۴۰ هزار تن گندم در سیستان و بلوچستان توسط کارخانجات آرد تولید و استحصال می شود

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان سیستان و بلوچستان گفت: مصرف گندم استان در سال۴۸۰ هزار تن است که بطور میانگین ماهانه حدودا” ۴۰ هزار تن گندم در استان توسط کارخانجات آرد تولید و استحصال می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، «غلامعلی گنجعلی» در  بازدید نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان از شش کارخانه تولید آرد زاهدان بیان داشت: گندم تولیدی استان کفاف و جوابگوی میزان مصرف را ندارد و ما در لیست استانهای مصرف کننده گندم هستیم و گندم مصرفی خود را از گندم مازاد بر نیاز دیگر استانها تامین می نماییم.

 

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد:با توجه به مشکلات حمل و نقل جاده ای گندم برای اولین بار در سطح کشور موفق شدیم گندم داخلی را بصورت کلان بری از طریق کشتی وارد استان نمایم که این امر باعث شد تا از تردد تعداد زیادی کامیون در سطح جاده های کشور کاسته شود یکی از دلایل که ما به سمت حمل و نقل دریایی سوق داد هزینه ها و خطرات حمل جاده ای بود حمل گندم به استان سیستان و بلوچستان از سایر استانها بصورت دریایی،ریلی و بخشی نیز بصورت جاده ای می باشد. 

 

وی بیان کرد:مصرف گندم استان در سال۴۸۰ هزار تن است که بطور میانگین ماهانه حدودا” ۴۰ هزار تن گندم در استان توسط کارخانجات آرد تولید و استحصال می شود که بخشی از آرد تولیدی در حوزه خبازان جهت تولید نان،بخشی به صورت خام در حوزه روستایی و عشایری توزیع و مقدار دیگر در حوزه قنادان و کارخانه های تولید ماکارونی و سایر صنوفی که با آرد سروکار دارند توزیع و استفاده می شود.

 

ایشان اعلام کرد :در استان سیستان و بلوچستان ۱۱ کارخانه آرد وجود دارد که ۶ کارخانه در زاهدان و الباقی در شهرستان های دیگر استان مشغول به فعالیت هستند.

 

گنجعلی افزود:در سال گذشته ۳ کارخانه که بصورت کامل تعطیل بودند را مجددا” وارد چرخه تولید آرد نمودیم.
 

مدیر کل غله بیان داشت:در سال گذشته به استناد مرکز پژوهشکده غلات کشور نان استان رتبه اول را از نظر کیفیت در سطح کشور کسب نمود.

 

همچنین در ادامه اعلام کرد:در سال ۹۸ در بین ۳۸۰ کارخانه در سطح کشور کارخانه آرد کنگان رتبه برتر را به خود اختصاص داد. 

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها ۲۵ درصد از ظرفیت تولید کارخانجات آرد استان استفاده می شود،گفت:در حال حاضر استان با کمبود آرد مواجه نیست و اگر بتوانیم از کل ظرفیت تولید کارخانجات آرد استفاده نمایم زمینه اشتغال برای جوانان و صادرات آرد به کشورهای همسایه فراهم می گردد. 

 

گنجعلی گفت:کارخانجات آرد استان از مدرنترین و مجهزترین خطوط تولید آرد در کشور هستند.

کد خبر 1060753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha