توبه و پناه بردن به خدا راه نجات از بلا است

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه انسان برای دوری از گناه باید پیش از انجام هرکاری خود را به خدا بسپارد، گفت: ما نمی‌توانیم از بلای الهی فرار کنیم بلکه باید از گناه استغفار کرده و به خداوند متعال پناه ببریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «محمد باقر محمدی لائینی» عصر امروز(۱۱خرداد) در سلسله جلسات هفتگی تفسیر موضوعی قرآن کریم با موضوع درس‌هایی که خداوند به آدم آموخت، اظهار کرد: آدم و شیطان هر دو خطاکار بودند، ولی فرقشان در این است که آدم اگر خطا کرد پشیمان شد و توبه کرد ولی شیطان بر گناه خود لجاجت کرد و آن را ادامه داد.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران افزود: اینکه چرا شیطان حاضر به عذرخواهی نشد و آدم و حوا عذرخواه شدند به این برمی‌گردد که خطای شیطان از روی تکبر و غرور بود پس احتمال عذرخواهی و پشیمانی پایین بود ولی اشتباه آدم و حوا از روی جهالت و غفلت بوده است‌ بنابراین پشیمانی و اظهار ندامت ممکن است.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی تصریح کرد: اگر انسان هم با روحیه تکبر و غرور راه به اشتباه ببرد احتمال توبه کردن ضعیف است، اخلاق‌مداری یعنی دلمان را از غرور، تکبر و  لجاجت‌ها خالی کنیم اگر اینطور باشد خطاها را زود جبران می‌کنیم، پس یکی از درس‌ها این است که اگر خطا رفتیم در توبه باز است می‌توانیم به سمت خدا برگردیم.

 

وی گفت: درس بعدی درس توسل است، وقتی به سوی خدا می‌رویم تا توبه کنیم، حضرت آدم هم بنا بود توبه کند، آدم از جانب خدا کلماتی را دریافت کرد که همان توسل بود و آدم را نجات داد، این کلمات هم استغفار و هم القاب مقدس پیغمبر بوده که در روایات اهل بیت (ع) در قالب توسل بوده است.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی عنوان کرد: خداوند بزرگ در سوره‌های قرآن به کلماتی که به آدم گفته شد اشاره کرد، به‌گونه‌ای که آنچه که می‌خواست به او داد، در قسمتی از دعا آمده که آنقدر جایگاه پنج تن آل عبا بالا است که به واسطه توسل من توبه مرا بپذیری، البته من جایگاهی داشتم که فرشتگان در مقابلم تعظیم کردند ولی قدر ندانستم حال توبه‌ام را بپذیر.

 

وی در ادامه بیان کرد: درس بعدی نقش درمانی دارد، آدم خطا کرده فریب شیطان را خورده است، باید معالجه شود، معالجه با توبه است، بهتر این بود که همان اول به خدا پناه می‌برد.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی تاکید کرد: علت سجده کردن ملائکه به آدم این بود که آدم وصل به پنج تن آل عبا و ظرف ایشان بود، آدم اگر قبل از اینکه مرتکب خطا می‌شد با توسل به همین پنج تن از خدا می‌خواست او را از شیطنت‌ها و مکرهای ابلیس حفظ کند بهتر بود‌.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به اینکه دشمن‌شناسی درس بعدی است، اضافه کرد: خداوند به آدم گفته بود این شیطان دشمن او است چرا آدم همانجا خودش را از شیطان دور نکرد و به‌هنگام وسوسه حفظ نشد، در مجموع بهتر این است که انسان خطا نکند، پیش از انجام هرکاری باید خودمان را به خدا بسپاریم.

 

وی با اشاره به ماجرای آزار حضرت یوسف (ع) توسط برادرانش، اذعان کرد: حضرت یعقوب (ع) به هنگام دور شدن از یوسف پیش از حادثه توسل نکرد، ولی زمان دور شدن از بنیامین توسل پیشه کرد، که اگر پیش از حوادث خودش را به خدا می سپارد بهتر بود و خداوند او و پسرش را از حوادث حفظ می‌کرد، پیشگیری و توبه را مدنظر قرار بدهیم بهتر است.

 

کد خبر 1062379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha