مردم به گفتمان و برنامه رای می دهند/ دولتی که به درون اعتماد و از بیرون قطع امید کند موفق تر است

امام جمعه کرمان مناظرات را سرنوشت ساز خواند و با بیان اینکه مردم به گفتمان و برنامه رای می دهند؛ گفت: دولتی موفق است که نگاه و اعتماد او به درون کشور بیشتر باشد و از خارج قطع امید کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی سه شنبه (18 خرداد) در گردهمایی فصلی مدیران و روسای کمیته امداد استان در خصوص اشتغال گفت: در دنیا دولت ها با دو نحو مدیریت در اقتصاد مواجه هستند؛ یک مدیریت در اقتصاد، مدیریت شرایط بحرانی کشور است؛ شرایط جنگ و سخت و شرایطی که کشور آنقدر تحت فشار هست که مجبور است مایحتاج زندگی مردم را فراهم کند.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه استقامت به این دوره مدیریت در یک کشور که در شرایط بحرانی اتفاق می افتد، تثبیت اقتصادی است؛ بیان کرد: تثبیت اقتصادی یعنی دولت ها تلاش می کنند تا کالاهای اساسی مردم با ارزان ترین قیمت ممکن به آن ها تحویل دهند؛ مصداق آن هم جنگ تحمیلی بر کشور است؛ اینکه در جنگ بودیم و شرایط کوپنی و سهمیه ای بود لذا این شرایط فقط مربوط به شرایط بحرانی کشور است.
 

 


وی افزود: نوع دوم مدیریت در اقتصاد کشورها متعلق به زمان خروج از شرایط بحرانی است؛ در آن بازار تمام سعی و تلاش دولت ها بر این بود که در آن شرایط، رقابت درست کنند و آن چیزی که تعیین کننده در بازار است، رقابت کالاها با هم است.

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی اظهار کرد: این شرایط، شرایط تعدیل اقتصادی است؛ یعنی شرکت ها و تولید کننده ها برحسب مختلف با هم یک رقابت جدی دارند و هرچه می توانند کالاهای با کیفیت تر و ارزان تر ارائه دهند، مشتری های بیشتری جلب می کنند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: کشورها اگر بخواهند رونق پیدا کنند باید در شرایط دوم حرکت کنند؛ در شرایط دوم است که بازار کسب و کار، بازار جدی است و رونق دارد و مشکل اشتغال حل و بیکاران کم می شوند و چرخ های فعال اقتصادی کشور می چرخد.

 

 

امام جمعه کرمان بیان کرد: اما آن شخصیتی که تمام همت خود را بر این گذاشته که در بخش اقتصادی کشور رونق اقتصادی داشته باشد و شرایط رکود اقتصادی بر کشور حاکم نشود و به صورت جدی هم پای کار است، شخص رهبر معظم انقلاب است؛ بعضاً دولت ها هرچه توصیه های رهبری را عمل کردند موفق شدند و هرکجا فاصله گرفتند به همان اندازه در بخش اقتصادی عقب افتادند.

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی افزود: یکی از نهادهایی که در کشور افتخارش این است که پشت سر رهبری حرکت و به توصیه ها، فرمایشات و دستورات ایشان عمل می کند، نهاد مقدس کمیته امداد است؛ هم نوع شکل گیری و ذات کمیته امداد و جوهره آن انقلابی و ولایی است و هم اشخاصی در این نهاد مسئولیت های کلان را به عهده دارند تاکنون همه در صدر رده خود یکی از دغدغه های آن ها این است که آنچه رهبر معظم انقلاب در حوزه های مختلف بیان می کند و در ماموریت کمیته امداد جای دارد، به بهترین نحو ممکن انجام می دهد لذا توفیقات کمیته امداد به دلیل هم نگاه و هم عملکرد، توفیقات چشمگیری است.

 

 

وی با بیان اینکه راه برون رفت کشور از سختی ها و فشار های اقتصادی همین روش و منشی است که کمیته امداد داشته و این دولت ها هستند که باید در سطح کلی تر همین حرکت را بکنند، افزود: ممکن است کمبود وجود داشته باشد اما وابستگی ها باید قطع شود؛ در یک شعاری که منصوب به حضرت علی(ع) است اینکه «کمبود و کاستی آری، توسل و وابستگی هرگز».

 

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان ادامه داد: کمبود را ما تحمل می کنیم تا موقعی که بتوانیم به نقطه ای برسیم که کمبودها را جبران کنیم اما وابستگی را به هیچ وجه؛ یعنی کشوری را در نظر بگیرید که هیچ کمبودی در آن نیست اما وابستگی آن ها صددرصد است و هیچ چیزی از خودشان ندارند و همه چیز وارد می کنند اما مردم احساس می کنند در رفاه هستند؛ کشور اسلامی هم هستند اما دقیقاً نقطه مقابل شعار حضرت علی (ع) حرکت می کنند.

 

 

وی به آمارهای اشتغال کمیته امداد اشاره و با بیان اینکه آمارهای شما آمارهای واقعی است؛ اظهار کرد: راه برون رفت کشور ما از این حوادث و نقشه هایی که علیه آن درست می کنند، همین است که وابستگی را قطع کنیم و اشتغال را جدی بگیریم و هر کسی در کار خود مشغول باشد و زحمت بکشد و نتیجه زحمت و دسترنج را به خوبی بگیرد؛ یکی از فضاهایی که کمیته امداد بسیار مدبرانه به آن ورود پیدا کرده و موفق هم هست.

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی بیان کرد: بحث معیشتی و کمک ها هم خوب است اما در واقع برای قشری است که کاملاً ضعیف هستند و نمی توانند هیچ کاری کنند لذا ما باید از بسته های معیشتی برای کسانی که می توانند روی پای خودشان بایستند، کم کرده و برای آن ها اشتغال و کار تعریف کنیم و آن ها از کسانی بشوند که خود بانی تهیه بسته های معیشتی شوند.

 

 

وی افزود: این خطی که کمیته امداد در بحث اشتغال ایجاد کرده دقیقاً همین خط است و نیازمند، کار را در اولویت گذاشته است و به آن جدی می رسد و کار را برای آن درست می کند و در نهایت نیازمند کار، توانمند در بخش معیشت می شود و خودش پیشتیبان می شود.

 

 

امام جمعه کرمان خاطرنشان کرد: بخش دوم اینکه چون در شرایطی قرار گرفتیم که در 28 خرداد آزمون خیلی بزرگی در پیش داریم و انتخابات هم هست؛ اولاً انتخاباتی که در پیش داریم، انتخابات مهمی است زیرا سرنوشت کشور به دست آن و یا انتخابات شوراها که سرنوشت شهرها و بخش ها در دست آن ها است.

 

 

وی گفت: نکته دوم اینکه شرایط جهان اسلام، شرایط ویژه ای است و سه انتخابات بسیار حساس در این یکی دوسال در آغاز قرن جدید داریم؛ یکی انتخاباتی که در سوریه دیدید که با موفقیت جبهه مقاومت توانست انتخابات پیروزمندانه را پیش ببرد و یک انتخابات مهم دیگر اواخر تابستان در عراق که خیلی انتخابات مهمی است.

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی بیان کرد: از همه این ها مهم تر انتخابات 28 خرداد ایران است زیرا ایران ام القرای جهان اسلام و فرمانده جبهه مقاومت است و انتخابات آن هم باید در دو محور از همه بهتر باشد زیرا همه نگاه ها به اینجا است؛ اولین محور مشارکت جدی و حداکثری است به خصوص استان کرمان که به دلیل وجود شهید نازنین سردار سلیمانی بیشتر در چشم ها و عموماً استان پهناور کرمان کاملاً ویژه است زیرا پایگاه مقاومت و سیدالشهدا مقاومت اینجا است.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه محور دوم انتخاب اصلح است، اظهار کرد: نکته سوم اینکه ما از اول انقلاب تاکنون با سه تیپ انتخابات مواجه بودیم؛ یک تیپ انتخابات در اوایل انقلاب تا چند دولت، مردم به شخص رای می دادند و مهم نبود جناح آن چیست لذا انتخابات آن زمان ساده بود و ساده ترین انتخابات بود زیرا اشخاص کاملاً سرشناس بودند و مردم زیاد گیر نبودند که به چه کسی رای بدهند و راحت رای می دادند.

 

 

امام جمعه کرمان اظهار کرد: از یک جایی مدل انتخابات عوض شد و جناح ها در کار آمدند و یکی دوتا دولت هم جناحی شکل گرفتند یعنی مردم به جناح رای دادند و اصلاً کار نداشتند شخصیت چه کسی است که در جناح قرار دارد؟ و می گفتند ما به این جناح رای می دهیم.

 

 

وی خاطرنشان کرد: الان در شرایطی هستیم که جدید است و مردم به برنامه ها و گفتمان ها رای می دهند و نگاه می کنند ببینند چه کسی مشکلشان را بهتر حل کرده و چه کسی توان حل مشکل کشور را دارد و کدام طرح و برنامه برای نجات کشور، برنامه جدی است؟ و الان در مرحله ای هستیم که اکثریت آرا را این مورد به خود اختصاص می دهد و به همین دلیل مناظره ها خیلی سرنوشت ساز است زیرا بیشتر رای ها در این قرار می گیرد لذا انتخابات الان سخت تر است.

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی ادامه داد: وقتی می بینید یک برنامه هایی مورد استقبال قرار می گیرد و کسی برنامه ای ارائه می دهد که اصلاً فکرش را هم نمی کردیم آن زمان چون این نگاه در انتخابات خیلی تاثیر دارد، ممکن است آن انتخاب اصلح تحت الشعاع قرار بگیرد. 

 

 

وی گفت: آخرین نکته اینکه دولت هم به معنی عام و هم به معنی خاص، هرچه اعتمادش به درون کشور بیشتر و هرچه امیدش از خارج کشور قطع شود و هرچه نسبت به ظرفیت های داخل کشور توجه کند، این دولت موفق تر است.

 

 

امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه خدا در قرآن می فرماید «اگر می خواهید تغییر، تحول و پیشرفت کنید، اول از خود و درون خود آغاز کنید» بیان کرد: مردم سرنوشتشان دست خودشان است و خودشان نیز باید سرنوشت را رقم بزنند.

 

 

وی ادامه داد: وقتی در درون انقلاب اتفاق افتاد، بیرون بالاجبار مجبور است تحت تاثیر شما قرار بگیرد و شرایط را برای شما فراهم کند ضمن اینکه قدرت لایتغیر خداوند تبارک و تعالی است که بیرون را به شما کمک دهد که همراه شما شود.

کد خبر 1063992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha