آپارتاید دیجیتال /  چرا صدای غزه  در رسانه های اجتماعی سانسور شد ؟

سانسور پست های فلسطینی ها در رسانه های اجتماعی در جریان حملات اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه را می توان بخشی از یک الگوی بزرگ سرکوب و یک آپارتاید دیجیتال دانست.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: در سال 1984 « ادوارد سعید » روشنفکر آمریکایی فلسطینی و استاد دانشگاه کلمبیا این طور استدلال کرد که فلسطینی ها از اجازه روایت کردن خود محروم هستند.

 

بیش از 30 سال بعد  در سال 2020 «ماها ناصر» دانشیار فلسطینی آمریکایی در دانشگاه آریزونا ، مقاله های منتشر شده در دو روزنامه نیویورک تایمز و واشنگتن پست و دو مجله خبری هفتگی «نیو ریپابلیک» و «نیش» در طی یک دوره 50 ساله از 1970 تا 2019 را مورد تحلیل قرار دارد و به این نتیجه رسید که هیئت تحریریه و ستون نویس ها با صحبت کردن در مورد فلسطینی ها ، اغلب به روشهای نژادپرستانه کار خود را انجام می دهند و نیازی به شنیدن چیزهای زیادی از خود فلسطینی ها ندارند.

 

تحقیقات ناصر  مانند بسیاری از تحقیقات پیش از آن به وضوح نشان می دهد که بیش از سه دهه پس از انتشار مقاله مهم سعید ، حذف صدای فلسطینی ها از روایت های اصلی رسانه ها در غرب  و تلاش برای پاک کردن انسانیت فلسطینی ها یا سرپوش گذاشتن بر روی جنایت های اسرائیل علیه آنها ادامه دارد.

 

متأسفانه از زمانی که این مسئله در کانون توجه قرار داده است ، این وضع ناعادلانه نه تنها بدون تغییر باقی مانده بلکه خراب تر هم شده است.

 

حالا این شرکت های فناوری هستند که به طور فعال در تلاشند تا صدای فلسطینی ها را از سیستم عامل خود حذف کنند و در نتیجه پاکسازی محاسبه شده و ساکت کردن فلسطینی ها را به رسانه های اجتماعی گسترش دهند.

 

به عنوان مثال  در ماه آوریل شبکه های زوم ، فیس بوک و یوتیوب رویداد آکادمیک آنلاین با عنوان «روایت های چه کسانی ؟ و «چه آزادی بیان برای فلسطین؟ » که با حمایت مالی اقوام عرب و مسلمان در دانشگاه دولتی سانفرانسیسکو ترتیب داده شده بود را ممنوع کردند.

 

این رویداد با حضور فعالان ضد آپارتاید از سراسر جهان  از جمله لیلا خالد ، نماد مقاومت فلسطین و رونی کسریلز ،رهبر نظامی سابق در آفریقای جنوبی برگزار شد.

 

همانطور که بارها توسط بسیاری از کارشناسان حقوقی عنوان شده است ، استدلال ارائه شده توسط شرکت های رسانه های اجتماعی برای حدف این گونه برنامه ها پذیرفته شده نیست چرا که  نه تنها تمام سوابق قانونی مرتبط را نادیده می گیرد بلکه به معنای حمله به آزادی های دانشگاهی است.

 

در نامه ای سرگشاده به مدیران زوم در اکتبر سال گذشته ، کارشناسان فلسطین و سایر سازمان های حقوقی تأکید کردند که سانسور کردن این رویداد در زوم از حمله خطرناکی به آزادی بیان و آزادی علمی و سو ء استفاده از قرارداد با سیستم های دانشگاه دولتی است.

 

اما این هشدارها مورد توجه قرار نگرفتند ، زیرا زوم و سایر شرکت های رسانه های اجتماعی انتقادات فزاینده از سیاست های مغرضانه خود را نادیده گرفتند و تلاش های خود را برای خاموش کردن سخنان فلسطینی ها در سیستم عامل های خود افزایش دادند.

 

شرکت های رسانه های اجتماعی از همان آغاز  به سمت مراکز قدرت در ساختارهای سرمایه داری و امپریالیستی ایالات متحده گرایش پیدا کرده و همسو شدند و حتی با وزارت دفاع ایالات متحده همکاری کردند.

 

البته سرکوب صداهای فلسطینی در شبکه های اجتماعی بسیار فراتر از دانشگاه هااست. در روزهای اخیر ، بسیاری از افرادی که خشونت اسرائیل علیه خانواده های فلسطینی را در منطقه اشغالی شیخ جراح مستند می کنند ، گزارش دادند که فیس بوک ، توییتر و اینستاگرام به طور سیستماتیک محتواهای مربوط به فلسطینی ها را سانسور می کنند.

 

در تازه ترین فصل از پاکسازی فلسطینی ها از سوی رژیم صهیونیستی، خانواده های فلسطینی در شیخ جراح با اجبار از خانه های خود اخراج شده و با سرکوب خشونت آمیزی روبرو شده اند.

 

تلاش های مداوم رسانه ها برای سرپوش گذاشتن بر جنایت های رژیم صهیونیستی در شیخ جراح دسترسی بی حد و حصر به رسانه های اجتماعی را به ویژه برای فلسطینی ها و متحدان آنها حیاتی می کند اما شرکت های رسانه های اجتماعی به جای تقویت مبارزه درست فلسطینی ها در برابر خشونت و آوارگی ، منافع و دستور کار حمله به آنها را پیش می برند.

 

با توجه به همدستی طولانی و مستند اسرائیل و شرکت های رسانه های اجتماعی در تنظیم و سانسور مطالب و حساب های فلسطینیان ، سانسور اخیر رسانه های اجتماعی درباره پست های فلسطینی ها در مورد شیخ جراح را می توان بخشی از یک الگوی بزرگ سرکوب و یک آپارتاید دیجیتال دانست.

 

چند دهه پس از انتقاد ادوارد سعید از امتناع اصرار آمیز رسانه های آمریکایی از اجازه دادن به فلسطینی ها برای روایت داستان های خود ، صدای حمایت از مبارزات آزادیبخش فلسطین نه تنها توسط سازمان های اصلی رسانه ای بلکه همچنین شرکت های رسانه های اجتماعی ساکت می شوند این مسئله ای است که باید از سوی کشورهای حامی فلسطین مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

کد خبر 1062497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha