۹۰ درصد کود مورد نیاز در کشور از منابع و شرکت‌های داخلی تأمین می شود

علیزاده با اشاره به اینکه اکنون ۹۰ درصد کود شیمیایی مورد نیاز بخش کشاورزی تولید داخل است، گفت: هیچ‌گونه نگرانی از بابت ذخیره انواع کود و توزیع آن در استان‌ها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علی علیزاده» امروز (۲۲ خرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان مباشر و بازوی کمکی دولت در اجرای سیاست های بخش کشاورزی است که وظیفه اصلی این شرکت تامین و تدارک، حمل و نقل و توزیع نهاده‌های کشاورزی برای کشاورزان است.

 

معاون امور بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در ادامه با بیان اینکه تدارک و توزیع سه میلیون تن کودهای شیمیایی یارانه ای در سال جاری برنامه‌ریزی‌ شده است، افزود: تاکنون ۴۰ درصد برنامه تکلیفی جهاد کشاورزی در حوزه نهاده های کشاورزی تأمین شده است.

 

وی بیان کرد: در زمان حاضر ۹۰ درصد کودهای مورد نیاز در کشور از منابع و شرکت‌های داخلی تأمین و تنها ۱۰ درصد وارد می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی طی سه سال آینده نیاز کشور به کودهای مختلف از طریق تولیدات داخلی کشور تأمین خواهد شد.

 

علیزاده با اشاره به اینکه اکنون در سطح کشور تولیدکننده کود یارانه ای نداریم که ظرفیت آنان خالی بماند و شرکت کودهای تولیدی آنان را خریداری می کند، گفت: همچنین ذخایر استراتژیک بسیار خوب و مطمئنی از حیث کودهای یارانه ای داریم و به کشاورزان اطمینان خاطر می دهیم در هیچ نقطه کشور کمبود کود نیست.

 

معاون امور بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزود: با ۳۵ شرکت تولید کننده کودهای غیریارانه ای در ۳۰۰ نوع کود تفاهم نامه داریم و هیچگونه نگرانی و دغدغه ای برای تأمین کود مورد نیاز کشت پاییزه نداریم و حتی کود بهار آینده را نیز تأمین کرده ایم.

 

علیزاده با بیان اینکه قیمت کود از سال گذشته تغییر نیافته است، تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه های حمل و نقل در کشور اما شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ریالی بابت این هزینه ها از کشاورزان دریافت نمی کند و هزینه های حمل و نقل بر خود شرکت تحمیل شده است.

 

وی با اشاره به جذب ۴۱ درصدی سهمیه کود استان خراسان جنوبی، گفت: در حال حاضر صد درصد انبارهای ذخیر کود این استان تکمیل است.

 

«محمدمهدی سعیدی» مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست خبری اظهار کرد: سال قبل از سهمیه ۱۵ هزار و ۳۰۰ تنی کود اوره سهمیه استان، ۱۶ هزار و ۴۰۰ تن معادل هزار و ۱۰۰ تن مازاد به استان اختصاص یافت.

 

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود چهار هزار و ۲۰۰ تن کود اوره در شهرستان‌ها توزیع شده که به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۵۰ درصدی داشته است.

 

 

 

کد خبر 1065086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha