تحقق آرزوی دیرینه ترک ها با افتتاح مسجد در میان «تقسیم» استانبول

رئیس جمهوری ترکیه مسجد بزرگی را در میدان تقسیم استانبول افتتاح کرد و هزاران نمازگزار در مراسم افتتاحیه این مسجد شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «الجزیره»،رجب طیب اردوغان،رئیس جمهوری ترکیه مسجد بزرگی را در میدان تقسیم استانبول افتتاح کرد و هزاران نمازگزار در مراسم افتتاحیه این مسجد شرکت کردند.

 

افتتاحیه این مسجد آرزوی دیرینه دولت های مختلف از دهه 1950 برای ساختن عبادتگاه مسلمانان در میدان تقسیم را برآورده می کند.

 

صفحه های نمایش در میدان تقسیم برگزاری اولین نماز جمعه در این مسجد را نشان می دادند ،در حالی که نمازگزاران روی حصیرهای کاغذی یکبار مصرف نشسته بودند.

 

با وجود اینکه کارگران شهرداری ماسک و ضد عفونی کننده میان نمازگزاران پخش می کردند اما به دلیل حضور تعداد زیادی از نمازگزاران فاصله اجتماعی کمی در میان آنها وجود داشت.

 

ورود اردوغان هنگامی که قبل از رفتن به داخل مسجد برای مردم دست تکان می داد  با تشویق مواجه شد.

 

محمد علی کاراها اوغلو 68 ساله به الجزیره گفت: ما مدت ها منتظر افتتاح این مسجد بودیم و در نهایت آرزوی ما برآورده شد.

 

وی از اردوغان برای ساخت این مسجد تشکر کرد و گفت: میدان تقسیم در حال حاضر منظره بسیار زیبایی دارد ؛ کاش 50 سال پیش می توانستند این مسجد را بسازند.

 

اردوغان در یک سخنرانی اظهار امیدواری کرد که این مسجد بتواند شهر را برای قرن های آینده که می آیند روشن کند.

 

اردوغان از سال 1990 که شهردار استانبول بود برای تأسیس یک مسجد در منطقه تلاش می کرد . با این حال با مداخله نظامی در 1997 که دولت اسلام گرای این کشور را از قدرت برکنار کرد برنامه هابه تعویق افتاد.

 

این سومین بنای مهم مذهبی است که اخیرا توسط اردوغان در این شهر ایجاد شده است.

 

مسجد عظیم کاملیکا مشرف به قسمت آسیایی شهر در مارس 2019 افتتاح شد.

 

ایاصوفیه 1400 ساله که در ابتدا قبل از تبدیل شدن به یک مسجد در زمان عثمانی و سپس یک موزه در زمان آتاتورک یک کلیسا بود  سال گذشته دوباره به مسجد تبدیل شد.

کد خبر 1061137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha