توسعه لجستیکی کاسپین عامل اصلی همگرایی اقتصادی کشورهای همسایه

جلالی فر توسعه لجستیکی کاسپین را عامل اصلی همگرایی اقتصادی کشورهای همسایه دانست و گفت: دریای کاسپین چشم انداز امیدوار کننده و دورنمای امید بخشی برای کشورهای همسایه امید دارد.

«سید جلیل جلالی فر» در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به نشست مشترکی که با دانشجویان ایرانی مقیم روسیه داشت گفت: دریای کاسپین با ذخایر طبیعی غنی و قابل دسترس، به عنوان یک مرکز ارتباطی لجستیکی در جهان است.

 

فعال اقتصادی و عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه امروز اهمیت لجستیکی دریای کاسپین در ایجاد پیوند اقتصادی با کشورهای اطراف مورد توجه پژوهشگران این افزود: این ارتیاط می تواند با تمرکز به موقعیت ژئواستراتژیکی قلمرو پنج کشور حوزه دریای کاسپین، اقتصاد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، هند و پاکستان و کشورهای آفریقای شرقی را از طریق کریدور شمال و جنوب با کشورهای اروپایی به هم پیوند دهد.

 

وی به تدوین و تصویب سند توسعه بنادر حوزه دریای کاسپین دولت فدراسیون روسیه اشاره و تصریح کرد: این سند راهبردهای مهمی را به منظور توسعه اقتصادی و ژئوپلیتیک روسیه برنامه ریزی کرده است. یکی از اهداف اصلی این سند، توسعه همگرایی اقتصادی کشورهای همسایه با یکدیگر است.

 

جلالی فر تاکید کرد: در این راستا جمهوری اسلامی ایران با تدوین سیاستهای اقتصاد مقاومتی به دنبال توسعه همگرایی اقتصادی با کشورهای همسایه خود از جمله روسیه است.

 

وی اضافه کرد: باید دو کشور ایران و روسیه در حوزه های مختلف علمی و پژوهشی و فرهنگی، صنعتی، کشاورزی و شیلاتی و بازرگانی و لجستیکی و راه اندازی تجارت الکترونیک و سرمایه گذاریهای مشترک در این حوزه ها همکاریهای نزدیک و اثرگذاری را  طراحی و عملیاتی کنند.

 

جلالی فر تاکید کرد: استانهای جنوبی روسی و شمالی ایران در قالب همگرایی های اقتصادی منطقه ای می توانند نقش سازنده ای را در این راستا ایفاء کنند که مثال بارز این همگرایی ها دو استان آستراخان و گیلان است .

 

وی وجود سرکنسولگری ایران در آستراخان و سرکنسولگری روسیه در رشت و بنادر مطلوب در دو طرف، روابط همکاری علمی دو دانشگاه، همکاری منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان و منطقه آزاد انزلی و... را فرصت های بزرگی برای توسعه همکاریهای مشترک دانست.

 

جلالی فر تصریح کرد: لازم است همه فعالان علمی و اقتصادی دو کشور در توسعه همکاریهای مشترک جهت تحقق اهداف راهبردی روسیه و ایران متحد شده و با تولید علم و اقتصاد قدرتمندانه و بااقدامات هوشمندانه اقتصادی مشترک، برای همیشه سلاح تحریم سیاستمداران تک قطبی آمریکا را ساقط کرده و آرامش زندگی را به ملل جهان هدیه کنند.

 

وی در ادامه تسهیل مقررات در مبادلات تجاری دو کشور را یکی از الزامات توسعه همگرایی اقتصادی دو کشور دانست و اظهار داشت: ایجاد کارگروه های فنی جهت توسعه همکاری های علمی و پژوهشی و پارک های علم  و فن آوری  با هدف تولید محتوای علمی جهت رفع چالشها در حوزه لجستیک و تولید محصولات مورد تقاضای دو بازار، ایجاد کارگروه و تهیه برنامه توسعه همکاریهای فرهنگی و هنری با هدف توسعه صنعت توریسم بین دو منطقه در چهارچوب پروتکل همکاری های فرهنگی دو کشور و ایجاد کنسرسیوم ساخت کشتی های لجستیکی روسی_ ایرانی چند پیشنهاد راهبردی در حال پیگیری هستند.

 

کد خبر 1063243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha