جهش تولید اساس حرکت ما است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه جهش تولید اساس حرکت ما است، گفت: در کشور حدود ۳۵۰ هزار مسکن به صورت طبیعی توسط مردم ساخته می‌شود و وظیفه ما مقررات زدایی و تسریع در دادن مجوز است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، علیرضا زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گفتگو با شبکه خبر سیما گفت: در کشور حدود ۳۵۰ هزار مسکن به صورت طبیعی توسط مردم ساخته می‌شود و وظیفه ما مقررات زدایی و تسریع در دادن مجوز است. ۱.۹ دهم سال زمان می‌برد تا یک مجوز مسکن صادر شود، که این بیش از دوره ساخت خود مسکن است و این جریان نیاز به زیرساخت، دقت و همت دارد که راحت می‌شود آن را حل کرد.


وی افزود: این کار نه پول می‌خواهد، نه فناوری می‌خواهد، فقط دست رانت خوار‌ها را قطع کنیم و شفافیت ایجاد کنیم و به سمت مردم توجه کنیم.
 

زاکانی گفت: نکته دوم اینک است که خود این ۳۵۰ هزار مسکن به صورت خودکار ساخته خواهد شد و دو میلیون مسکن خالی وجود دارد که دقت در اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی توجه را به این معطوف می‌کند از ظرفیت موجود استفاده شود.

 

وی اظهار کرد: نکته سوم موضوع انبوه سازی مبتنی بر نوسازی شهری با یک نگاه جدید است نه اینکه خانه‌های کوچک بسازیم که نه پیوست فرهنگی نه پیوست اجتماعی و نه پیوست اقتصادی و هیچ کدام را در نظر نگیریم و بعد عمر مفید یک ساختمان ۲۵ تا ۳۰ سال شود در حالی که در جهان بالغ بر ۷۵ سال است و این ظلم به سرمایه‌های کشور است.


این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: کاری که باید انجام شود این است که از طریق تعاونی‌ها و از طریق انبوه سازی‌های دقیق امکانی فراهم کنیم که این بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی که بالغ بر ۲۳ میلیون نفر که در آن جا زندگی می‌کنند، این‌ها همه مردم رشید ایران هستند، این‌ها باید صاحب خانه شوند و علاوه بر ا ینکه خانه از سوداگری بیرون آید و نسبت مالیات بسیار شفاف و دقیق باشد، نباید خانه یک مقوله سوداگری شود.


وی در باره سوال مجزی مبنی بر اینکه شماری از مردم در تماس با شبکه خبر پیشنهاد می‌دهند که یک هیات مستقل نخبگانی، دانشگاهی و کارشناسی تشکیل شود که بر وعده‌های نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری نظارت کنند و بعد از یکسال این هیات گزارش دهند که کدام نامزد به وعده اش عمل کرده است و کدام وعده محقق نشده است، شما با تشکیل این هیات موافق هستید؟ و آیا نظر را خواهید پذیرفت و تمکین خواهید کرد؟ گفت: ایده هیات را قبول دارم و هم بالاتر از آن هیات یک هرم نخبگی در خدمت دولت برای موفقیت و درجهت نظارت بر دولت را ایجاد خواهد کرد، ما یک سامانه‌ای را بالا می‌آوریم که در این سامانه همه شهرستان‌های کشور مشکلاتشان دسته بندی شده از ۶ تا ۷ مرجع ما مسائل مختلف را دریافت کردیم و یک کار جدی مدت دار هم خودمان انجام دادیم، این مسائل در شهرستان‌ها بالا می‌آیند و نخبگان شهرستانی ایده و نظر خودشان را در جهت اصلاح بالا و پایین بردن آن نظرها، بیان خواهند کرد.

 

مجری پرسیبد دریکی دو سال اخیر جمع زیادی از مردم با تشویق مسئولان بورس یا برخی از مسئولان دولتی وارد بازار سرمایه شدند، بازار سرمایه در چند ماه اخیر وضع خوبی ندارد، اگر به عنوان رئیس جمهور احتمالی باشید در ۶ ماه آینده بازار بورس چه تفاوتی نسبت به الان می‌کند؟


زاکانی افزود: کار‌هایی را که دولت آقای روحانی انجام داد، انجام نمی‌دهم، سال ۹۹ به اقرار گزارش وزارت اقتصاد ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دولت از بازار سرمایه کسب کرده است برای اداره خودش و برای سال ۱۴۰۰ آنچه دولت به جای گذاشته ۳۴ هزار میلیارد تومان است که دولت آینده باید جبران آن را انجام دهد.


وی تصریح کرد: سیاست‌های متناقض نگاه درآمدی به بورس داشتن خوب نیست، دولت باید هزینه کند برای رونق بورس نه اینکه خودش را از طریق بورس تامین کند، حتما شرایط را سمتی به خواهیم برد که بورس به عنوان یک جایگاه مطمئن البته با ریسک پذیری‌های منطقی برسد.


زاکانی افزود: خود ما نمی‌توانیم با آرزو کشور را اداره کنیم مردم عزیز ما نمی‌توانیم با دستور کشور را اداره کنیم، ما باید با عقلانیت، خلاقیت، همت و با جدیت کشور را اداره کنیم، باید غیرت داشته باشیم برای اینکه ایران را سلامت کنیم و مردم را از گرفتای‌ها نجات دهیم لذا معتقد هستم که با ایجاد یک زمینه اجماع جمعی و بالا بردن سرمایه‌های اجتماعی اطمینان مردم، بورس را به آرامش می‌رسانیم و بعد با یک دقت کارشناسی و سیاست‌های گذاری‌های پایدار مسیر به سمتی خواهد رفت که بورس بهترین محل برای مردم برای سرمایه گذاری خواهد شد.


مجری پرسید: آسیب شناسی سال‌های اخیر نشان داده است که بسنده کردن مقامات به گزارش‌های مکتوب آن‌ها را از درک زندگی واقعی مردم دور کرده است، در طول دوران ریاست جمهوری شما در بین مردم، شهر‌ها و روستا‌ها خواهید رفت؟ حاضر هستید هر سه ماه یکبار در جمع مردم حضور یابید، با مردم حرف بزنید حرف‌های آن‌ها را بشنوید؟

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: الان یکسال است که نماینده مردم شریف قم هستم و هفتگی پنجشنبه‌ها قصدم این بوده است که برای سرکشی به محلات قم بروم منزل یک نفر از مستضعفین، منزل یکی از خانواده شهدا بروم بعد از قبل اعلام می‌شد که در مسجدی می‌رفتم فعالان مساجد مختلف و از محل آنجا شرکت و مردم مشکلات خود را بیان می‌کردند بعد از نماز پای درد و دل و حرف‌های مردم می‌نشستم، ما از جنس مردم هستیم و برای مردم و فدایی مردم هستیم، مگر می‌شود ماهی را از آب جدا کرد و اگر کسی شک کرد ۴۲ سال گذشته ما را ببیند.


مجری پرسید: بحث مافیای واردات که مانع رشد ظرفیت‌های داخلی شده است، چقدر از این مافیا شناخت دارید؟ سیستم عملکردش را می‌شناسید؟ و برای مبارزه با این غول پیدا و پنهان چه راهکار عملیاتی دارید؟

 

۲۰ سال است که در مبارزه با فساد شرایط را دنبال کرده ام
 

زاکانی گفت: ۲۰ سال است که در مبارزه با فساد شرایط را دنبال کرده ام و دوستان عزیز می‌توانند مراجعه کنند و ببینند، مافیای واردات پشتش اراده دولت است، پشتش دست‌های پیدا و پنهان خائنانی است که دنیا و قدرت برایشان مهم‌تر از جامعه شما مردم است، بنده با این‌ها خودم را درگیر کرده ام، زمانی با وزیر اطاعات ۲۰ سال قبل، معاون رئیس جمهور، برادر رئیس جمهور، دادستان تهران و دیگران، مافیا به چشم کوچک می‌آید، اما در پشت مافیا آدم‌های بزرگی هستند. من کسی هستم که جرات دارد و می‌تواند در مقابل این گردن کلفت‌ها بایستد و کمرشان را در مقابل ملت بشکند، تجربه دو دهه اخیرم است که بنده یکی از همین افراد هستم و ان شاءالله دیگران هم این کار را کنند.


مجری پرسید: مبارزه و مقابله با این فساد هفت سر جزو مطالبات اصلی مردم است، گفته می‌شود اگر در دستگاه اجرایی با هوشیاری و دقت عمل شود اصلا فسادی شکل نمی‌گیرد که به دستگاه قضایی کشیده شود؛ شما برای رصد این موضوع و اینکه سلول‌های جدید فساد شکل نگیرد چه برنامه عملیاتی دارید؟


زاکانی اظهار داشت: دو دهه با ریشه ها، تنه‌های قطور فساد و با برخی مسئولان کشور مواجه شدم که آبروی مسئولان پاکدست را هم می‌برند، امید را درجامعه می‌کشند، نخبگان را دچار سرخوری و یاس می‌کنند؛ لذا دو دهه گذشته تمام توان بنده بخشی از آن معطوف به مبارزه با این‌ها شده است، شاید بیش از ۶۰ تا ۷۰ بار با شکایت این‌ها به دادسرا رفتم ۱۰ تا ۱۵ بار در دادگاه پرونده برایمان باز شده است.


وی تاکید کرد: به فضل الهی و کمک شما مردم یکبار هم محکوم نشدم و اینجا جایی است که از تجربه‌های گذشته استفاده کنیم و ریشه مافیا را در درون دولت خشک کنیم. رانت، فساد در درون دولت است که زمینه هایش در آنجا شکل می‌گیرد و اگر غیرت دینی وجود داشته باشد و شکم گرسنه مستضعفان و محرومان در یاد مسئولان بیاید، آن موقع نمی‌شود که عده‌ای در جامعه باشند که از سیری شب خوابشان نبرد و عده‌ای هم از گرسنگی تا صبح سنگ به شکم ببندند و بیدار بمانند. تجربه گذشته خودم را در خدمت آینده کارم می‌گیرم و در حوزه تحول در اقتصاد و مدیریت، جهش تولید اساس حرکت ما است و مانع فساد یکی از موانع بزرگ است که با آن مواجهه خواهیم کرد و در جهت زمینه سازی جهش تولید؛ مفاسد اقتصادی و بروکراسی غلط اداری را هدف گذاری می‌کنیم و با آن مقابله جدی خواهیم کرد.


زاکانی درباره سطح زندگی خود و اطرافیان هم گفت: سطح زندگی من مانند سایر مردم است در بین مردم زندگی می‌کنم و این افتخارم است، از مال دنیا هیچ امکانی به عنوان سرمایه گذاری در بورس یا در بانک ندارم، در مدت نمایندگی مجلس هم هیچ امکانی نداشتم نه یک ماشین از مجلس گرفتم و نه یک خانه ثبت نام کردم و به خاطر همین بنده توانستم در مقابل وزرای گردن کلفت و معاونان رئیس جمهور و برادران آن‌ها بایستم و آن‌ها نتوانستند حریف من شوند، چون حتی یک لکه خاکستری هم نبوده است که بخواهند زون کنند اگر با شما مردم نباشم بهتر از این است که نباشم.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گفتگو با شبکه خبر افزود: در دوره دفاع مقدس بنده ۶۲ ماه با سن کم و از ۱۵ سالگی شرکت کردم و ۶۲ ماه در جبهه بودم و فعالیت‌ها و مسئولیت‌های مختلفی هم داشتم.
زاکانی گفت: در دانشگاه که وارد شدم همزمان تلاش‌های دانشجویی و در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی بودم و مسئولیت بزرگ‌ترین تشکل دانشجویی کشور را با ۲ هزار و ۲۰۰ دفتر در کشور به دست گرفتم. در سال ۸۲ که به بحث ورود به عرصه انتخابات، مجلس و دولت بود وقتی وارد شدم همان سال اول هیات رییسه مجلس و هیات رییسه کمیسیون آموزش بودم و بعد خودم دیدم که این جا موثرتر از داخل صحن است تا بر صدر صحن نشستن، بعد خودم با پای خودم آمدم پایین، با اینکه رییس مجلس پشت تریبون اصلی اصرار کرد چرا ثبت نام نمی‌کنی یا دیگران، تو کمیسیون برجام، ریاست کمیسیون، در مجمع هادی برای ۲۱ اندیشکده یا در خود مجموعه مسئولیت‌هایی که در مجلس داشتم ازن جمله مرکز پژوهش‌های مجلس هیچ کدامش من خودم پیش قدم نشدم، زمینه، زمینه خدمت بود، اصرار دیگران و من این کار را انجام دادم.

 

وی تصریح کرد: اینجا حقیقتا احساسم این است که کشور دچار یک مشکلات جدی است و یک تناقصی است بین دارایی‌های ما و وضعیت فعلی ما و کشور نیاز به یک تحول دارد و به لطف خدا مهیاییم که به کمک نخبگان و مردم این تحول را مدیریت کنیم.


مجری پرسید: اعضای کابینه خودتان را انتخاب کردید و ممکن است اسامی برخی از آنان را از طریق شبکه خبر به مردم معرفی کنید یا پیش از برگزاری انتخابات فهرست وزرا یا معاونان را اعلام بفرمایید که مردم با شناخت بیشتری به دولت آینده رای بدهند؟


زاکانی هم تاکید کرد: کار غلطی است و دوستانی هم که این کار را می‌کنند حتما اشکال دارد.


و کاری که بنده می‌کنم این است که ده‌ها نفر را به عنوان عناصر اصلی این ستون فقرات به دولت معرفی می‌کنم، اما اگر امروز من یک معاون اول گذاشتم بعد از انتخابات و پیروزی به فضل الهی پیدا شد این امکان برای من نباید باشد که از آن قوی‌تر استفاده کنم و امروز اگر برای وزارت کشاورزی یک نفر را انتخاب کردم یک نفر قوی‌تر پیدا شد، ایده بهتر، کار بهتر و الان با یک نامزد دیگری کار می‌کند ما که نگاه مان قبیله گرایی نیست، نظام شایسته سالاری است.

 

وی تاکید کرد: بنده بیش از ۱۰۰ نفر را معرفی خواهم کرد که ان ستون فقرات است، اما هر عزیزی هم که با ستاد‌های دیگر کار می‌کند و دغدغه‌ها و جهت‌های بنده را می‌پسندد، حتما آن هم در کابینه ماست و از این جهت معرفی افراد به عنوان یک تعداد زیاد که موید کارشناسی جدی در دولت آینده باشد این را حتما انجام می‌دهم، اما اگر بگویم که آقای فلانی برای فلان جا، این کار قطعا غلط است و خلاف مبانی دینی ماست.


مجری پرسید: مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه را در اردیبهشت ماه ۴۱ درصد و در همین ماه تورم نقطه به نقطه را ۴۶ و ۹ دهم درصد اعلام کرد شما اگر رییس جمهور شدید شش ماه یا یک سال بعد فکر می‌کنید نرخ تورم چه مقدار کاهش پیدا خواهد کرد؟


زاکانی: متاسفانه ۵۰ سال است که تورم ما دو رقمی است و از استثنا‌های جهانی هستیم یعنی تنها کشوری که تورمش دو رقمی بوده ایران است.
میانگین تورم در جهان ۲ و نیم درصد است و این فاجعه است برای ما که جزو ۵ کشوری هستیم که تورم بالای ۲۵ درصد داریم، لذا به صورت مقطعی برای کوتاه مدت تنظیم برنامه داریم و برای درازمدت هم، برای میان مدت و دراز مدت نیز برنامه‌های مدونی داریم.


مجری پرسید: بحث کنترل قیمت‌ها و مبارزه با گران فروشی جزو خواسته‌های اصلی مردم است، رییس جمهور فعلی هم در ماه‌های اخیر هم بر ضرورت مبارزه با گرانی و گران فروشی تاکید کرد، اما در عمل اتفاقی نیفتاد، شما ایراد و اشکالات کار را کجا می‌بینید؟ راه حل شما چیست؟ که حداقل مردم در دولت انتخابی از سوی مردم اگر شما بودید، از این بابت خیالی آسوده و راحتی داشته باشند؟


زاکانی هم تصریح کرد: اراده برای نظارت و دقت، دولت مثل یک هواپیمایی است که خودش را توی میدان گذاشته، خلبان وقتی به بالا می‌رود و جهت را پیدا می‌کند، تنظیم می‌کند، دست نمی‌زند، خود هواپیما هدایت می‌شود، اما هواپیما سیستم‌های کنترلی و نظارتی الکترونیک دارد، دولت احساس کرده که راحت توی هواپیمایی نشسته که جهت را پیدا کرده و توی آن مسیر دارد می‌رود، الان دولت خود را به حال خودش رها کرده، مفسدان اقتصادی، رانت خوار‌ها و از طرفی بی قیدی و بی کنترلی دولت باعث شده است که بر گرده مردم یک فشار سنگینی ایجاد شود.


زاکانی گفت: از این جهت آنچه که رقم خواهد خورد؛ دقت، نظارت و جلوگیری از رانت و شفافیت است و به واسطه مولفه‌هایی که دولت ان شاء الله به عنوان دولت کارشناسان که در آن عاملان و عالمان و خادمان مسئولیت را به عهده خواهند گرفت، این موضوع مرتفع خواهد کرد.


زاکانی درباره سازوکار اجرایی هم افزود: وقتی که دولت شرایط را به حال خودش رها کرده و ستاد تنظیم بازار هیچ نقش پذیری دقیق و منظمی را ندارد و موضوع‌هایی را که از قبل قابل پیش بینی است و می‌شود آن را از قبل پیش بینی کرد، ذخیره سازی کرد، بازار را مبتنی بر یک فکر ناظر بر آینده نگه داشت، دولت این‌ها را رها کرده در روزمره خودش است، این باعث شده که همچین بلایی سر مردم بیاید، این کاملا شدنی است، با دقت، با همت و با نظارت و با یک اراده قوی این کار صورت خواهد گرفت.


مجری پرسید: براساس آمار رسمی نرخ بیکاری در کشور ۱۰ درصد است، در سال اول ریاست جمهوری در صورت رای آوردن شما این آمار چقدر با ایجاد اشتغال پایدار کاهش پیدا خواهد کرد؟


زاکانی هم پاسخ داد: نرخ بیکاری ۱۰ درصد نیست، ما محاسبه کردیم ۱۳ درصد بود در مرکز پژوهش‌ها، بسیاری از کسانی که جویای کار هستند ثبت نام کردند، خسته شدند، رها کردند و آن‌ها از دایره و گردونه خارج شدند، کارگران فصلی و زنان سرپرست خانوار هم در این معادله و محاسبه وارد نشده و نرخ بیکاری بیش از اینهاست.


وی تصریح کرد:متاسفانه حقایق به سمع و نظر مردم نمی‌رسد و مردم با همه وجود درد‌ها را احساس می‌کنند، ما به فوریت با اصلاح حوزه اقتصاد و مدیریت، توجه خودمان را معطوف به جهش تولید می‌کنیم، جهش تولید یعنی ما می‌توانیم به عوارض اشاره کنیم، می‌توانیم به ریشه عوارض توجه کنیم، آن چه که ما در دولت کارشناسان دقت بر آن موضوع داریم، توجه به ریشه این عوارضی است که ما داریم مشاهده می‌کنیم، بیکاری خودش یک عارضه است، اما ناظر به رکود، ناظر به فقر تولید، ناظر به تنبلی دولت و بهره مندی دولت برای اداره خودش از جیب مردم توسط تورم است نه دقت دولت در همت برای جهش اقتصادی.


نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بهره مندی بالا و خلق ثروت و گرفتن مالیات از مجموعه درآمد، امکانی را فراهم می‌کند که ما به ازای او اشتغال به سرعت تامین خواهد شد اما ما با توجه به مزیت‌های اساسی کشورمان، ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم و بالغ بر ۶ درصد امکانات دنیا اینجاست، اگر کسی سواحل مکران را داشت، صنایع دریایی را فعال می‌کرد، اگر کسی زنجیره نفت و گاز و پتروشیمی را توجه می‌کرد تا پایین دست به ویژه در حوزه پلیمری که برای هر میلیون تن آن ۲۰۰ هزار شغل مستقیم و ۱۵۰ هزار شغل غیر مستقیم ایجاد می‌شود و ما ۱۲ میلیون تن ظرفیت ثبت شده داریم و ۳.۹ میلیون تن تولید امسال مان است یعنی ۸.۱ میلیون تن ظرفیت خالی داریم، این حکایت از این می‌کند ما مشکل نداریم، ما مشکل مان مردم عزیز، مدیریت است، مشکل مان بی ارادگی است، مشکل مان اراده کشور با روش غیر علمی است، ما غیر علمی کشور را اداره می‌کنیم، وگرنه کشور ما مشکل ندارد.


وی افزود: بافت فرسوده و سکونت گاه‌های غیر رسمی بالغ بر ۱۳۰ هزار هکتار است. این یعنی یک تهدید قطعی برای کشور یعنی یک فرصت قطعی برای کشور.


مجری پرسید: شما به مقوله مسکن اشاره کردید در یکی دو سال گذشته در عمل خرید مسکن و توان خرید مسکن از دسترس مردم خارج شده و حتی بحث اجاره بها خیلی دشوار شده است، شما بعد از انتخاب احتمالی تان به عنوان رییس جمهور فکر می‌کنید که بعد از یک سال بازار مسکن چه تفاوتی با وضع کنونی خواهد داشت که امید خانه دار شدن در دل مردم مجدد پدیدار بشود؟


آقای زاکانی هم گفت: بازار مسکن به یک شرایط حادی رسیده است برای یک مسکن ۷۵ متری، ۲۸ سال طول می‌کشد که در شهرستان یک کسی یک سوم درامد خودش را بگذارد که بخواهد یک مسکن بخرد. همان را اگر در تهران بیاید ۵۸ سال طول می‌کشد.


این نامزد ریاست جمهوری گفت: اصل ۳۱ قانون اساسی می‌گوید هر خانوار ایرانی یک مسکن در خور و شایسته، واقع امر مشکل ما این است که به قانون اساسی عمل نکردیم، مشکل ما این است که سر به هوا حرکت می‌کنیم. مشکل ما این است که الان خودمان اشرافی گری و کاخ نشین شدیم و کوخ نشینان را فراموش کردیم.


نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: همین امر وقتی می‌آید در اجاره می‌شود ۲۸ درصد از سبد هزینه یک خانوار را در شهرستان‌ها و در تهران ۵۸ درصد را به خودش اختصاص می‌دهد، این ظلم بزرگی است که در حق مردم می‌شود.

 

مجری شبکه خبر از اقای زاکانی پرسید: مردم خیلی به وضعیت زندگی اعضای خانواده و اطرافیان مقامات حساس هستند، چند فرزند دارید؟ همسر گرامی؟ خواهران و برادران به چه شغلی اشتغال دارند؟ و چه تضمینی وجود دارد که بعد از انتخاب احتمالی شما به عنوان رئیس جمهور تغییری در وضع زندگی آن‌ها ایجاد نشود؟


وی پاسخ داد: چهار دوره نماینده مجلس بودم یک گردی بر زندگی آن‌ها اضافه نشده هیچ امکانی برای آن‌ها ایجاد نشده است، کسی که سیزده سال نماینده بوده یک مسیری را رفته که رعایت صد در صد کرده و احتیاط کرده است. چون من به شدت احتیاط می‌کنم، چون بناست به عنوان ان شاءالله یک مصلح دست به اصلاح بزنم و این در زندگیم برایم یک فرض است و خودم را در محضر خدا می‌بینم و خجالت می‌کشم از این جهت.


زاکانی اظهار کرد: همسرم فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دهد در حوزه علمیه، جا‌های مختلف، سه دختر دارم که هر سه ازدواج کردند و چهار تا نوه دارم، هیچ کدام از آن‌ها در حقیقت هیچ کجای دولتی مشغول نیستند و چندی قبل مراجعان دفترم را که هفتگی، چون جمعه‌ها بعد از ظهر دفتر ما باز است پنجشنبه‌ها به محلات می‌روم جمعه‌ها در دفترم هستم چندی قبل دو خانم محترم آمده بودند از حقوق خودشان اظهار ناراحتی می‌کردند در مدارس غیر انتفاعی کار می‌کردند، گفتم چقدر میانگین می‌گیرید؟ گفتند یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، گفتم دختر من با دو تا بچه دارای فوق لیسانس در مدرسه غیر انتفاعی کار می‌کند او رقم کمتری هم می‌گیرد و بنده افتخارم این است که به هیچ وجه این جنس پلیدی‌ها را نه برای زندگی خودم نمی‌پسندم و برای زندگی اطرافیان هم نمی‌پسندم و نسبت به مسئولان هم همیشه توصیه ام این بوده که ساده زیست باشید، سربلند باشید، اشرافی گری نکنید، بین مردم باشید.


مجری پرسید: فعالان تولید از قوانین دست و پا گیر و کمبود حمایت دولت گله‌مند هستند برنامه عملیاتی شما برای اجرای رونق تولید و رفع موانع تولید چیست؟


مهمان: ما الان ۱۰ هزار و ۵۰۰ قانون داریم با مقرره‌های مختلف نزدیک ۶۰ هزار نزدیک ۵۰ هزار و خرده‌ای می‌شود با مقرره‌های مختلف که مصوبات مختلف و آیین نامه‌ها و موارد این چنینی است، اول دنبال این هستیم که این ۱۰ هزار و ۵۰۰ قانون را تبدیل به ۴۳ جلد قانون جامع کنیم همین الان در مرکز پژوهش‌ها ۸ جلد آن را دست گرفته ایم، اما کسی که در دولت باشد ما آماده می‌کنیم بدهیم به دولت نه برای همین دولت فعلی، چون اداره قوانین مجلس موظف است این کار را بکند ما در کمک به اداره قوانین مجلس داریم این مجلدات را آماده می‌کنیم. هیأت مقررات زدایی یک هیأتی است که چند وقت یک بار تشکیل می‌شود.


وی تصریح کرد: تولید کنندگان عزیز بنده به شما قول می‌دهم سر شش ماه قوانین را سه دسته خواهم کرد قوانینی که مانع تولید هستند همه آن‌ها را مقررات زدایی خواهم کرد به طریقی که راه برای تولید کننده باز شود و قانون راه شود نه بند پای شما، دولت هنر ندارد دست شما را بگیرد، اما دولت همت دارد پای شما را بگیرد و شما را به زمین بزند، اما دولت کارشناسان می‌خواهد نوکری شما را کند همت پاگیری شما را ندارد.


مجری گفت: بحث دیگر اینکه جوانان با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند از بحث بیکاری به ویژه در طبقه فارغ التحصیل، بالا رفتن سن ازدواج، عدم بکارگیری شان در در مسئولیت‌ها و سمت‌های مختلف؛ چه میزان به صورت ریشه‌ای و آسیب شناسانه این مسائل را رصد کرده اید و چقدر شناخت دارید از این مسائل و برای حل آن‌ها در یک مدت معقول چه راهکار عملیاتی دارید؟


نامزد ریاست جمهوری گفت: سن ازدواج در آقایان ۲۹ سال، در خانم‌ها ۲۴ سال است، سن میانگین اشتغال ۳۳ سال است یعنی همه چیز ما به همه چیز می‌آید متأسفانه؛ اما بنده اشتغال، ازدواج و مسکن را متعهدم نسبت به جوانان عزیز.


وی افزود:، چون قانون اساسی ما تکلیف کرده، اگر تا امروز دولت‌های مختلف و به ویژه این دولتی که امروز سر کار است برای خودش مسئولیت پذیری نداشتهاست، اما دولت کارشناسان که تعهد جدی نسبت به شما مردم و جوانان دارد، مسئولیت پذیر است و این چالش‌ها را به فضل الهی مرتفع خواهد کرد.


زاکانی گفت: دوم؛ جوانان و فرهیختگان ستون فقرات و موتور محرک دولت بنده هستند در کنار تجربه نخبگان و کارشناسان ظرفیتی را خلق می‌کنند که هیچ چیزی مانع از تحول و تغییر در ابعاد اقتصادی، مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی سیاسی، امنیتی در حوزه سیاست خارجی نباشد.


مجری پرسید: بحث ورود مقامات به حاشیه‌ها و بگو مگو‌ها موجب دلخوری مردم است خودتان، کابینه تان و اطرافیانتان را چگونه و چقدر کنترل خواهید کرد که تحت هیچ شرایطی وارد این حاشیه بگو مگو‌ها نشوید یا نشوند اگر رقبا یا رفقا تحریک بکنند به واکنش و حاشیه سازی؟


زاکانی هم تصریح کرد: همین قدر که الان شما ببینید چقدر بنده را تخریب می‌کنند عجیب، اما بنده فقط پاسخ منطقی می‌دهم و عبور می‌کنم لذا بنده هیچ وارد حاشیه سازی نخواهم شد و به مردم عزیزمان و جوانانمان و نخبگان مان قول می‌دهم که دولتی که بنده در خدمت مردم عزیز باشم جز کار و تلاش و خدمت و جز ایجاد مشارکت برای تحول برای مردم عزیز و جوانان و فرهیختگان مسیری را ما طی نخواهم کرد.

 

مجری پرسید: پیشرفت علمی کشور ادامه دارد، اما شتاب آن نسبت یه دهه اخیر کندتر شده است برای افزایش شتاب پیشرفت علمی کشور برنامه مشخص شما چیست؟


زاکانی هم گفت: به عنوان یک معلم دانشگاه و به عنوان یک پزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از نزدیک با این کاهش شیب رشد آشنا هستم ما در دهه ۸۰ یک رشد جدی داشتیم، ولی الان به واسطه همین منازعات، به واسطه مشکلات، به واسطه بی دقتی‌ها امروز در یک وضعیت مناسبی نیستیم، ما نیازمند این هستیم که دانش را محور تحول کشور قرار دهیم اقتصاد دانش بنیان ۷۰ درصد ظرفیت خودش را تکیه بر دانش دارد، دانشگاه و حوزه را بنده محور تحول کشور می‌دانم و دانش شان نه فقط برای محفوظات بلکه برای پیشروی و با یک نگاه به آینده در خدمت مردم عزیز و جامعه مان قرار خواهد گرفت.

زاکانی اظهار داشت: ما از مردمیم، برای مردمیم و خدمتگزاری شان را بزرگترین عبادت برای خداوند بزرگ می‌دانیم و امیدواریم این مسیر را ادامه دهیم، و نکته آخر این است که مردم عزیز ما کشور ما انسداد ندارد، کشور امکانات زیادی دارد بنده به شما قول می‌دهم نه قول کلی قول عدد و رقم کارشناسی که در سال اول تغییر دولت را با همه وجودتان به فضل الهی حس کنید و در چهار سال یک چیز جدیدی را تجربه کنید، ان شاءالله.

 

کد خبر 1062818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha