دهه کرامت فرصت انس مردم با ائمه اطهار (ع) است

درویشی گفت: دهه کرامت و ویژه برنامه های آن فرصت بسیار مناسبی برای آشنایی هر چه بیشتر مردم با ائمه معصومین(ع) و امامزادگان واجب التکریم است.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز شده و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد که در این ایام سازمان ها و اداره های مختلف برنامه های متعددی را در استان فارس برگزار می کنند.
 
ششم ذی القعده در این دهه گرانقدر به بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) تعلق دارد که بر اهمیت دهه کرامت را برای شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) می افزاید.

«حسین درویشی»، مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس با تبریک دهه کرامت به سئوالاتی در خصوص این دهه مبارک به شرح زیر پاسخ می دهد:
 

از نظر شما دهه کرامت تا چه اندازه می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟
با توجه به بافت فرهنگی و مذهبی جامعه ایرانی و تاثیر بسیار قوی و قابل توجه اعتقادات دینی به ویژه فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در سبک زندگی فردی و اجتماعی ایرانیان، دهه کرامت و ویژه برنامه های آن فرصت بسیار مناسبی برای آشنایی هر چه بیشتر مردم با ائمه معصومین(ع) و امامزادگان واجب التکریم است، به ویژه آنکه بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س)، امام رضا (ع) و حضرت شاهچراغ (ع) در ایران اسلامی قرار دارد و ایرانیان احساس نزدیکی بیشتری به آنها می کنند.

 
سالهاست که شیراز و فارس به عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» توسط رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) نامگذاری شده است، دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟
با توجه به نامگذاری شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) از سوی مقام معظم رهبری و وجه تسمیه آن به خاطر وجود مضجع شریف حضرت احمد ابن موسی(ع) در مرکز استان، این دهه فرصت مغتنمی برای معرفی ابعاد شخصیتی حضرت شاهچراغ(ع) است و تلاش در این زمینه به ویژه اقدامات فرهنگی و علمی در جهت معرفی آن حضرت، عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) را هر چه بیشتر برای شهر شیراز در سطح کشور تعمیق و پر رنگ می کند.

 

توقع شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) چیست؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند.

نامگذاری شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع)، فرصت مناسبی برای عمق بخشی به جایگاه فرهنگی شیراز در سطح کشور و حتی منطقه است اما به نظر می رسد تلاش های صورت گرفته تاکنون در رسمیت بخشی و نهادینه کردن این عنوان برای شیراز کافی نبوده است. موثرترین راه برای تحقق این هدف مهم معرفی جامع و کامل حضرت شاهچراغ (ع) است که باید مطابق با یک هدفگذاری دقیق و علمی صورت پذیرد که بدون شک نقش مسئولان، علما و خطبا در این خصوص سنگین تر از سایر آحاد جامعه است.


آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد، توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟


برنامه های زیادی به این مناسبت تاکنون طی سال های اخیر اجرا شده اما حجم برنامه های سطحی نسبت به برنامه های عمیق و اثرگذار و فرهنگ ساز بسیار بیشتر بوده است. 
در صورتی که هدف گذاری و برنامه ریزی کارشناسی و جامع تری برای معرفی حضرت شاهچراغ(ع) از جمله برگزاری سمینارهای علمی و جشنواره های فرهنگی و تدوین دایره المعارف آن حضرت، صورت پذیرد، دهه کرامت از تاثیر بیشتری نسبت به قبل برخوردار خواهد بود.


آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

بله یکی از نتایج مهم هدف گذاری کارشناسی برای دهه کرامت می تواند به توسعه گردشگری مذهبی در شیراز ختم شود. آشنایی کامل و بیش از پیش مردم اقصی نقاط ایران با شخصیت والای حضرت احمد ابن موسی(ع)، شوق زیارت بارگاه ملکوتی آن حضرت را در دل ایرانیان بیشتر می کند و شاهد مسافرت های زیارتی بیشتری به شهر مقدس شیراز خواهیم بود.

کانون های فرهنگی هنری مساجد چه اثری در دهه کرامت داشته اند؟

کانون های فرهنگی مساجد زمانی می توانند نقش موثر و فرهنگ سازی در این زمینه ایفا کنند که قرارگاه مرکزی برنامه ریزی و اجرایی دهه کرامت بتواند نقش هدایت گر و سیاست گذار را برای برنامه های این دهه در سطح استان ایفا کرده و فعالیت های پراکنده در این زمینه را به سمت هدف مشخصی هدایت کند.
 
سخن پایانی شما پیرامون دهه کرامت چیست؟

امید است بازنگری کارشناسی در نحوه اجرای برنامه های این دهه مبارک بتواند در ظهور و تعمیق سبک زندگی ایرانی و اسلامی در جامعه ما موثر باشد.

کد خبر 1065020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha