حوزه علمیه برادران سامن یکی از حوزه های علمیه موفق در استان همدان

حجت الاسلام ایلخانی گفت: حوزه علمیه برادران شهر سامن یکی از حوزه های علمیه موفق در استان همدان و جز ۱۶ حوزه برتر است .

به گزارش خبرگزاری  شبستان از ملایر مدرسه علمیه ولیعصر(عج) یکی از 16 مدرسه علمیه برتر استان همدان است که به پیشنهاد حجت الاسلام سید حسین طباطبایی (امام جمعه سامن) به پدرش مرحوم  حجت الاسلام  سید ابوالفتح طباطبایی در باغ شخصی وی پایه گذاری شده است.

ساخت این مدرسه از سال ۱۳۷۸ آغاز و بنای آن در یک طبقه با حیاط میانی و یک مسجد با دو گوشواره به سبک معماری اصیل ایرانی اسلامی در سال ۱۳۸۵ پایان یافت و کار آن با پذیرش طلاب پایه اول مدرسه با مدیریت سید حسین طباطبایی آغاز شد.

 در مراحل ساخت مدرسه، مردم شهر و خیّرین همراهی بسیاری داشته  و شخص سید حسین طباطبایی و نیز داماد مرحوم مؤسس مدرسه، سید هادی حسینی ، نقش بسزایی ایفا کردند .

در سال ۱۳۹۰ در برنامه توسعه ی مدرسه طبقه دوم هم به بنای مدرسه اضافه شد.

«حجت الاسلام  مهران ایلخانی»  در گفت‌وگو با خبرنگار  شبستان در ملایر گفت: مدرسه علمیه ولیعصر سامن یکی  از 16 مدرسه برتر در سطح  استان همدان است که از نظر حزهای مختلف تا کنون تونسته موفق های خوبی را داشته  باشد.

مدیر حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) شهر سامن  افزود: این مدرسه، سال ۸۵ در باغ شخصی مرحوم طباطبایی و  در زمینی به مساحت حدود ۲۷۰۰ مترکه آن را وقف حوزه کرده بود، ساخته شد و بعدها مدرسه توسط فرزندش که امام جمعه فعلی شهر است، تکمیل شد.

حجت الاسلام یلخانی بیان کرد: در طول این سال‌ها مدرسه با بهره بردن از کادر مجرب در ابعاد علمی و پژوهشی موفقیت‌های خوبی را کسب کرده است و همراه مسائل علمی، برنامه‌های متنوعی را برای طلاب در طول سال نیز تدارک دیده شده است.

مدیر حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) سامن  گفت: فضای سبز داخل مجموعه یکی از جاذبه‌های مدرسه است، گفت: در کنار کسب علم و آموزش، به نشاط طلاب نیز توجه ویژه‌ای داشت و  با همکاری کادر مدرسه به جهت افزایش نشاط طلاب اقدام به اجرای برنامه‌های متنوعی همچون کلاس‌های کشتی، فوتبال و اردو‌های تفریحی نیز می‌کنند تا انگیزه درس خواندن طلاب را تقویت کنند.

حجت الاسلام ایلخانی با اشاره به آموزش زبان انگلیسی و عربی به طلاب در دوران تحصیل، گفت: کتابخانه خوبی هم در این مدرسه دایر شده است که طلاب می‌توانند به راحتی به بسیاری از منابع و کتب دسترسی داشته باشند.

وی از برگزاری همایش اندیشه برتر در پایان هر سال تحصیلی در این مدرسه خبر داد و بیان کرد: در مراسمی با عنوان اندیشه برتر، ۳ نفر از طلاب به صورت سالانه به عنوان ممتازان مدرسه در ابعاد مختلف انتخاب می‌شوند.

 مدیر حوزه علمیه حضرت ولیعصر سامن  با اشاره به وظیفه حوزه در برابر بیانیه گام دوم و اجرای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: بخشی از رهنمودهای حضرت آقا به رسالت تبلیغی حوزه اشاره دارد و بخش دیگر به رسالت تخصصی حوزه و لذا لازم است تا با ورود به آن، حوزه تکلیف خود را ادا کند.

وی افزود: حوزه نسبت به بیانیه گام دوم دارای دغدغه جدی داشته و  پس از صدور بیانیه گام دوم، جنب و جوش بیشتری در حوزه به وجود آمده است و در کنار اقدامات خود طلاب، ابلاغیه‌ها و دستور العمل‌هایی که از قم صادر می‌شود هم بیانگر این تحول مهم است.

وی افزود:  نهادینه کردن مسئله اخلاق و توسل به اهل بیت(ع) در بین طلاب از اهداف معاونت تهذیب این مدرسه  به شمار می رودو  در یک برهه خاص، حوزه در نگاه مردم بیشتر به رسالت تبلیغی خود مشغول بود و طلاب افرادی بودند که با بازخوانی دروس حوزه علمیه، به دنبال ترویج رسالت دینی بودند.

حجت الاسلام ایلخانی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه مهم‌تر از رسالت تبلیغی، به رسالت علمی خود توجه داشته باشد، گفت: همان طور که از نام حوزه علمیه مشخص است، حوزه باید مقید به علم و استنباط و استخراج مطالب و مسائل علمی باشد. به طور مثال حوزه در علوم اقتصاد، علوم اجتماعی و سیاسی ورود کند و نظر دهد، چرا که دین مبین اسلام به عنوان یک دین کامل، در تمام این عرصه‌ها دارای برنامه است.

موفقیت در حوزه های  پژوهشی

وی، حضور پر شور در فعالیت‌های پژوهشی را نوید بخش ورود حوزویان در آینده نه چندان دور در عرصه‌های مختلف علمی و ارائه نظرات کارشناسی دانست و یادآور شد: بحمدالله حوزویان و به خصوص نسل جوان حوزه، که دارای نگرشی تخصصی به دروس حوزه هستند، در قسمت تخصصی به خوبی در حال انجام کار هستند و می‌توان امیدوار بود که این نظرات به تایید متفکران و نخبگان کشور نیز خواهد رسید.

 

وی تصریح کرد: مسوولان مدارس علمیه نباید از توجه به اخلاق و توسل به اهل بیت(ع) غافل شوند، چرا که مهم ترین انگیزه برای طلاب علوم دینی محبت اهل بیت(ع) است.

 

مدیر مدرسه علمیه ولیعصر(عج) شهر سامن ادامه داد: برگزاری مراسم ختم صلوات، قرائت دسته جمعی قرآن کریم و مراسم توسل و زیارت عاشورا از برنامه های فرهنگی، تربیتی هفتگی این مدرسه به شمار می رود.

 

 برگزاری جلسات قرآن به صورت روزانه و هفتگی

وی در ادامه افزود: جلسات هفتگی قرآن کریم با حضور قاریان برجسته شهر ملایر و سامن برگزار می شود و طلاب مدرسه از این اساتید آموزش های لازم را فرا می گیرند.

 

حجت الاسلام ایلخانی  افزود: درس اخلاق از مسایل مهم در حوزه های علمیه به شمار می رود، از این رو طلاب مدرسه علمیه ولی عصر(عج) شهر سامن در هفته یک جلسه از اساتید اخلاق مطرح استان بهره می برند.

 

وی از برگزاری دروس اخلاق موضوعی در این مدرسه خبر داد و گفت: یکی دیگر از برنامه های مدرسه دروس اخلاق موضوع محور به شمار می رود که توسط حجت الاسلام برقراری، امام جمعه شهر ملایر و حجت الاسلام رحمانی استاد حوزه علمیه همدان برگزار می شود.

 وی برگزاری برنامه های مناسبتی در همه مناسبت ها  اجرای یادوراه های شهدا در هفته دفاع مقدس و ساخت مستند 11 شهید شهر جوراب ،و.... را را از جمله برنامه های فرهنگی  این حوزه دانست.

حجت الاسلام ایلخانی، با بیان اینکه مدرسه علمیه ولی عصر(عج) شهر سامن از مدارس پیشگام در عرصه مقابله با ویروس کرونا بوده و هست، اظهار داشت: اقدامات صورت گرفته توسط طلاب این مدرسه هم در عرصه جهاد بهداشتی هم در بحث رزمایش مومنانه. بوده است.

 

وی افزود: از همان روز های اول شیوع ویروس کرونا  از اسفند سال 98، با تشکیل جلساتی در مدرسه، طلاب با حضور جهادی خود از قوی‌ترین حرکت‌های جهادی شهر سامن که مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفت را رقم زدند.

 

 کمک رسانی در حوزه های  مختلف در ایام کرونا مدیر مدرسه علمیه ولی عصر(عج) شهر سامن با اشاره به محدودیت‌هایی که در روزهای اولیه این بیماری در تهیه وسائل بهداشتی ایجاد شده بود، گفت: طلاب مدرسه در همان بحران اولیه ایثار کردند و با خرید تعدادی ماسک و مواد ضد عفونی، ضمن حضور در مقابل منازل مردم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و تقدیم این بسته‌ها، بر لزوم رعایت مسائل بهداشتی تاکید و آموزش‌هایی را در این زمینه ارائه دادند.

مدیر مدرسه علمیه ولی عصر(عج) شهر سامن گفت: در تمامی مراحل اجرای رزمایش مومنانه با وجود آنکه شهر سامن یک شهر کوچک است اما با اعتماد مردم به طلاب، کمک های چشمگیری بین نیازمندان تقسیم شد.

حجت الاسلام ایلخانی تصریح کرد:  طالبته این اعتماد مردم به طلاب مدرسه تنها به دلیل اقدامات صورت گرفته در دوره کرونا نیست، بلکه در طول سال و مناسبت‌های مختلف فعالیت‌ها و رفتار گروه جهادی مدرسه، در روستاها و مناطق اطراف، در این جلب اعتماد بسیار موثر بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه توزیع کمک‌های مومنانه کماکان در حال جریان است، خاطر نشان کرد: لذت این کار در این است که با اشاره ولی فقیه صورت می‌گیرد و کمترین کاری است که در لبیک به فرمایش حضرت آقا انجام داده ایم.

 

پیشگامی مدرسه شهر سامن در اجرای طرح آموزش مجازی بر خط

 

مدیر مدرسه علمیه ولی عصر(عج) شهر سامن در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اجرای طرح آموزش مجازی بر خط در این مدرسه اشاره کرد و گفت: مدرسه علمیه سامن در کشور  جز پیشگامان اجرای آموزش مجازی بر خط است که در آن قابلیت ارتباط زنده تصویری بین طلبه با استاد وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه با استفاده از این تکنولوژی دیگر هیچگونه دغدغه‌ای برای آموزش طلاب نداریم، عنوان کرد: طلاب روزانه و به صورت برخط با استاد خود در ارتباط هستند، که می توان این طرح را به عنوان الگویی در دیگر مدارس اجرایی و پیاده کرد.

 

حجت الاسلام ایلخانی تاکید کرد: سامانه‌های دیگر همچون برنامه شاد، به صورت آفلاین و یک طرفه به تدریس می‌پردازند و اگر در این فضا اهتمام والدین نباشد نمی‌تواند ثمر خاصی را انتظار داشت.

 

وی  با بیان اینکه مدرسه، ولی عصر (عج) شهر سامن از بین دانش آموزان پایه‌های هشتم تا یازدهم یا همان مقطع سیکل، طلبه جذب می‌کند.افزود: علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت مدرسه به آدرس http://samen-h.ir از جدیدترین فراخوان‌ها، اطلاعیه‌ها و آموزش‌های لازم برای ثبت‌نام در زمینه حوزه مطلع شوند.

وی با بیان اینکه این مدرسه از جمله ۱۶ مدرسه برتر استان است و در رتبه اول را در بخش پایان نامه جشنواره علامه حلی در استان از آن خود کرده است گفت در برد آموزشی نیز جزو اولین مدارس کشور است که سیستم آنلاین شد و برای دروس جز پایه و سایر فایل ها به صورت برخط است .

وی با بیان اینکه در  خصوص  دانشنامه شهدای  ملایر  نیز این حوزه  همکاری  دارذد  گفت: یکی از مهمترین امتیازات ما در این حوزه وجود کتابخانه بسیار خوب با کتب پر بار است

وی افزود:همچنین ترجمه متون از امتیازات کتاب خانه ما هستند که این حوزه‌ حدود ۶ تا ۷ هزار جلد  کتاب به ویژه در امور دینی و قرآنی دارد که سامانه ثبت شده است.

کد خبر 1061247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha