۲۰۴ روستا از محل آبخیزداری در خراسان جنوبی بهره مند شدند

نصرآبادی گفت: از سال ۱۳۹۷ تاکنون ۲۰۴ روستا و آبادی با جمعیت ۲۷ هزار و ۹۸۲ خانوار از مزایای آبخیزداری بهره مند شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علیرضا نصرآبادی» امروز (22 خرداد) در گفتگو با رسانه های استان، اظهار کرد: ۲ هزار و 153 سازه آبخیزداری در استان وجود دارد که این سازه ها از سال 84 تا 99 ساخته شده اند.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: تاکنون در استان برای ساخت سازه های آبخیزداری از محل اعتبارات مصوب  172 میلیارد و 600 میلیون ریال هزینه شده است.

 

نصرآبادی با بیان اینکه تعداد سازه های موجود در استان ظرفیت ذخیره سازی حدود 81 میلیون متر مکعب آب را دارند، گفت: جمع حوزه های آبخیز استان هفت میلیون و 500 هکتار است که از این مساحت یک میلیون و 780 هکتار مطالعات انجام شده است.

 

وی با بیان یانکه تاکنون یک میلیون و 165 هکتار عملیات آبخیزداری اجرا شده است، گفت: در باقی مانده این مساحت باید سازه های آبخیز اجرا شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه از مجموع رواناب سالانه که 700 میلیون متر مکعب است؛ حدود یک سوم آن به سمت نواحی مرزی استان جریان می یابد، گفت: رواناب ها به طور کلی در سطح استان از سرشاخه های حوزه آبخیز نشات گرفته و به سمت اکوسیستم های پایین دست که اراضی پست و کم ارتفاع و برخی تالاب ها و شوره زارها است، هدایت می شود.

 

نصرآبادی تصریح کرد: تعداد سازه های اجرا شده در آبخیزهای مرزی استان 187 مورد در شهرستان های زیرکوه، درمیان، سربیشه، نهبندان و قاین از موثرترین سازه ها هستند و حجم آن ها  719 هزار و 628 متر مکعب شامل سازه های خاکی و سنگی است.

 

وی با بیان اینکه به ازای هر هکتار اجرای طرح آبخیزداری بین 500 تا هزار متر مکعب رواناب و نزولات ذخیره می شود، افزود: اقدامات آبخیزداری مبتنی برکنترل سیلاب و مهار روان آبها و تغذیه منابع آب زیر زمینی است و پس از تغذیه قنوات و منابع آب زیر زمینی منجر به تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی و دامداری می شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: از سال 1397 تاکنون 204 روستا و آبادی با جمعیت 27 هزار و 982 خانوار از مزایای آبخیزداری بهره مند شده اند. 

 

وی در پایان اظهار کرد: همچنین تعداد قنوات متاثر از اجرای پروژه های آبخیزداری در سه سال اخیر 291 مورد است.

 

 

کد خبر 1064973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha