مردمی کردن اشتغال محرومان با توسعه مراکز نیکوکاری کار آفرینی

عبد الملکی با بیان اینکه پیش بینی می کنیم ۷۰۰ مرکز نیکوکاری کار ‌آفرینی راه اندازی کنیم گفت: این مراکز بستری خوبی برای مردمی کردن اشتغال محرومان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، کمیته امداد امام خمینی (ره) حدود 4 هزار مرکز نیکوکاری دارد. مراکز که با شناسایی مردم نیازمند از آن ها دستگیری می کنند. این مراکز در مساجد، بازار، شرکت ها و نهاد ها فعالیت دارند و خیرین از طریق این مراکز به محرومین نیازمند کمک می کنند.

کمیته امداد امام خمینی (ره) جدای از این مراکز نیکوکاری که کارکردعمومی در زمینه فعالیت های خیرخواهانه دارد، مراکز نیکوکاری تخصصی هم راه اندازی کرده است. مراکزی که ویژه کسب و کار است. مراکز نیکوکاری کار آفرینی همانگونه که از نامش مشخص است ویژه اشتغالزایی  برای مردم نیازمند است. خیرین با تجمع در این مراکز بستر هایی را فراهم می کنند تا توانمند سازی نیازمندان در حوزه کسب و کار فقر زدایی کنند. 

در همین ارتباط با «حجت‌الله عبدالملکی»، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید:

 

درباره مراکز نیکوکاری کارآفرینی توضیح دهید؟

خیرین آمادگی کمک دارند تا به  اقشار محروم در زمینه اشتغال کمک کنند. مرکز نیکوکاری بستری مناسب برای مردمی کردن اشتغال  محرومین است. می خواهیم توسط این مراکز طرح های اشتغال زایی را برای محرومین توسط خیرین توسعه دهیم. خیرین در این مراکز نیکوکاری کار آفرینی تجمع می کنند تا با شناسایی نیازها به مردم محروم کمک کنند. این مراکز با5 اعضای هیات مدیره تشکیل می شود و به فعالیت خود ادامه می دهد.

مراکز نیکوکاری با کار آفرین ها یا مدیران بازنشسته که تجربه مسایل کسب و کار را دارند، شناسایی و صحبت می کنند تا یک مرکز نیکوکاری راه اندازی کنند یا مشاوره های تخصصی  در حوزه کسب و کاربدهند وعضو مرکز شوند.

با ایجاد ارتباط میان مراکز نیکوکاری و کارآفرینان حرفه‌ای و صاحبان مشاغلی که به نیروی کار احتیاج دارند، ظرف یکی دو سال آینده در زمینه ایجاد اشتغال برای نیازمندان اقدامات خوبی انجام می شود.

نوع خدمات این مراکز چیست؟

در مراکز نیکوکاری نیازمندی ها توزیع می شود و هر کسی با توجه به توانایی و وسع مالی می تواند در تامین تجهیزات و مواد اولیه، مشاوره مالی، بازاریابی و خرید و فروش کمک کند.

خیرین در زمینه مشاوره شغلی، آموزش های کسب مهارت های شغلی، بازاریابی، مشاوره مالی،  کمک به خرید و فروش و  نظارت بر طرح اشتغال فعالیت می کنند. همچنین آنها به تامین تجهیزات، مواد اولیه و تضامین بانکی با توجه به نیازها کمک می کنند.

 

چه تعداد مرکز نیکوکاری کارآفرینی وجود دارد و آیا گسترش می یابد؟

مراکز نیکوکاری و کارآفرینی را چند سال است راه اندازی کرده ایم و تعداد آن ها تا  پایان سال 1399 400 مرکز نیکوکاری کارآفرینی  بوده است و امیداوریم بتوانیم این مراکز را به تعداد 700 مرکز برسانیم. به جهت اینکه تعداد 700 اداره اجرایی در کمیته امداد امام خمینی (ره) داریم حداقل هر اداره ای  باید یک مرکزنیکوکاری کار آفرینی داشته باشد.

محدویت تعداد راه اندازی مرکز نیکوکاری  هم نداریم و برخی از شهرستان ها می توانند بیش از یک مرکز داشته باشند.

 

مراکز نیکوکاری کار آفرینی فقط محدوده خود را پوشش می دهند؟

مراکز نیکوکاری کار آفرینی عمدتا محل محور هستند. این مکان ها لزوما برای یک محل و خیابان نیست بلکه  می تواند یک شهرستان را پوشش دهد. محدوده فعالیت را به خود اعضای نیکوکاری واگذار کرده ایم.

ممکن است یک مرکز نیکوکاری بگویید همین شهر یا شهرهای نزدیک را هم تحت پوشش قرار میدهیم و ما استقبال هم خواهیم کرد.

 

مساجد در تشکیل این مراکز نقش دارند؟

بعضا در مساجد هم مراکز نیکوکاری کارآفرینی داریم. ممکن است افراد بگویند ما درمسجد می توانیم همچین مکانی را دایر کنیم و فعالیت داشته باشیم. مساجدی داریم که مراکز نیکوکاری کار آفرینی دارند. در پایگاه بسیج، اصناف، شرکت ها، نهاد های علمی و پارک های علم و فناوری  هم  این مراکز وجود دارد.

مکان تشکیل این مراکز بستگی به درخواست متقاضی دارد. واحد هایی که این مراکز به ماموریتشان بیشتر نزدیک  هستند، مثل کارخانه ها، شرکت های علم و فناوری  و دانش بنیان جدی تر وارد عمل می شوند.  ما هم بیشتر راغب هستیم  این مراکز در مکان های تخصصی دایر شود.

کد خبر 1064318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha