از اعطای سالانه ۲ هزار فقره وام قرض الحسنه تا اجرای مراسم نخل گردانی

مسجد اعظم قلهک از قدیمی‌ترین مساجد در شمال تهران است و با تلاش هیئت امنای آن و داشتن صندوق قرض الحسنه رضوی در خدمت‌رسانی به گروه‌های مختلف مردم بسیار موفق است و سالانه دو هزار فقره وام به گروه‌های مختلف مردم اعطا می‌کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسجد اعظم قلهک (واقع در تهران، خیابان شهید یوسف کلاهدوز) از قدیمی ترین مساجد در شمال شهر تهران است که به گفته حجت الاسلام والملسمین سید حسین موسوی از منبری های نام آشنای تهران که به گفته خودش، مرتبا در این مسجد منبر رفته، این خانه خدا ضمن اینکه سابقه طولانی دارد، بسیار فعال نیز است. این مسجد در دهه چهل بازسازی شد که کار نوسازی آن با حضور آیت الله سید احمد خوانساری از علمای مشهور تهران در دهه های چهل تا شصت انجام شد.

 

معماری معنویت افزا و درختان قطور حال و هوای جالبی به مسجد اعظم قلهک بخشیده اند

 

نکته اول درباره مسجد اعظم قلهک معماری بسیار زیبای آن است که کاملا منطبق با معماری اسلامی و ساطع کننده معنویت و آرامش در مخاطب است. همچنین، حیاط این مسجد با داشتن درختانی بسیار بلند و گل هایی بسیار رنگارنگ، هر فردی را جذب می کند و نوع کاشت این درختان و گل ها در محوطه باز مسجد اعظم قلهک بسیار جذاب است.

 

دفتری که به همت روحانی مسجد، برقرار است

 

طبق مشاهده خبرنگار ما امام جماعت مسجد اعظم قلهک خیلی زودتر از اذان مغرب در دفترش حاضر می شود تا ضمن رسیدگی به امور این مسجد، پاسخگوی سوالات شرعی مردم نیز باشد. حجت الاسلام فائقی در این باره می گوید: یک روحانی باید حضورش در مسجد ملموس و پررنگ باشد به همین دلیل وظیفه خود می دانم که همه روزه یکی دو ساعت مانده به اذان به مسجد بیایم.

 

این روحانی علاوه بر حضور مستمر در دفتر کارش، همه روزه و در مناسبت های مختلف، سخنرانی می کند یا تفسیر قرآن می گوید تا به قول خودش به وظیفه و رسالت طلبگی اش عمل کند. وی در این ارتباط گفت: البته که وظیفه هر روحانی تبلیغ دین است و بنده هم تلاش می کند این کار را بکنم، البته در مناسبت های مختلف از وجود سخنرانان و مداحان استفاده می کنیم.

 

خدمت رسانی ویژه صندوق مسجد اعظم قلهک در دوره کرونا

 

از همه اینها که بگذریم آنچه موجب نام و آوازه بلند مسجد اعظم قلهک شده، وجود صندوق ذخیره رضوی است که اخیرا «حسن طهرانی» از اعضای هیئت امنای خود را از دست داد. این صندوق به گفته فائقی در طول سال بیش از دو هزار فقره وام به گروه های مختلف مردم پرداخت می کند که از این نظر در میان مساجد تهران دارای رکورد است. به کسانی که برای تحصیل، ازدواج، ودیعه مسکن و درمان وام بیشتری بخواهند با نظر هیئت امنا، تا پانزده میلیون نیز وام می دهند که با توجه به اینکه معمولا صندوق مساجد، یک تا پنج میلیون وام می دهند، نیز به نوبه خود کم نظیر است. این صندوق در دوره کرونا به طلاب و کارگران وام با بازپرداخت بیست ماهه داد تا گره ای از مشکلات آنان در دوره سخت معیشتی در دوره شیوع این بیماری باز شود.

 

نکته بسیار جالب دیگر درباره مسجد اعظم قلهک مراسم نخل گردانی آن است که موسوی در این باره گفت: این مسجد، حسینیه ای نیز دارد و اصولا به مسجد و حسینیه اعظم قلهک مشهور است. کار جالب و متفاوتی که همه ساله در ماه های محرم و صفر در اینجا صورت می گیرد، نخل گردانی است که طی آن، نخلی که حدود ده ماه در جایی مشخص نگهداری می شود، در شب اول محرم در حیاط این مسجد قرار داده می شود تا نگینی در سوگواری حسینی باشد.

 

نخل گردانی از مشخصات مسجد اعظم قلهک است

 

وی افزود: گفته می شود این نخل بیش از یک و نیم قرن سن و سال دارد و همه ساله دو ماه با برداشتن موانع، مرکز مجالس عزاداری در مسجد اعظم قلهک می شود. وجود این نخل که حالت نمادین دارد حال و هوای خاصی به مجالس عزای حضرت سیدالشهدا (ع) می دهد.

 

تشکیل کلاس های دینی یکی دو تا از مدارس محله دولت، یکی از کارهای جالب در مسجد اعظم قلهک است به طوری که با هماهنگی مدیریت این مدارس، گاهی کلاس های درس دینی در پایه های مختلف در شبستان این مسجد برگزار می شود که البته با شیوع ویروس کرونا فعلا این کار که از نشانه های پیوند مسجد و مدرسه است، تعطیل شده است.

 

کد خبر 1063982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha