دغدغه معلمان غیرانتفاعی و نظارت های مسئولان

معلمان مدارس غیرانتفاعی برای تحقق حق و حقوق واقعی خود دغدغه هایی را مطرح و خواهان پاسخگویی و تامین شغلی خود می باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، در ادامه دامنه اعتراضات معلمان پیرامون مسائل معیشتی و شغلی خود این بار شاهد تجمع اعتراضی بخشی از معلمان مدارس غیردولتی در جوار اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان بودیم که آنان خواهان اصلاح روش و مدل های بکارگیری معلمان بودند.

 

این دسته از آموزگاران که از یک سال تا 20 بدون بهره گیری از قوانین استخدامی در مدارس غیرانتفاعی مشغول به فعالیت هستند کمتر از مزایای حق و واقعی خود استفاده کرده اند.

 

این دسته از افراد با مدل برنامه ریزی بخش خصوصی و هیات موسس مدارس بکارگیری شده و در فضای آموزشی مشغول به فعالیت هستند که قوانین کارگرد و کارفرما بر آن ها حاکم است.

 

نظارت های اخلاقی، تربیتی و آموزشی آموزش و پرورش نیز برای سیر فعالیت قانونی وجود دارد اما موارد مربوط به اینکه چه افرادی را بر چه اساسی که آیا این ها آشنانیت حاکم است یا توانایی و مواردی از این قبیل، همه موارد بر عهده هیات موسس می باشد.

 

گلایه های زیادی از سوی این دسته از معلمان مثل عدم نظارت بر حسن قوانین و ضایع شدن حق و حقوق آن ها مطرح بود و اینکه به دلیل حقوق کم و قراردادهای سه ماهه و هشت ماهه حق آن ها ضایع می شود.

 

*معلمانی با تجربه که نیازمند حمایت هستند

 

در این اجتماع معلمان گفتگوهای آن ها شنیده شد که آن ها می گفتند ما معلمان غیر انتفاعی سوابق و تجربه ی زیادی در مقطع تحصیلی خودمان و زمینه ی کار خودمان داریم.

 

یکی از معلمان با اشاره به اینکه رشته ی دانشگاهی اکثر ما مورد درخواست اموزش و پرورش نیست و به همین دلیل می گویند چون رشته ی شما مرتبط نیست برای معلمی مناسب نیستید و امکان استخدام ما فراهم نمی شود.

 

»جهانگیری» ادامه داد: در حال حاضر با همین مدارک دانشگاهی سالیان زیادی است که به بهترین شکل مشغول تعلیم و تربیت دانش اموزان هستیم و کار ما مورد تایید اموزش و پرورش و بازرسان است.

 

وی به نمایندگی از دیگر معلمان گفت:  تبعیض بین معلمان غیرانتفاعی ودیگر معلمان حق التدریسی، پیش دبستانی، خرید خدمات و نهضت سواد آموزی سزاوار نیست.

 

یکی دیگر از معلمان مدارس غیرانتفاعی که خواهان استخدام در آموزش و پرورش بود گفت: با برگزاری آزمون داخلی بین ما و آن هم بدون شرط سنی یا تاثیر سوابق در سقف سنی و  بدون محدودیت رشته تحصیلی  عدالت را برقرار کنید و بهترین ها را استخدام کنید.

 

*عملکرد کارآمد معلمان در مدارس غیرانتفاعی

 

بررسی عملکرد معلمان مدارس غیرانتفاعی نشان داده قبولی خوبی را دانش آموزان درآزمون های مختلف علمی  استعدادهای درخشان، کنکور و موارید از این قبیل داشته اند.

 

یکی از معلمان معترض و خواهان مطالبات همکاران خود گفت: عملکرد مناسب و خوب همکاران ما در مدارس غیرانتفاعی باعث شده بسیاری از مسئولان کادر آموزش و پرورش فرزندان خود را در مدارس غیرانتفاعی ثبت نام کنند.

 

*نظارت آموزش و پرورش بر حق و حقوق معلمان مدارس غیرانتفاعی

 

رییس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: آموزش و پرورش بر حق و حقوق معلمان مدارس غیرانتفاعی نظارت دارد.

 

«وحید محمودی» افزود: سال گذشته 700 مورد بازرسی برای بررسی وضعیت مدارس غیرانتفاعی انجام شده و حق و حقوق آن ها مورد بررسی قرار گرفته است.

 

وی اضافه کرد: برای معلمان مدارس غیرانتفاعی قوانین کارگر و کارفرما حاکم بوده و این شورای کار بر این دسته از قوانین باید نظارت کند و تخلفات آنان از سوی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش قابل پیگیری است.

 

*ضرورت عدم تبعیض بین گروه های مختلف معلم

 

تفاوت بین حق و حقوق معلم حق التدریس، معلم استخدام رسمی و آموزگاران مدارس غیرانتفاعی شایسته نیست چرا که در یک نظام هماهنگ آموزشی که همه افراد باید نسبت به یک مدل فعالیت کنند پس نباید حق آن ها ضایع شود.

 

کار معلمی بر اساس هر قرارداد کاری که باشد ماموریتی مشخص است و نباید برخی از حق و حقوق ها پرداخت نشود و برخی از حق اولیه برخوردار نشود.

 

مسئولان آموزش و پرورش در این خصوص باید نظارت ها خود را افزایش و همانطور که برنامه آموزشی نظام مند و هدفمند است پس باید پرداخت مزد معلم نیز در همه نمونه های قرارداری برابر باشد تا در نحوه آموزش نیز نتیجه برعکس نگذارد.

کد خبر 1061722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha