضور  کودکان و یک نشست هم با حضور مادران برگزار می شود.

البته بخشی از برنامه ما به آموزش آنلاین در شبکه های مجازی اختصاص دارد و در گروه مادران محله با آنها در مورد رفتار کودکان به گفت و گو می نشینیم و برای مشکلات و مسائل کودکان به دنبال راهکار می گردیم.



آیا علاوه بر پروژه ارزش های زندگی تاکنون از کتاب دیگری برای اجرای پروژه ای دیگر ایده گرفته اید؟

 

 

سال ۹۳ داستان کوتاهی از اهنری (نویسنده معروف آمریکایی) تحت عنوان آخرین تک برگ را تبدیل به یک پروژه برای حفاظت از فضای سبز روستا کردیم و این پروژه به خوبی اجرا شد و نتایج بسیار قابل توجهی داشت.

 

دقیقا چه کاری بر اساس این داستان کوتاه صورت گرفته است:

محتوای اصلی این داستان این بود که پیرمردی که شغلش نقاشی بود، با کشیدن نقاشی در شرایطی دشوار روی یک دیوار، جان دختر جوانی را نجات می دهد ما به اعضای کتابخانه گفتیم برای قدردانی از این پیرمرد چه فعالیتی می‌توانیم انجام دهیم؟ یکی از بچه ها پیشنهاد داد اجازه ندهیم درخت شمشاد کتابخانه هرگز به آخرین برگ برسد، بعد با مشارکت یکدیگر تعداد زیادی راهکار برای نگهداری برگ های شمشاد پیدا کردیم و کلیه ایده ها را به ترتیب اجرا کردیم و نتیجه این پروژه این شد که جشنواره درختکاری در محله و سپس در روستا توسعه پیدا کرد و هر ساله در اواخر فرودین تعداد قابل توجهی نهال درخت توسط اعضای کتابخانه در روستا کاشته می شود.

 

آیا قصد دارید در آینده کتابی را به پروژه تبدیل کنید؟



بله تصمیم داریم بعد از اجرای پروژه ارزش های زندگی، به سراغ کتاب ایده های راه اندازی کسب و کارهای کوچک برای بچه ها برویم، در این کتاب بچه ها با فضای کسب و کار آشنا شده و می توانند درآمدزایی کنند.

در این کتاب ۵۴ ایده را معرفی شده و بچه ها با کسب و کارهایی همچون روزنامه رسانی، برگ جمع کن، عروسک ساز، سنگ رنگ کن و سایر ایده ها آشنا می شوند.

برای اجرای پروژه ایده های راه اندازی کسب و کارهای کوچک برای بچه های کوچک، ما همچون گذشته بچه ها را دور هم جمع می کنیم و ۵۴ ایده را به آنها معرفی کرده و سپس فراخوان می دهیم که کدامیک از کودکان و نوجوانان والدین آنها تمایل دارند که فرزندانشان با محیط کسب و کار آشنا شوند و بعد آن دسته از ایده های کتاب که قابلیت اجرا در روستا را دارند معرفی کرده و برای اجرای این پروژه ها کانون از بچه ها حمایت می کنیم.

در نهایت برای این که بچه ها بتوانند محصولات تولیدی خود را به فروش برسانند به آنها راه های فروش این محصولات را یاد می دهیم.

سخن پایانی:

در پایان از کلیه مدیران فعال و خوش فکر کانون های فرهنگی هنری مساجد در جنوب کرمان و کشور دعوت می کنم حتی برای یک بار یکی از کتاب های مفید و ارزشمند کتابخانه خود را تبدیل به پروژه کنند و ما نیز آمادگی لازم را داریم تا تجارب خود را در اختیار آنها قرار دهیم.

 
ما برای هر پروژه فیلم، عکس و یادداشت تهیه می کنیم که در پیج اینستاگرام کتابخانه منتشر می شوند و ما می توانیم جزوه ای از اجرای این پروژه ها را در اختیار شما قرار داده و کتاب هایی را در این زمینه به شما معرفی کنیم.
 

کد خبر 1060688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha