ابتدا و انتهای قدرت در جمهوری اسلامی به دست آرای مردم است /همه باید پرچم‌دار دفاع از نظام و انقلاب باشیم

آیت الله اعرافی گفت: ابتدا و انتهای قدرت در جمهوری اسلامی به دست آرای مردم است و هیچ‌چیزی نباید بهانه باشد که بگوییم من نمی‌آییم، حضور در انتخابات یک وظیفه شرعی است و باید همه ما پرچم‌دار دفاع از نظام و انقلاب باشیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت‌الله «علیرضا اعرافی» امروز (جمعه 21 خرداد) در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد با اشاره به گفت: ما امسال در پایان قرن اول از احیای حوزه علمیه توسط آیت‌الله حائری هستیم و حوزه قم اکنون یک‌صد ساله شده است و در آستانه صدسالگی دوم خود قرار دارد.
 

امام‌جمعه قم گفت: این حوزه که متکی به حمایت ملت ایران و به حمایت و همراهی شما مردم قهرمان قم بوده است، منشأ برکات بزرگی شده است، آثار و برکات قم در عصر جدید و این یک‌صد سال قابل وصف و شمارش نیست.
 

وی افزود: ما وقتی‌که سخن از قم به میان می‌آوریم، قم جدید یک‌صد ساله است که به دست آیت‌الله حائری بازسازی شد، اما فراموش نکنیم که قم دارای حوزه بوده که از همان اواخر قرن دوم هجری که مهاجران بزرگ به قم آمدند، قم در کنار ری و دیگر حوزه‌ها از مکانت و جایگاه بزرگ علمی برخوردار شد.


اعرافی گفت: قم یک نگین درخشان در پایه‌ریزی حوزه است به برکت حمایت مردم که از هزار و 200 سال قبل شکل‌گرفته است، هرچند که این منحنی حمایت‌ها فرازوفرود دارد، گاهی بسیار اوج و گاهی هم به دلیل شرایط اجتماعی و سیاسی و... فرود کرد اما حوزه قم هیچ‌گاه خاموش نشد.


امام‌جمعه قم با تأکید بر هم تنیدگی قم و حوزه گفت: هیچ‌گاه این دو از هم جدا نشدند و همراه جلو آمدند و البته این رونق و شکوه حوزه کم‌وزیاد می‌شد، بنابراین وقتی می‌گوییم یک صدسالگی حوزه قم، یعنی احیای حوزه و قبل از آن حوزه قم یک حوزه محوری نبود.


وی بابیان اینکه حوزه و دانشگاه همواره در کنار هم هستند گفت: قبل از اینکه به این یک‌صد سال حوزه برسیم باید به این توجه کنیم که حوزه‌ها علاوه بر قم، در طول سال‌ها، همواره پرفروغ بود و همین مدارس و مراکز در همه علوم نقش ایفا کردند، در روزگار اخیر است که دو نهاد حوزه و دانشگاه داریم اما درگذشته حوزه‌ها مرکز همه علوم بود.


آیت‌الله اعرافی با اشاره به سخنان یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در مورد مدرک حوزوی گفت: برخی سخنان ناصواب در مورد مدرک حوزه گفته شد، شما به سخنان صحبت‌های متفکران دینی مراجعه کنید و گذشته حوزه‌های علمیه تاریخ و پیشینه ماست، بدون توجه سخنان ناروا نگویید و اگر توجه کنید به گذشته می‌بینید که علوم مختلف در کنار علوم عقلی و نظری و الهی رواج داشته است.


وی افزود: نام‌های بزرگ را مرور کنید خواهید دید که حوزه یعنی چه؟ پایگاه علم و دانش یعنی چه؟ به علم هر جا باشد احترام می‌گذاریم و برای دانشگاه احترام قائلیم اما باید پیشینه تاریخی خود را بشناسیم.


امام‌جمعه قم گفت: بیگانگان هم فهمیده‌اند که اینجا پایگاه عظمت اسلام و ملت است و به همین دلیل حوزه‌ها را محدود کردند، فقه ما دانش اداره زندگی است، فقه از هر تحول علمی استقبال می‌کند و این سابقه حوزه است.


اعرافی گفت: نام‌هایی مثل ابوعلی سینا، بیرونی، کلینی، صدوق، علامه حلی، صاحب جواهر، آخوند خراسانی، نراقی و امام بزرگوار و شهید صدر و شهید مطهری این‌ها ستارگان پرفروغ این ملت هستند، این دانش‌های گسترده پایه‌های عظمت این ملت بود، این حوزه‌ها جایگاه علمی بوده است.


وی تأکید کرد: با اندیشه‌های تفسیری و اصولی ما عمق علمی نشان داده است و آقایی علمی در دنیا می‌کنیم، در کنار آن حوزه‌های ما جای مردم‌داری و اخلاق بوده است و آخوند یعنی هضم و نوکر مردم بودن و حوزه‌های علمیه به این می‌پردازند.


امام‌جمعه قم در ادامه به دهه کرامت اشاره کرد و گفت: این دهه با میلاد حضرت معصومه(س) آغاز و با میلاد امام رضا(ع) به پایان می‌رسد که دهه بسیار ارزشمندی است.


وی گفت: همزمان با میلاد حضرت معصومه(س) روز دختر است که به این عزیزان که ارکان خانواده‌ها هستند تبریک می‌گویم و برای آن‌ها بهترین‌ها را آرزومندیم.


امام‌جمعه قم در ادامه به انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: تردید نکنید که نگاه اولیای الهی به شما ملت است که چگونه از این آزمون بیرون آمده و چشم مستضعفان عالم و مسلمانان و محور مقاومت به حضور ملت در عرصه انتخابات است.


وی گفت: تردید نکنید که حتی یک رأی در گشایش مشکلات کشور اثر دارد، ممکن است بهانه‌هایی تراشیده شود و نقدهایی گفته شود اما بدانیم که اگر منصفانه نگاه کنیم، راهی به‌جز انتخابات قوی و مشارکت خوب و انتخاب صحیح نیست.


اعرافی افزود: باید اشکالات را پذیرفت اما کشور ما در پرتو انقلاب اسلامی قله‌های بسیاری را رفته است، باید تحریم‌ها و فشارهای دشمنان را نیز ببینیم و نباید یک‌سویه ضعف را ببینیم و باید این را ببینیم که یک کشوری تنها در مقابل دشمنان و امواج تحریم و گرفتاری ایستاده است.


امام‌جمعه قم تصریح کرد: ابتدا و انتهای قدرت در جمهوری اسلامی به دست آرای مردم است و هیچ‌چیزی نباید بهانه باشد که بگوییم من نمی‌آییم، حضور در انتخابات یک وظیفه شرعی است و باید همه ما در این هفته باید همه پرچم‌دار دفاع از نظام و انقلاب بوده و مردم را به حضور در انتخابات دعوت کنیم.


وی عنوان داشت: بر اساس قوانین انتخابات چیده می‌شود و قانون ملاک است و انتظاری که از ما و شما و جوانان و بانوان و همه وجود دارد این است که به این ندای وجدان خود و ندای شهدا و دین و اخلاق و انقلاب و مراجع و رهبری پاسخ دهیم و هفته آینده انتخاباتی رقم بخورد که اقتدار ایران افزایش یابد و زمینه برای رشد فراهم شود و دوستان ما امیدوارتر و دشمنان ملت ناامید شوند.
 

اعرافی گفت: کسانی که در عرصه خدمت به مردم می‌آیند باید این را بدانند که ما از اسناد جامع برخورداریم، بیانیه گام دوم، سند الگوی اسلامی پیشرفت و بیش از هزار سیاست کلان و کلی نظام که با رایزنی نخبگان که وجود دارد، ما ازنظر اسناد دست پری داریم.


امام‌جمعه قم تصریح کرد: بحث خانواده، جوانان در آستانه ازدواج، کاهش رشد جمعیت، افزایش طلاق، تورم و نقدینگی، خام فروشی، عدالت، زیرساخت‌های اقتصادی، واسپاری کار به مردم، اشتغال و نخبگان، کشاورزی، آب، محیط‌زیست و.... ازجمله مسائلی است که مردم انتظار دارند رفع شود.


وی گفت: مقابله با تحریم و ارتقای گفتمان انقلاب اسلامی از دیگر مسائلی است که باید برطرف شود که با مشارکت حداکثری مردم زمینه برداشتن گام‌های اساسی برداشته شود.

کد خبر 1064782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha