امام (ره) مبدع حکومت اسلامی است/توسعه و صدور انقلاب را مدیون امام خمینی (ره) هستیم

حجت الاسلام نصیرالاسلامی با بیان اینکه صدور انقلاب را مدیون امام (ره) هستیم، گفت: امام (ره) مبدع و مخترع حکومت اسلامی و تئوریسینی است که موضوع انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی با تکیه بر ولایت فقیه را با مبانی و اصول را محقق کردند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: جوانی امام(ره) را می‌ توان از زمان مهاجرت او به حوزه علمیه اراک برای تحصیلات تکمیلی تا ۴۰ سالگی ایشان دانست. ایشان پس از تحصیلات مقدماتی خود در خمین، برای تکمیل تحصیلات خود راهی اراک شدند و در آنجا منطق را از محمد گلپایگانی، اصول را از محمدعلی بروجردی و فقه را از عباس اراکی آموختند. یکسال بعد به دنبال مهاجرت آیت الله عبدالکریم حائری یزدی برای تأسیس حوزه علمیه قم، امام(ره) نیز راهی این شهر شدند و در حوزه علمیه به تحصیل فقه، فلسفه اسلامی و عرفان پرداختند و در ۱۳۱۳ خورشیدی به درجه اجتهاد رسیدند.

 

امام خمینی ره از اولین علمایی بودند که سیاست‌ های محمدرضا پهلوی به خصوص انقلاب سفید را مورد نقد قرار دادند و به دلیل اعتراض به تبعیت محمدرضا پهلوی از سیاست رژیم صهیونیستی و آمریکا در عاشورای ۱۳۴۲ خورشیدی، ۱۰ ماه زندانی و سپس در ۱۳۴۳ خورشیدی به دلیل سخنرانی علیه اعطای کاپیتولاسیون به مستشاران نظامی آمریکایی، تبعید شدند.

 

ایشان ۱۴ سال در تبعید بودند که حدود یک سال در ترکیه، سپس عراق و در پایان چند ماه در فرانسه اقامت داشتند. در این مدت همواره پیگیر اوضاع سیاسی ایران بودند و با ارسال پیام و اعلامیه، اسلام ‌گرایان و مخالفان را رهبری و به تدوین نظریه ولایت فقیه پرداختند. در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام «سعید نصیرالاسلامی» معاون فرهنگی و روابط عمومی ستاد ارتش به شرح زیر ارایه می شود.

 

جایگاه امام خمینی(ره) در تشکیل  نظام اسلامی توضیح دهید؟


امام (ره) مبدع و مخترع حکومت اسلامی و تئوریسینی است که موضوع انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی با تکیه بر ولایت فقیه را با مبانی و اصول را محقق کردند و این ایده پردازی توسط ایشان احیا شد و اولین حکومتی که در دنیا به این شکل و با این مدل مفهومی و عملیاتی امروز ادامه مسیر می دهد، جمهوری اسلامی ایران است.

 

حکومت اسلامی از منظر امام (ره) با تکیه بر چه اصولی تشکیل شد؟


 امام (ره) در آموزه های دینی با تکیه بر قرآن و احادیث بحث انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی و ویژگی های حکومت اسلامی را از منظر دین اسلام مورد توجه قرار دادند و اینکه در اسلام آیا حکومتی وجود دارد یا خیر و اگر وجود دارد دارای چه ویژگی هایی است و وظایف مردم، حکومت و حاکمیت در این نظام چگونه است؟ را به خوبی تبیین نمودند.

 

امام (ره) در حکومت اسلامی تعامل حکومت در دنیا با مردم و تمام جهان را به تصویر کشیده است که بخشی از این نگاه در نهج البلاغه امیرالمومنین (ع) به عنوان امام، رعیت و والی مطرح شده است که تکالیف را به خوبی مشخص کرده است اما عملا حکومت اسلامی به عنوان یک حکومت اجرایی در طول تاریخ نبوده است بلکه انقلاب اسلامی اولین حکومت با این ایده مطرح شد و در انقلاب اسلامی مبانی حکومت که همان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است را برگرفته از مفاهیم دینی و اسلامی تبیین کردند که در قواعد و قوانین خاص به آن پرداخته شد.

 

امام (ره) در حکومت اسلامی چه مسائلی را بیان کردند؟


 امام دین مداری، ظلم ستیزی، حق گرایی، عدالت محوری، قاعده نفی سبیل، عزت مسلمین، مصلحت مسلمانان، وحدت  و ... را به خوبی مطرح کردند و در حکومت اسلامی پیرامون اصل حکومت تبیین نمودند.

 

جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی از منظر امام (ره) چگونه است؟


امام نظام اسلامی را بر پایه ولایت فقیه پایه گذاری کردند. امام بر مبانی دینی، جهادی و انقلابی پایبند بود و در طول دوران عمر با عزت ایشان مشکلاتی که می دیدیم از قبیل هشت سال جنگ یا موضوعات ترورها و سایر مسایل، امام (ره) همواره جدی و جانانه با توکل عالی بر خدا و با اعتقاد قوی بر بودن نظام اسلامی و اصل نظام اسلامی و حاکمیت دینی در جامعه پیش رفتند.

 

توسعه و صدور انقلاب چه جایگاهی در مبانی امام (ره) دارد؟

توسعه و صدور انقلاب اسلامی یکی از مبانی امام (ره) بود و زمانی که امام (ره) از این موضوع سخن می گفتند، شاید برای بسیاری از افراد این موضوع قابل درک نبود. ما وقتی هنوز در کشور خودمان پذیرش انقلاب اسلامی و مبانی آن برای بسیاری از افراد جا نیفتاده است اما امام(ره) بسیار راحت از توسعه و صدور انقلاب به دنیا سخن می گفتند که منظور همان مباحث و ارزش های انقلاب است و اکنون می بینیم پس از رحلت امام (ره) که سالیان سال از آن گذشته است، شاهد آن هستیم که توسعه و صدور انقلاب در منطقه خاورمیانه و دنیا شکل گرفته است و مفاهیم ارزشی انقلاب به دنیا صادر شده و آن جایگاه اصلی را پیدا کرده است و ما این موضوع را مدیون و مرهون بنیانگذار انقلاب اسلامی هستیم.

 

نگاه امام خمینی بر تشکیل حکومت بر چه مبنایی بود؟

امام خمینی (ره) حکومت را بر مبنای استقلال آزادی و جمهوری اسلامی بنا کرد ، امام در موضوع آزادی بر رعایت چهارچوب اسلام و رعایت اصول شرعی تاکید داشتند و آزادی را که منشا افسارگسیختگی باشد فساد آرو می دانستند.


امام (ره) آزادی را در چهارچوب اسلام و قانون مندی تعریف کردند و قانون مداری از جمله ویژگی های بارز ایشان بود. امام در حکومت اسلامی معتقد به تمام مبانی فقهی بود و معتقد بودند به طور مثال اگر امر به معروف در جامعه اجرا نشود احکام دین معنا ندارد.

 

نگاه امام (ره) به سیاست چگونه بود؟


امام خمینی(ره) در موضوع سیاست نیز متفاوت از دیگران نگاه می کرد، سیاست امام با سیاست سیاستمداران امروز تعریف نمی شد بلکه سیاست را برای رسیدن به سعادت در دنیا و اخرت معنا می کرد و اصل حاکمیت را تعالی معنوی انسان می دانست. امام از منافع ملی در چهارچوب مسائل دینی دفاع می کرد.


ظلم ستیزی از دیگر ویژگی های منحصر به فرد امام خمینی (ره) بود و معتقد بود که استکبار ستیزی در هر جا بر مبنای تکبر و تسلط بر انسان است و این امر از سوی افراد یا حاکمان ناپسند است و بر همین اساس ظلم از سوی افراد یا حاکمان را بر نمی تافت و معتقد بود هیچ کس نباید بر افراد یا ملتها ظلم کند و ظلم به معنای اجتماعی و انفرادی را نمی پذیرفت.

 

امام(ره) معتقد بود از مستضعف در هر جای دنیا طبق فرهنگ اسلامی باید دفاع کرد و هر مسلمانی که صدای مظلومیت کسی را بشنود و پاسخ ندهد مسلمان نیست و بر همین اساس بر دفاع از کشورهای مسلمان ، فلسطین یمن، لبنان و عراق و .... تاکید داشتند.

کد خبر 1063039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha