پشتیبانی و مانع زدایی« ایمیدرو» از صنایع و معادن خراسان جنوبی

هشتمین جلسه ستاد توسعه خاوران با موضوع رفع موانع تولید با حضور ویدئو کنفرانسی مدیرعامل ایمیدرو و سازمان های وابسته تشکیل و دستورات لازم برای رفع ۱۴ مانع شناسایی شده واحدهای معدنی و صنعتی استان صادر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، هشتمین جلسه ستاد توسعه خاوران خراسان جنوبی امروز(6 خرداد)  در سالن جلسات استانداری برگزار شد که با حواشی نیز همراه بود.

 

این جلسه ساعت 10:30 دقیقه صبح با سخنان استاندار خراسان جنوبی آغاز شد. حمید ملانوری با اشاره به اینکه ستاد توسعه خاوران طرح ابتکاری خراسان جنوبی است، گفت: این طرح به دلیل اهمیت موضوع توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و شناسایی ظرفیت های سرمایه گذاری استان و جذب سرمایه گذاران راه اندازی شده است.

 

وی از نخبگان و سرمایه گذاران استان جهت سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در استان دعوت کرد و گفت: تاکنون ۸ جلسه ستاد توسعه خاوران در استان تشکیل شده و این جلسات در شهرستان ها نیز تشکیل می شود.

 

استاندار خراسان جنوبی از پیگیری های صورت گرفته با شرکت ایمیدرو برای سرمایه گذاری در استان خبر داد و اظهارداشت: مدیرعامل ایمیدرو قول همکاری کامل برای برخی پروژه های جدید و اتمام زودتر پروژه های قبلی را داده است.

 

ملانوری یکی دیگر از طرح های پیگیری شده را طرح انتقال آب به استان عنوان کرد و گفت: طرح انتقال آب از خلیج فارس به کرمان و از آنجا به خراسان جنوبی در حال اجرا است.

 

پس از سخنان مقدماتی و ابتدایی استاندار، «عباس جرجانی» رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به تشریح برخی مشکلات و موانع پیش روی واحدهای صنعتی استان پرداخت و گفت: پیرو جلسه 28 اردیبهشت که با حضور استاندار در دفتر مدیرعامل ایمیدرو برگزار شد، 14 مانع و مشکل پیش روی صنایع و معادن استان مطرح و مقرر شد که در این جلسه در مورد آنها تصمیم گیری شود.

 

وی تسریع در راه اندازی کارخانه فولاد قاینات، استفاده از پساب قاین برای تامین آب مورد نیاز کارخانه فولاد، تعیین تکلیف محدوده های اکتشافی استان، انتقال برق معادن شاهکوه نهبندان و احداث پایگاه امداد و نجات در معدن زغال سنگ طبس، انتشار اطلاعات ژئوفیزیک هوایی به منظور مساعدت متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه معادن و عدم نیاز آنها به مراجعه به وزارت صنعت، معدن و تجارت، برق رسانی به معادن سرب و روی غنی آباد بشرویه، برق رسانی به معادن ذغالی طبس، برق رسانی به معدن طلای هیرد خوسف، جذب سرمایه گذار برای بهره برداری از معدن طلای خونیک، تسریع در روند تکمیل اکتشافات سرب و روی ازبک کوه را از جمله پروژه های پیش بینی شده برای ورود ایمیدرو برای حل مشکل آنها دانست و از ایمیدرو خواست برای پشتیبانی از آنها اقدام کند.

 

پس از صحبت های رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در حالی همه حاضران منتظر شنیدن صحبت های مدیرعامل ایمیدرو بودند که ارتباط ویدئو کنفرانسی به مشکل خورد و امکان برقراری ارتباط وجود نداشت. تلاش برای برقراری ارتباط تصویری 40 دقیقه ای به طول انجامید و در نهایت ساعت 11:35 دقیقه ارتباط تصویری با مدیرعامل ایمیدرو و سازمان های وابسته برقرار شد.

 

آمادگی شرکت مس برای سرمایه گذاری در استان

«بهروز رحمتی» معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس ایران در ارتباط تصویری با این جلسه با بیان اینکه از یکسال و نیم قبل درخواست اکتشاف دو پهنه مس در نهبندان و قلعه زری را به استان دادیم، گفت: با وجود پیگیری های صورت گرفته اما متاسفانه تاکنون وزارت صمت با این موضوع موافقت نکرده است.

 

وی افزود: شرکت ملی مس ایران آمادگی دارد تا در صورت موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت، به هر میزان که لازم باشد، در حوزه مس در خراسان جنوبی سرمایه گذاری کند.

 

معاون توسعه و اکتشافات شرکت مس ایران اظهارداشت: چنانچه وزارت صمت پروانه بهره برداری را صادر کند، شرکت ملی مس آمادگی دارد در کمترین زمان ممکن کار را شروع کند.

 

همچنین «علیرضا رشیدی» سرپرست شرکت ملی فولاد ایران هم در این جلسه در خصوص زمان بهره برداری از شرکت فولاد قاینات، گفت: مراحل اجرایی واحد احیای این شرکت در اسفند ماه سال قبل به صورت آزمایشی شروع به کار کرد اما در اواخر اسفندماه به دلیل آتش سوزی کار متوقف شد.

 

وی گفت: این واحد صنعتی در حال حاضر در مرحله تعمیر قرار دارد و در اواسط تیرماه مجدد راه اندازی و آماده تولید خواهد شد، همچنین امید می رود که در 6 ماهه نخست سال 1401 فولاد سازی این واحد صنعتی را هم شروع کنیم.

 

ارتباط ویدئو کنفرانسی جلسه با تهران با گذشت دقایقی، مجدد به مشکل خورد تا این مشکل تا بعد از نماز ظهر ادامه داشت و در نهایت بعد از نماز ظهر، ارتباط برقرار و جلسه با حضور اعضا ادامه پیدا کرد.

 

«وجیه‌الله جعفری»، مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه برق رسانی به معدن طلای هیرد در نهبندان در فاز اول از دیزل ژنراتور استفاده خواهد شد، گفت: فاز بعدی این طرح در تیرماه اغاز خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه مناقصه تجهیزات پایگاه امداد و نجات معدن زغال سنگ طبس انجام شده است، افزود: مدت زمان اجرای این طرح 18 ماه پیش بینی شده است.

 

مدیرعامل سازمان ایمیدرو افزود: همچنین تلاش های لازم برای تسریع در روند تکمیل اکتشافات معدن سرب و روی ازبک کوه و احداث کارخانه فراوری صورت خواهد گرفت.

 

 

کد خبر 1060913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha