عربستان در روابط با ملت‌ها تجدید نظر کند برای ارتباط مشکلی نداریم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر عربستان در مراوده با ملت‌ها به ویژه یمن تجدیدنظر کند، ما به بهترین نحو با آن کشور ارتباط خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان، علیرضا زاکانی در نشست خبری با رسانه‌های خارجی که در موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرگزاری البلادی عراق در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظرتان درباره مذاکرات ایران و عربستان که در بغداد اتفاق افتاده است، چیست؟ افزود: عربستان در منطقه دست به خطا‌های مبنایی زده که یکی از آن‌ها موضوع یمن است و اکنون هم به شدت پشیمان است.

 
 

وی گفت: عربستان این اقدامات را تحت یک سلسله راهنمایی‌های غلط آمریکا و رژیم ناپاک صهیونیستی انجام داده است.

زاکانی افزود: موضع ما درباره عربستان کاهش تنش و توسعه ارتباط دوجانبه است و زمینه تحقق آن رفع سیاست‌های غلط و رفع هجمه و آلام و شرایطی است که عربستان در منطقه با سیاست‌های برتری جویانه اش ایجاد کرده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: به دنبال مراوده و تعامل و البته مخالف جنایات در یمن هستیم و عربستان اگر در نوع مراوده اش با ملت‌ها به ویژه یمن تجدیدنظر کند، ارتباط ما به بهترین نحو قابل انجام است.

آمریکا باید زمینه مراودات جدید را فراهم کند
 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آمریکا باید با احترام به ملت ایران و رفع تحریم ها به گونه ای عمل کند که زمینه مراودات جدید را فراهم کند.

زاکانی در جمع خبرنگاران خارجی که در مجتمع سرچشمه برگزار شد، افزود:‌ ما در سطح منطقه و بین الملل علاقه مندانی به جمهوری اسلامی داریم که حتما باید مراودات مان را با آن ها بیشتر کنیم و ما به دنبال این هستیم که در تعامل فعال مان ، منطق درستی را در روابط بین الملل پیگیری و منافع ملی خودمان را کسب کنیم.

وی گفت‌: در خصوص برجام هیچ ابایی نداریم که این مسیر را دنبال کنیم اما از آن جایی که ما در برجام به همه وظایف مان عمل کرده ایم ، اروپایی ها و سایرین هم باید به تعهدات شان عمل کنند.

زاکانی افزود: دولت اقدام و اصلاح مواجهه فعال در جهت استیفای حقوق قانونی ملت ایران در چارچوب برجام را مدنظر دارد و مصوبه 12 آذر 99 مجلس در این خصوص تعیین کننده است و ما در همان چارچوب تعاملات مان را دنبال می کنیم.

 

نامزد رباست جمهوری گفت: در خصوص آمریکا وضع بسیار شفاف و روشن است چرا که ملت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی با جوانمردی و سعه صدر ، پیشینه آمریکا در اتفاقات تلخ حمایت از پهلوی مستبد دوم و کودتای مرداد سال 32 را اغماض کرد اما از ابتدای انقلاب ، مخالفت های آمریکا با پیروزی انقلاب مشهود بود و همچنان هست.

وی افزود: نوع مواجهه ما با آمریکا به رفتار خود آمریکایی بستگی دارد و حتما باید آمریکا با احترام به ملت ایران و رفع تحریم ها خودش زمینه مراودات جدید را فراهم کند.

زاکانی گفت: تا وقتی در معرض تهدید و تحریم و تنش و تکانه های مختلف آمریکا باشیم، هیچ عقل سلیمی نباید بپذیرد که موضع ما موضع پذیرش سلطه و خواسته های آمریکا باشد و قطعا اگر آمریکا تغییرات جدی در رفتار خود ایجاد کند او هم در شمار سایر کشورها قرار می گیرد.

وی ادامه داد:‌ ما بین ملت آمریکا با دولت آمریکا تفاوت قائلیم و معتقدیم ملت آمریکا تحت فشار و سلطه عناصری هستند که علیه ملت ایران توطئه می کنند.

زاکانی افزود: ما دیپلماسی فعال و هوشمندی در مباحث اقتصادی و فرهنگی خواهیم داشت و به دنبال یک فرصت جدی در منطقه و جهان هستیم و تلاش می کنیم در شرایط نوین، منطقه ای آرام و جهانی توام با صلح و صفا داشته باشیم.
 
آمریکا به شرط برداشتن تحریم‌ها می‌تواند به برجام برگردد
 
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر آمریکایی‌ها دست از تحریم‌های خود بردارند از نظر ما هیچ ایرادی ندارد که به برجام برگردد.
آقای علیرضا زاکانی در پاسخ به سوالی از خبرنگار خبرگزاری روسیه درباره مذاکرات وین و همچنین برجام افزود: ما اصل این مذاکرات را نقض نکردیم و با هر چیزی که منافع ملی ما را تامین کند، موافقیم.
 
وی گفت: آمریکا و اروپا به تعهدات شان عمل نکردند و ترامپ اردیبهشت سال ۹۷ از برجام خارج شد و لذا مذاکرات ما در خصوص موضوع هسته‌ای و در قالب برجام با اروپایی‌ها برای استیفای حقوق خودمان ضروری است و حتما آن را دنبال می‌کنیم تا حق خود را بگیریم.

نامزد ریاست جمهوری ادامه داد: تکلیف آمریکا هم مشخص است و موقعی می‌تواند به برجام برگردد که از تحریم‌های ظالمانه و شرارت‌های اقتصادی اش دست بردارد.
وی گفت: آمریکایی‌ها علاقه دارند هم تحریم‌ها را نگه دارند و هم موضوعات جدیدی را در ضمن مذاکرات اضافه کنند که هر دو برای خط قرمز است.

زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری النجباء عراق درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با ۱۵ کشور منطقه افزود: ما به دنبال سیاست حسن همجواری با این کشور‌ها هستیم و باید روابط دقیق اقتصادی و فرهنگی داشته باشیم و حتما از کنار هم بودن باید سود ببریم.

وی درباره ارتباط عراق و ایران هم به پیوستگی عاطفی و مذهبی دو کشور اشاره کرد و گفت: برای ما عراق یکپارچه امن و پیشرفته بسیار اهمیت دارد و هر کمکی از دست مان بربیاید برای برادران عراقی مضایقه نمی‌کنیم.

نامزد ریاست جمهوری گفت: دوران جنگ هشت ساله را به حساب ملت عراق نمی‌گذاریم، چرا که این ملت خودشان هم تحت سیطره صدام بودند و از نظر ما باید مراودات بین دو کشور در سطح بسیار بالایی ادامه پیدا کند.

زاکانی افزود: قطعا عربستان هم اگر از طمع ورزی هایش دست بردارد در منطقه صلح و آرامش برقرار می‌شود چرا که هم اکنون با سیاست‌های غلط این کشور یمن در کوران آتش می‌سوزد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین مبنی بر اینکه چقدر امکان دارد به نفع آقای رییسی عقب نشینی کنید؟ افزود: اساس کار ما حاکم شدن رویکردی جدید در کشور است و این مردم هستند که باید انتخاب کنند.

وی گفت: من بسیار جدی در عرصه انتخابات هستم و شرایط، ایده ها، سرمایه و امکانات جدیدی را برای تحول کشور در عرصه انتخابات آورده ام و مسیر را دنبال می‌کنم تا به سرمنزل مقصود برسم.
 
ارتباطات ما با روسیه باید مستحکم‌تر شود


نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به روسیه به عنوان کشوری قدرتمند و همسایه بزرگ نگاه بسیار مثبتی داریم و معتقدیم مراودات و ارتباطات ما با این کشور سطح مطلوبی ندارد.

زاکانی در نشست خبری در جمع رسانه‌های خارجی در پاسخ به خبرنگار اسپوتنیک روسیه مبنی بر اینکه چه سیاستی در قبال روسیه خواهید داشت، گفت: ارتباطات ما با این کشور سطح مطلوبی ندارد و قطعا من آن را تقویت خواهم کرد.

 
 
وی گفت: باید ارتباطات جدی در حوزه انسانی، فرهنگی و اقتصادی با روسیه و به ویژه کشور‌های قرقیزستان، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس و روسیه (اوراسیا) داشته باشیم و ارتباط تجاری ایران با این کشور‌ها از ماه‌های آینده برقرار می‌شود و توسعه می‌یابد.

زاکانی افزود: این کشور‌ها ۸۵۰ میلیارد دلار صادرات و واردات دارند که سهم واردات این ۵ کشور بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار و سهم ایران ۲.۵ میلیارد دلار است و ما به این ارقام قانع نیستیم و به خطوط ریلی جنوب - شمال توجه ویژه داریم.

وی گفت: نگاه ما به روسیه و چین و کشور‌هایی که در تعامل دو طرفه با آن‌ها منافع ملی مان دنبال شود، مثبت است.
زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه الغدیر عراق مبنی بر اینکه آیا شما بنا دارید از جایگاه عراق برای ارتباط بهتر با عربستان و مصر استفاده کنید؟ افزود: عراق کشور ممتازی است و تعامل ما با این کشور در حد اعلا خواهد بود.

وی گفت: ما به کشور عراق کمک می‌کنیم تا منافع ملت عراق تامین شود و انتظار داریم که آن‌ها هم ما را کمک کنند تا بتوانیم در بالاترین سطح تعاملات خود را برقرار کنیم.
زاکانی افزود: به همه ظرفیت‌های مشترک می‌اندیشیم و به ظرفیت‌های خودمان هم کاملا اعتقاد داریم و می‌توانیم خودمان فعال باشیم و مستقیم با کشور‌ها تعامل کنیم.

زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای توجه هر چه بیشتر به راهپیمایی اربعین چه برنامه‌ای دارید؟ افزود: ما مراسم اربعین حسینی (ع) را یک نماد و حادثه بزرگ و معجزه اساسی می‌دانیم که سالانه اراده ملت‌ها را در رسیدن به سیره سید و سالار شهیدان رقم می‌زند و ما با همه وجود در جهت توسعه و تقویت برنامه اربعین تلاش خواهیم کرد.

وی گفت: سال‌های مختلف در راهپیمایی اربعین شرکت کرده ام و برکت این راهپیمایی را برای جهان اسلام مافوق تصور می‌دانم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی ناامنی‌های موجود در کشور از قبیل ترور شهید فخری زاده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: قطعا خلاء یا باگ‌های امنیتی در این سال‌ها داشته ایم، اما اصل امنیت ما بالاست.

زاکانی افزود: رژیم صهیونیستی هم به دنبال ناامن کردن منطقه است و باید امنیت خودمان را از درون این رژیم صهیونیستی آغاز کنیم و ما با دقت مسائل را باید رصد کنیم و مانع برخی خرابکاری‌ها شویم.
زاکانی در خصوص اتفاقات اخیر در سرزمین‌های اشغالی نیز گفت: آنچه در این سرزمین‌ها رخ داد، قیام یکپارچه مردم فلسطین برای احقاق حق خودشان بود و ما به آن‌ها به جد کمک کردیم و معتقدیم ملت فلسطین باید از یوغ جنایات و جلادی گری‌های اسرائیل آزاد شود و شاهد برگزاری انتخابات در فلسطین باشیم تا مسلمانان، یهودیان و مسیحیان خود فلسطین، رژیم شان را انتخاب کنند.

وی افزود: جلوی زیاده خواهی‌های اسرائیل همچنان خواهیم ایستاد و این را برای خود افتخار می‌دانیم.

آمریکا در موضوع تحریم راهی جز پذیرش شکست ندارد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مصون سازی کشور از فشار تحریم را قطعا در داخل پیگیری می‌کنیم و در خارج به دنبال شکستن ابزار تحریم هستیم و آمریکا در این مسیر راهی جز پذیرش شکست و استقلال ایران ندارد.

زاکانی در نشست خبری خود با رسانه‌های خارجی افزود: دولت اقدام و اصلاح در موقعیتی پا به عرصه رقابت گذاشته است که چند ویژگی ممتاز در جهان و داخل کشور وجود دارد؛ از زمان بعد از جنگ دوم جهانی تا امروز جهان آماده نظم پذیری جدید و چند قطبی نبود و این امکان جدید به تازگی فراهم شده است که بازیابی جدید در عرصه بین‌الملل رخ بدهد.

وی با اشاره به اینکه اساس حرکت دولت اقدام و اصلاح بر حول چهار محور است که سه محور داخلی و یک محور خارجی است، افزود:محور‌های داخلی عبارت است از محور تحولی اقتصاد و مدیریت آن با عطف به جهش تولید و ایجاد زمینه کارآمدی و خدمت، محور فرهنگ و اجتماع با توجه به تعلیم و تربیت خانواده و جمعیت، محیط زیست و صیانت از آن و توجه به سلامت و نشاط اجتماعی.

زاکانی گفت: محور سوم ناظر به حوزه سیاست و امنیت است که مردم سالاری دینی و بسط آزادی‌های مدنی و ایجاد زمینه حق نظارت بر مسئولان و پذیرش اعتراض مطابق قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است و رویکرد چهارم در رابطه با سیاست خارجی است و به عرصه سیاست خارجی هم از بعد جهانی و منطقه‌ای به عنوان فرصت بی‌نظیر نگاه می‌کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: خاستگاه اصلی حرکت ما در مسیر دیپلماسی فعال و هوشمند است به این صورت که هوشمندی و دقت را به جای سرگردانی انتخاب کردیم و تلاش می‌کنیم در منطقه و بین‌الملل اثرگذاری مثبت داشته باشیم.

زاکانی با تاکید بر نگاه به شرق در سیاست خارجی تصریح کرد: در سیاست خارجی دولت اقدام و اصلاح، توجه به همسایگان اولویت جدی و قطعی است، در روابط با همسایگان به دنبال کاهش تنش و افزایش مشارکت برای ایجاد مشارکت در منطقه و روابط درون زا و تعاملات اقتصادی هستیم. همچنین در بحث ارتباط با جهان اسلام و به ویژه محور مقاومت، تعامل اساسی را مدنظر قرار دادیم و حاضریم ۴۲ سال تجربه خود را تقدیم به جهان اسلام و مستضعفان کنیم.

وی با اشاره به نوع تعامل دولت اقدام و اصلاح با غرب اظهار کرد: در رابطه با غرب و شرق رویکرد نوینی را در نظر داریم که توجه به قدرت‌های نوظهور شرق و انعقاد پیمان‌های دراز مدت با چین و روسیه به عنوان یک اصل اساسی مدنظر است.

زاکانی افزود: تعامل با اروپا همراه با احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع ایران اسلامی است تا از طریق این ارتباط دوطرفه بتوانیم چارچوب جدیدی در روابط خود با اروپا داشته باشیم. البته همه اروپا یکپارچه نیست و سلایق متفاوت است. در رابطه با اروپا نه به دنبال سلطه گری هستیم نه سلطه می‌پذیریم، بلکه به دنبال استقلال هستیم.

وی گفت: ما از رویکرد تک‌جانبه گرایی به غرب دوری می‌کنیم و علاوه بر این برای ما تعامل با آمریکای جنوبی، کشور‌های آفریقای و شرق آسیا موضوعیت جدی دارد، لذا بر روی این روابط نیز هدف گذاری کردیم.

زاکانی، یکی از نکات مهم در مورد روابط خارجی را توجه به ایرانیان خارج از کشور دانست و گفت: هم اکنون ۷ میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که فرصت بی نظیری محسوب می‌شوند و تجارب علمی و اقتصادی آن‌ها و حضور پر دقت آن‌ها برای ما اهمیت دارد، لذا در تعامل متقابل با ایرانیان خارج از کشور کار خود را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: همچنین شرایطی را فراهم می‌کنیم که ایرانیان خارج از کشور خود را متعلق به ایران بدانند و باور کنند که تنها نیستند بلکه مورد حمایت دولت اقدام و اصلاح هستند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی مواضع برخی کشور‌ها را نسبت به شهروندانشان مشاهده می‌کنیم، بی دقتی برخی در مورد ایرانیان خارج از کشور بیشتر خودنمایی می‌کند و این قابل پذیرش نیست؛ بنابراین شرایط را مهیا می‌کنیم که ایرانیان خارج از کشور راحت به ایران رفت و آمد داشته باشند و تلاش می‌کنیم مشکلات آن‌ها برطرف شود.

وی در مورد همکاری ایران و روسیه در موضوع سوریه تصریح کرد: این همکاری، همکاری نوین برای کمک به ملت سوریه و به درخواست دولت بشار اسد شکل گرفت و این همکاری فصل جدیدی را باز کرد؛ آن‌ها از ما کمک خواستند و با همه وجود به کمک آن‌ها رفتیم و دیداری که پوتین با شهید سردار سلیمانی داشت، باعث شد که باب باز شود و ثمرات آن را در سوریه و عراق دیدیم.

زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چگونه آمریکا را وادار به برداشتن تحریم‌ها می‌کنید؟ افزود: اصل تحریم، جنایتکارانه است که هیچ کس نباید آن را بپذیرد، اما اگر کشوری از تحریم به عنوان ابزاری در رابطه خود با کشور‌ها استفاده کند، این آسیب پذیری مربوط به خود همان کشور است.
 
وی گفت: بنابراین همه تلاش خود را معطوف به خلق ظرفیت‌های جدید در داخل کشور می‌کنیم، در شرایط فعلی تحریم بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بر اقتصاد کشور تأثیر دارد البته این مقدار در سال‌های قبل بیشتر بود، اما در حال حاضر رو به کاهش است همچنان که اوباما گفت کسی از تحریم‌ها تمکین نمی‌کند.
 
زاکانی افزود: در دولت اقدام و اصلاح خود را بند به تحریم نمی‌کنیم، کشور را از داخل تقویت می‌کنیم و با وجود تحریم‌ها برای پیشرفت ایران تلاش می‌کنیم.
وی گفت: قرار بود در حوزه بنزین تحریم شویم، اما از طریق توانمندسازی داخلی در بحث بنزین خودکفا شدیم.

زاکانی ادامه داد: سال ۸۶ آمریکا در پزشکی هسته‌ای ایران را تحریم کرد که در ازای آن تحریم، ۱۳۰ مرکز پزشکی هسته‌ای در کشور تعطیل و بیماران سرگردان شدند و آسیب دیدند لذا در داخل دانشمندان داخلی ژنراتور‌ها را تولید کردند.

وی خاطرنشان کرد: لذا در داخل مصون سازی کشور از فشار تحریم را پیگیری می‌کنیم و در خارج به دنبال شکستن ابزار تحریم هستیم. آمریکا در این مسیر راهی جز پذیرش شکست و استقلال ایران و پیشرفت آن ندارد، بنابراین باید در داخل کشور زمینه رفع تحریم را فراهم کنیم چرا که تحریم‌ها قابل شکستن و خنثی شدن است.

زاکانی گفت: دنیا در آستانه تجربه جدید است و نقش ایران قدرتمند و پیشرفته ممتاز است ما به شدت نیازمند خودباوری هستیم لذا پشتوانه اساسی ما پشتوانه منطقی و عقلانی است از این جهت امیدوارم که بتوانیم مسیری برای نهایت استفاده از این خودباوری را ببریم که بتوانیم جهانی صلح و ثبات، منطقه‌ای آرام و ایران سرشار از پیشرفت داشته باشیم. در گام دوم انقلاب فصل جدیدی برای ایران آغاز خواهد شد که می‌توانیم سیاست خارجی را برمبنای منطق دقیق پیگیری کنیم.
کد خبر 1064441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha