مسئله اینجاست؛ انتخابات، رقابتی برای خدمت یاکسب  قدرت

انتخابات به عنوان یکی از مولفه های مهم دموکراسی فرصت رقابتی برای خدمت به مردم است اما برخی آن را میدان رقابت برای قدرت کرده اند.

خبرگزاری شبستان اصفهان، انتخابات در کشورهای مختلف برای انجام یک رقابت سازنده برای انتخاب یک فرد اصلح در حوزه مدیریتی جامعه است و در این میدان افرادی با یکدیگر رقابت می کنند تا نظرها را برای خود جلب کنند.

 

هواداران کاندیداهای انتخاباتی نیز این موضوع برای فرد مورد نظر مدنظر داشته و برای آن تبلیغ و نظرها را به گونه ای برای فرد و حزب خاصی هدایت و راهبردی می کنند.

 

فرآیند انتخابات در ایران نیز مثل دیگر کشورها برای رقابت افراد اصلح در مقاطه مختلف زمانی فراهم شده و امسال نیز در سطح ملی برای ریاست جمهوری و در سطح محلی برای شوراهای اسلامی شهر و روستا این اتفاق انجام می گیرد.

در این میان کاندیداها شروع به ارائه برنامه و ایجاد جریان تبلیغی می کنند تا نگاه جامعه و رای آن ها را به سمت خود هدایت کنند و به گونه ای کار پیش می رود که مردم برای با بررسی تاریخ فعالیت گذشته افراد، برنامه ها، حمایت احزاب و مولفه هایی از این قبیل فردی را مشخص و به آن رای می دهند.

 

رعایت اخلاق انتخاباتی برای بسیاری از کاندیدها نهادینه ولی برای برخی چندان اهمیت نداشته و بد اخلاقی آنان مردم را آزار می دهد.

 

در چنین شرایطی که رقابت از مسیر واقعی خارج می شود سوالاتی در اذهان عمومی ایجاد می شود که آیا نامزدهای انتخاباتی برای خدمت به مردم از خطوط قرمز می گذرند و یا این فرصتی برای قدرت یابی و جابه جایی قدرت است.

 

انتخابات به عنوان یکی از مولفه های مهم دموکراسی فرصت رقابتی برای خدمت به مردم است اما برخی آن را میدان رقابت برای قدرت کرده اند.

 

*ارائه برنامه به جای تخریب

 

یکی از عواملی که فکر افراد جامعه را به موضوعی سوق داده که نامزدهای انتخاباتی در ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و یا شوراهای شهر و روستا برای قدرت طلبی به جای خدمت به مردم تلاش می کنند.

 

تخریب همدیگر و بی توجهی به ارائه برنامه دلیل محکمی برای این ادعاست که افراد عمومی جامعه و شخصیت های اجتماعی نیز به این موضوع تذکر داده اند.

 

امام جمعه موقت اصفهان به مناظره های کاندیدهای انتخابات امسال اشاره کرد و اظهارداشت: تخربیب و توهین به همدیگر به ضرر جامعه است.

 

حجت الاسلام سید «مجتبی میردامادی» با اشاره به اینکه در مناظره ها برنامه ها باید ارائه شود، تصریح کرد: توهین به مدرک همدیگر و تخریب فایده ای ندارد و برخی در گذشته عملکردی خود اقدام چندانی برای فقرزدایی نداشته اند حالا چطور در این خصوص ادعا می کنند

.

*قول و وعده های غلط

 

قول و وعده های غلط و به دور از برنامه موضوع دیگری است که قدرت طلبی را به جای خدمت به مردم در افکار عمومی ترسیم کرده چرا که بسیاری از مردم آگاه جامعه به نقش و اهمیت هر پست و جایگاهی واقف بوده و این وعده های انتخاباتی را گاها مخالف وظایف قانونی افراد می دانند.

تلاش برای کسب رای اعتماد مردم به هر روشی آسیب جدی برای کشور است چرا که بر افکار مردم جامعه و نخبگان تاثیر می گذارد و همین موضوع آسیب های بلند مدتی دارد.

 

«رضا اسماعیلی«، استاد جامعه شناس دانشگاه با اشاره به اینکه پست و مقام ها نباید فرصت جابه جایی قدرت باشد، تصریح کرد: برخی با وعده های دروغین به دنبال کسب رای هستند و اعتماد عمومی جامعه را دچار آسیب می کنند.

وی تبیین واقعیت ها و ماموریت ها هر پست و منصب برای مردم را ضروری بیان کرد و اظهارداشت: رسانه ها در این خصوص نقش خود را ایفا کنند.

 

*تامین مالی نامشروع برای تبلیغات

 

مسئله ای که در چند سال گذشته ذهن برخی از مسئولان دستگاه های نظارتی را به خود معطوف کرده، همین موضوع جلب آرا وتبلیغات با پول های غیرعادی بوده که به نوعی نیز پولشویی تفسیر شده است.

 قول و وعده به صاحبان سرمایه توسط برخی از کاندیدها و استفاده از پول های آن ها برای تبلیغات قطعا آسیب هایی را در آینده برای کشور خواهد داشت چرا که این چنین حمایت هایی در انتظار امضاهای گران قیمت از محل بیت المال و مراکز مهم است.

 

*هواداران و کاندیداهای انتخاباتی اعتماد مردم را هدف قرار ندهند

 

حضور افراد در صحنه رقابت یک فرصت و موجب ایجاد شور و نشاط انتخاباتی و یک جسارت محسوب می شود اما نباید این موضوع موجب وابستگی به پست و مقام و قدرت طلبی باشد بلکه سناریو و رفتارهر کاندیدها و هواداران آنان می توانند بر مشارکت انتخاباتی اثر بگذارد.

 

کد خبر 1064863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha