مسجدمحوری بر فراز اندیشه های بنیان گذار انقلاب

مسجدمحوری و توجه به این مراکز مهمی دینی بر فراز اندیشه های بنیان گذار انقلاب اسلامی قرار داشت و مساجد را پایگاه حرکت های مهم قرار داده بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، مساجد مهمترین پایگاه دینی از صدر اسلام تاکنون بوده اند که با تدبیر پیامبر اسلام و اهل البیت(ع) این جایگاه مهم محور مهمترین تصمیمات و اقدامات جامعه اسلامی بوده اند و با شکل گیری انقلاب اسلامی احیاکارکرد آن ها مورد توجه قرار گرفت.

 

مساجد محور حرکت های مهمی برای تشکیل نهضت انقلابی و آزادی خواهی در ایران شد و پس از آن نیز این جریان توسعه یافت و پس از چهار دهه مساجد همواره در مناطق مختلف منشا خیر و برکت بوده اند.

 

اندیشه های امام خمینی(ره) که در حوزه های مختلف مورد توجه بوده، در این عرصه نیز نقش اساسی داشته و به اعتقاد این پیرفرزانه، «مساجد سنگر هستند و باید سنگرها حفظ شوند» و امروز این گفتمان در کشور هممچنان جاری و الگویی برای جوامع بشری شده است.

 

 مسجدمحوری و توجه به این مراکز مهمی دینی  بر فراز اندیشه های بنیان گذار انقلاب اسلامی قرار داشت و مساجد را پایگاه حرکت های مهم قرار داده بودند.

 

توصیه های ایشان برای حفظ جایگاه مساجد و تقویت فعالیت های فرهنگی و عمران معنوی کارگشا بوده و باید برای ادامه این گفتمان اقدامات اساسی و راهبردی را انجام داد و از برخی رفتارهای نادرست جلوگیری کرد.

 

امام راحل همواره بر حفظ وحدت بین گروه های مختلف به ویژه اهالی مسجد تاکید داشته تا با این همکاری و تعامل پیوسته اقدامی اساسی و موثر برای برون رفت از مشکلات برداشته شود.

 

تشکیل نهادهای فرهنگی در مساجد برای رونق این دسته از خدمات و همچنین شکل گیری جریان های جوان محور از دیگر توصیه های رهبر کبیر انقلاب بوده که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز می باشد.

 

*مساجد و جامعیت خدمات آن

 

فراگیری خدمات مساجد مسئله مهمی است که باید مورد توجه و دقت باشد تا آنکه به اهداف بلند و درست برسیم.

 

مساجد در اندیشه های امام نقش جامع و فراگیری داشتند و کارکردهای این مرکز دینی مورد توجه و دقت بوده است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور با اشاره دیدگاه امام راحل پیرامون مساجد و حرکت های مهم انقلابی و انسانی گفت: از نظر ایشان مسجد را سنگر انقلاب و پناه انسان ها می دانستند و تاکید داشته اند، مساجد می توانند تکیه گاهی در برابر شیطان، دشمنان نفسانی و منافقین باشند.

 

حجت الاسلام «حجت الله ذاکر» ادامه داد:  نگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی به مسجد همواره یک نگاه همه جانبه بوده است و اگر ما بر اساس آنچه که منویات ایشان بوده است، این مسیر را ادامه دهیم، به مسجد تراز اسلامی دست خواهیم یافت.

 

وی خاطرنشان کرد: حضرت امام نگاهشان به مسجد همان نگاهی بوده است که رسول گرامی اسلام(ص) در حکومت اسلامی به مسجد داشته اند.

 

*وحدت و انسجام مردم بر پایه مساجد

 

ساخت و ساز مساجد در بخش های مختلف شهر و روستا یک اتفاق نادر و پسندیده ای در ایران شده که دسترسی به این مراکز دینی را تسهیل و همه قادر به بهره برداری از این ظرفیت مهم می باشند.

 

مساجد محور خدمات مختلف بوده و جریان های بزرگ انقلابی از این پایگاه آغاز شده اند و امروز نیز در صدر فعالیت ها هستند.

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان موضوع وحدت و انسجام را یک راهبرد اساسی برای مقابله با دشمنان و پیشرفت و توسعه بیان کرد و اظهارداشت: این اتفاق بر پایه مراکز دینی مثل مساجد و آستان مقدس امامزادگان شکل خواهد گرفت.

 

حجت الاسلام «محمد قطبی» ادامه داد: در اندیشه های امام خمینی(ره) همین موضوع دیده و تبین شده تا اینکه امروز دستاوردهای خوبی از این موضوع داشته ایم.

 

وی یادآورشد: بررسی و پژوهش اندیشه های آن شخصیت بزرگ در حوزه مساجد برای روحانیون و متولیان این عرصه لازم است تا از واقعیت ها دور نشویم.

 

*مساجد و کارکردهای آن از دیدگاه رهبر کبیر انقلاب

 

مطالعه مباحث و دیدگاه های امام خمینی(ره) پیرامون مسجد و کارکردهای آن نتایج و دستاوردهایی خواهد داشت که به توسعه جامعه و حفظ و احیا کارکردهای این مراکز برای برون رفت از مشکلات کمک می کند.

 

در بین گفتمان و اندیشه های این شخصیت بزرگ مساجد دارای نقش مهمی در مبارزه با دشمنان اسلام، نقش و اهمیت اجتماع مردمی، توجه به مدیریت در این مراکز دینی، نقش و اهمیت در بعد سیاسی هستند.

 

تقویت این کارکردها امروز یک وظیفه و ماموریت دینی، ملی و انسانی است تا با توسعه خوبی ها مانع از جلوه بدی ها و مراکز غلط باشیم.

کد خبر 1063383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha