شاخص های فرهنگی نشان دهنده حیات اجتماعی و پویایی جامعه است

حجت الاسلام دستداده با اشاره به اینکه شاخص های فرهنگی خاص در هر جامعه نشان دهنده حیات اجتماعی و پویایی آن اجتماع است، گفت: بارزترین شاخص فرهنگی در یک جامعه پویا را می توان اندیشه ها و آرمان های برخاسته از از ایمان و تفکر سیاسی آن جامعه بدست آورد.

حجت الاسلام «زین العابدین دستداده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: در حکومت اسلامی قدرت و حاکمیت از آن خداوند است، اما در سایه حاکمیت الهی، مردم به عنوان بدنه جامعه اسلامی دارای اعتبار و اهمیتی خاص هستند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر چه مردم در مشروعیت قانونی نظام اسلامی فعالیت ندارند اما در عین حال در فعلیت یافتن نظامی که ناشی از مقبولیت عامه است نقش اساسی را برعهده دارند.

 

 وی با اشاره به اینکه در هر جامعه ای شاخص های فرهنگی خاص وجود دارد که نشان دهنده حیات اجتماعی و پویایی آن اجتماع محسوب می شود، بیان کرد: معمولاْ بارزترین شاخص فرهنگی در یک جامعه پویا را می توان اندیشه ها و آرمان های برخاسته از ایمان و تفکر سیاسی آن جامعه بدست آورد.

 

به گفته حجت الاسلام دستداده، نظام جمهوری اسلامی ایران از منبع فرهنگی مهمی تغذیه می کند که عبارت است از فرهنگ دینی حاکم، که همان احکام و باورها و ارزش ها است که مهم ترین بخش از فرهنگ عمومی محسوب می شود.

 

وی ادامه داد: این امر در طول تاریخ معاصر غلبه خود را در شکل دهی پاره ای از ساختارهای سیاسی آشکار می سازد و چون در فرهنگ سیاسی ایران فقها نقش بسیار حساسی در جامعه دارند و حلقه واسط بین شریعت و جامعه هستند به همین دلیل در درون فرهنگ سیاسی ما یک خط مستقیم از شریعت به قدرت سیاسی در نظر گرفته شده است.

 

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: آن چه مسلم است این که فرهگ سیاسی جامعه ما به میزان قابل توجهی نشأت گرفته از مذهب بوده و در بسیاری از موارد سمت گیری ها براساس اعتقادات دینی است.

 

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی بستری است که می توان برمبنای آن، عصر جدیدی را بنیان نهاد که درآن، فرهنگ سیاسی انفعالی به فرهنگ سیاسی مشارکتی تبدیل شده است، تصریح کرد: قانون اساسی با تأکید بر شاخص های توسعه سیاسی، فضای مناسب را برای فرهنگ سیاسی مشارکتی آماده کرده است و در اصول متعدد ابزارهای مناسب برای نیل به کرامت و ارزش والای انسان مطرح شده اند.

 

حجت الاسلام دستداده خاطرنشان کرد: ارزش هایی نظیر تساوی عموم مردم در برابر قانون، منع توقیف افراد، منع تجسس و تفتیش در وسایل ارتباط جمعی و... می تواند اطمینان خاطر و امنیتی را در جامعه فراهم کند که افراد در همه عرصه های مهم و حساس سیاسی، اجتماعی حضور گسترده و فعال داشته باشند و اعمال حاکمیت کنند.

 

وی در پایان اظهار داشت: همچنین آزادی احزاب و جمعیت ها و حکومت قانون، نفی و طرد هر گونه استبداد می تواند زمینه های مناسبی برای فرهنگ سیاسی مشارکتی در جامعه فراهم سازد.

 

کد خبر 1061471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha