ذخیره ژنتیک ماهیان خاویاری دریای خزر در معرض انقراض است

پورکاظمی برند خاویار ایران را کالایی لوکس در بازار جهانی خواند و گفت: ذخیره ژنتیک ماهیان خاویاری دریای خزر در معرض انقراض قرار گرفته است و باید با مشارکت تمام نهادها و سازمان‌ها در جهت احیاء فسیل‌های زنده خزر تلاش کنیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «محمد پورکاظمی» شامگاه شنبه (15 خرداد) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهارکرد: در دنیا 27 گونه ماهیان خاویاری وجود دارد که پنج گونه آن در حوزه دریای خزر و یک گونه آن در رودخانه ولگا زندگی می‌کنند و این 6 گونه در دنیا به عنوان بزرگ‌ترین ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری جهان محسوب می‌شوند.

 

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات شیلات ایران با بیان اینکه در خلال سال‌های 1367 تا 1369 به میزان سه هزار تن خاویار از دریای خزر استحصال می‌شد افزود: از این میزان خاویار استحصال شده، حدود 2 هزار و 700 تن متعلق به شوروی سابق بود و مابقی 300 تن در سال توسط ایران تولید می‌شد.

 

عضو انیستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری گلستان، مازندران و گیلان را به ترتیب از جمله مراکزی که در حوزه تولید خاویار ایران در آن بازه زمانی فعال بودند اعلام کرد و گفت: بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری و ایجاد چهار کشور مستقل، نظام مدیریتی صید نیز در دریای خزر پاشیده شد.

 

وی از هجوم صیادان غیرمجاز برای صید ماهیان خاویاری دریای خزر سخن گفت و ابراز داشت: علاوه بر صیادان غیرمجاز و صید غیرقانونی، مؤلفه‌های دیگری مانند صید قانونی بیشتر از حد هم باعث شد ذخیره ژنتیک ماهیان خاویاری دریای خزر به تدریج روند نزولی به خود بگیرد.

 

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات شیلات ایران با تاکید بر اینکه به علت‌های مختلف اشاره شده ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر رو به انقراض رفت اظهار داشت: ماهیان خاویاری دریای خزر به عنوان فسیل‌های زنده‌‌ای که از 200 میلیون سال قبل و از زمان حیات دایناسورها زنده هستند هم‌اینک جزو گونه‌های شدیدا در حال انقراض اعلام شده‌اند.

 

پورکاظمی کاهش صید ماهیان خاویاری دریای خزر از سال 2010 تاکنون در چهار کشور حاشیه خزر را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: در حال حاضر اگر صیدی اتفاق بیفتد یا در تحقیقات به کار گرفته می‌شود و یا از گونه صید شده ماهی خاویاری برای تکثیر و بازسازی استفاده می‌کنند.

 

عضو انیستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری لزوم مشارکت همه جامعه، دستگاه‌های مختلف، رسانه‌ها، آموزش و پرورش، محیط‌زیست، شیلات و سایر دستگاه‌ها برای ایجاد کمپینی در جهت حمایت از ماهیان خاویاری دریای خزر را خواستار شد و گفت: باید تلاش کنیم تا از هجوم سودجویان به دریا جلوگیری کنیم.

 

وی با بیان اینکه مزارع پرورش ماهیان خاویاری استان گیلان در شهرهای تالش، آستانه‌اشرفیه، لاهیجان، رودسر، رشت و بندرانزلی مستقر هستند ابراز داشت: برند خاویار ایران در کل جهان، یک برند و محصول بسیار لوکس محسوب می‌شود و هر کیلوگرم آن بین هشت تا 12 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

 

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به اینکه در گذشته میزان تقاضای جهانی برای خاویار حدود 300 تا 500 تن بود اضافه کرد: این میزان تقاضا هم‌اینک به بالای 500 تن رسیده است از طرفی به علت قیمت بسیار بالای محصول خاویار، تنها پنج درصد جامعه توانایی خرید آن را دارند.

 

پورکاظمی چین را از عمده‌ترین کشورهای تولید کننده خاویار در جهان اعلام کرد و با بیان اینکه هر یک کیلوگرم خاویار چین در حال حاضر 250 تا 300 دلار است یادآور شد: با تولید انبوه‌تر و افزایش عرضه در سطح بازار می‌توان نسبت به کاهش قیمت خاویار و بهره‌مندی سایر اقشار جامعه به آن اقدام کرد.

 

عضو انیستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری سن بلوغ ماهیان خاویاری را بین هشت تا 10 سال اعلام کرد و افزود: صنعت پرورش ماهیان خاویاری و استحصال خاویار، صنعتی دیربازده محسوب می‌شود اما اخیرا گونه‌هایی از ماهیان خاویاری از سیبری وارد کشور شده که سن بلوغشان بین پنج تا 6 سال است.

 

وی کاهش زمان سودآوری صنعت پرورش ماهیان خاویاری را امری که با ورود گونه‌های جدید تاس ماهی‌های سفید ممکن می‌شود دانست و خاطرنشان کرد: تحریم‌ها، محدودیت در واردات و تامین نهاده‌ها و اقلام غذایی از جمله معضلاتی است که در مسیر صنعت پرورش ماهیان خاویاری وجود دارد و چالش‌هایی را در این حوزه ایجاد کرده است.

 

کد خبر 1063418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha