پاسخ های ۷ نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دغدغه های مردم

هفت داوطلب تایید شده امروز در سومین مناظره تلویزیونی خود به پرسش هایی با موضوع «دغدغه های مردم» پاسخ می دهند. مناظره سوم ۷ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نیز همانند مناظره اول و دوم از دو بخش ۹۰ دقیقه‌ای تشکیل شده که هر بخش هم حاوی قسمت‌های مختلف است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سومین مناظره ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با حضور ۷ کاندیدای تایید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان امروز ساعت ۱۷ در محل سازمان صداو سیما برگزار شد. فرآیند مناظره با ورود نامزد‌های ریاست جمهوری به رسانه ملی و پس از قرعه کشی صندلی‌ها، و پخش سرود ملی کشورمان و تلاوت قرآن کریم و قرائت بیانیه کمیسیون نظارت بر تبلیغات ریاست‌جمهوری توسط مرتضی حیدری مجری مناظره شروع شد.

 

مناظره سوم ۷ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نیز همانند مناظره اول و دوم از دو بخش ۹۰ دقیقه‌ای تشکیل شده که هر بخش هم حاوی قسمت‌های مختلف است. بین دو بخش نامزد‌ها ۱۵ دقیقه وقت استراحت دارند. "دغدغه‌های مردم" موضوع سومین مناظره تلویزیونی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری است.

 

ترتیب صندلی نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای آخرین مناظره

علیرضا زاکانی صندلی شماره ۲
محسن رضایی صندلی شماره ۷
محسن مهرعلیزاده صندلی شماره ۵
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی صندلی شماره ۴
عبدالناصر همتی صندلی شماره ۳
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی صندلی شماره ۶
سعید جلیلی صندلی شماره ۱

 

سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به صورت زنده از شبکه‌های یک، خبر، جام جم و سلامت سیما ( مخصوص ناشنوایان)، خبر، رادیو ایران و رادیو انتخابات پخش می شود.

 

در بخش نخست این مناظره یک سوال مشترک از هر هفت نامزد پرسیده می شود که هر نفر هفت دقیقه فرصت پاسخگویی دارد. طرح جامع و 7 دغدغه مردم که در مناظره سوم به آن‌ها پرداخته می‌شود به این شرح است:

1 - گرانی و نرخ بالای تورم
2- عدالت و کاهش فاصله طبقاتی
3- رکود اقتصادی و کسادی کسب و کار
4- شفافیت مقابله با فساد اقتصادی و رانت خواری
5- ساماندهی یارانه های پنهان و آشکار
6- بیکاری به ویژه اشتغال فارغ التحصیلان
7 - تامین مسکن

 

برای اولین سوال این موضوع مطرح شد که راهکار شما در مقابله با تورم، عدالت، رکود، مقابله با فساد، یارانه‌ها و اشتغال چیست؟

قاضی زاده هاشمی: لازم است مشکلات مردم ریشه یابی شود

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه امروز در پنجره‌ طلایی هستیم، ولی عقب افتادیم، گفت: دچار قفل و انسداد شده‌ایم. کلان‌روندها و موضوعات اساسی هنوز حل و فصل نشده، در مناظرات قبلی دوره‌های گذشته همین مشکلاتی را که الان ذکر می‌کنیم را بیان می‌کردند، چه بسا سطح دغدغه‌ها نیز افت کرده است. قبلا درباره‌ مفاهیم بلندی مثل آزادی نیز بحث می‌شد.

 

وی ادامه داد: لازم است مشکلات مردم ریشه یابی شود؛ نرخ بیکاری در حال افزایش است. منابع کشور به صورت نادرست در حال توزیع است؛ مردم این را از چشم مدیریت ناکارآمد مسئولان می‌بینند.

 

وی خطاب به مسئولین دولت کنونی گفت: شما از دفتر خود خارج شوید، بنده حاضرم هم در موضوع کرونا و هم در تمام موضوعات با شما گفت‌وگو کنم. ساز وکار و طرز تفکر مدیران کشور باید تغییر کند. پیش بینی کرده ایم که دولت را به مردم واگذار کنیم و اختیار عزل و نصب مدیران را مدیران واگذار خواهیم کرد.

 

رضایی: اجازه نمی‌دهد که انرژی مردم و دولت‌ها روی عدالت، گرانی و مشکلات متمرکز شود

محسن رضایی با بیان اینکه امروز دغدغه‌های مردم بسیار زیاد است و منظومه‌ای بهم پیوسته تشکیل می‌دهند و باید ببینیم که چرا تاکنون این مشکلات حل نشده است، گفت: ایران اقتدار از دست رفته خود را بعد از ۳۰۰ سال به دست آورده و در حوزه دفاعی پیشرفت کرده است.

 

وی با بیان اینکه چادر مشکی، ذرت، گوشت و … در اختیار یک عده است و آن طرف‌تر نیز مافیاها و آقازاده‌ها را می‌بینیم، گفت: مدیران کشور چه کار می‌کنند؟ مدیران کشور در جنگ زرگری بین جناح‌ها درگیر هستند. گاهی می‌گویند فیلترینگ، دیوارکشی، حجاب، موشک. این مسائل جنگ‌های زرگری است که مدیران مشغول آن می‌شوند. تاخت و تازی که در سیاست ایجاد شده است، اجازه نمی‌دهد که انرژی مردم و دولت‌ها روی عدالت، گرانی و مشکلات متمرکز شود.

 

وی با بیان اینکه معماری نوین اقتصادی ایران را در برنامه داریم، گفت: باید اقتصاد جراحی شود، برنامه دولت ما با بکارگیری همه اقوام ایران، بانوان، حزب‌ها و همه اقلیت‌هاست. ما دولت قوی و پاسخگو ایجاد می‌کنیم و از درون دولت اصلاحات را اعمال می‌کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه اقتصاد زندگی و اقتصاد استانی و اقتصاد زندگی را در برنامه داریم، گفت: برخی نگران یارانه مردم هستند؛ نگران نباشید اگر دزدی نکنید ما موضوع منابع ۴۵۰ هزار تومان را حل می‌کنیم. حقوق به خانم‌ها اعطا می شود، وام مسکن با ۵۰ سال بازپرداخت می دهیم و ۳۰ درصد سهم نفت را برای تک تک استان‌ها برنامه ریزی کرده‌ایم. ۴ پروژه بزرگ انرژی نو را برنامه ریزی کردیم که در سه سطح اقتصاد اجرایی کرده و بیکاری و گرانی را حل می‌کنیم.

 

رییسی: باید همه قرار دادها در سامانه ای پشت ویترین برای مردم قرار بگیرد

سید ابراهیم رئیسی با اشاره به اینکه دغدغه هایی که اعلام کردید بخشی از دغدغه های مردم است، گفت: ما نشست های بسیاری داشتیم در همین دورانی که در دستگاه قضا بودم و در آستان قدس از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شدم و به دلیل ارتباط با مردم راهکار برای آنها پیدا کردم.

 

وی با بیان اینکه حتما باید سامانه جامعی ایجاد کرد که بتواند داده های اقتصاد را رصد کرد، گفت: باید همه قرار دادها در سامانه ای پشت ویترین برای مردم قرار بگیرد.

 

وی بانک‌ها را یکی از موانع تولید دانست و گفت: امروز با اصلاح نظام بانکی، معوقات بانکی می‌تواند صورت نگیرد.

 

رییسی با بیان اینکه ادارات ما در طراز جمهوری اسلامی نیستند و باید بستر‌های فساد زا ریشه کن شوند، گفت: ضابطه‌های دست و پاگیر و مجوز‌های پیچیده باید برداشته شود. مجوز‌های پیشینی کسب‌وکار‌ها باید به مجوز‌های پسینی تبدیل شود.

 

وی با بیان اینکه بخش دوم حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم است، گفت: تورم قابل قبول نیست تورم در هشت سال اخیر بیش از ۳۰۰ درصد زیاد شده است و باید به سمت یک رقمی کردن حرکت ککنیم. مدیریت بازارا ارز و تقویت پول ملی در دستور کار است. افزایش نظارت در بازار بسیار مهم است و تامین حداقلی معاش مردم و ارائه کارت اعتباری برای سه دهک پایین بسیار مهم است. بیش از ۵ میلیون بیکار داریم که ایجاد چهار میلیون کار در چهار سال بسیار مهم است.

 

زاکانی: باید ریشه فساد را خشک کرد

علیرضا زاکانی با اشاره به اینکه مساله اصلی کشور تورم و گرانی است، گفت: تورم مواد غذایی و پوشاک، مردم را بیچار کرده است. امروز تورم ۵۲ درصد بوده و فاجعه‌ای است که دولت ایجاد کرده است.

 

زاکانی با بیان اینکه امروز رقابت بین غارتگران و غارت شدگان است، گفت: من سعی کردم با گردن کلفتان، مثل دادستان سابق تهران، برادر رئیس جمهور و … درگیر شوم. باید ریشه فساد را خشک کرد و من به مردم قول می‌دهم که ریشه فساد را خشک کنم. من راه را بلدم. شبکه‌هایی که در مجلس، دولت و دستگاه قضائی شکل گرفته بود را می‌شناسم. شبکه هایی که در دولت، مجلس، قوه قضائیه شکل گرفته بود می شناسم و با فساد برخورد می کنم.

 

وی با بیان اینکه جهش تولید را ملاک قرار می دهم و مجوزها، مقررات زدایی، مالیات و بیمه، صادرات و... سامان خواهم داد و ناظر به شفافیت هستم، گفت: و تمرکز دولت بنده بر استان ها است و برنامه استان ها را نوشته ام و مشکلات شهرستان ها را با دولت الکترونیک حل خواهم کرد. رانت در دولت اقدام و اصلاح به هیچ وجه وجود ندارد، ساماندهی یارانه پیدا و پنهان را در دستور کار قرار دادم. یارانه پنهان چیزی نیست که به سادگی مهار کرد؛ بخشی از جامعه ۱۵ برابر بقیه انرژی مصرف می‌کند، یارانه آشکار را ساماندهی می کنیم. ۷۰ میلیون نفر بن کالا دریافت می‌کنند. ۳ دهک پایین جامعه پول نقد دریافت می کنند، دهک اول ۲۵۰ هزار تومان، دهک دوم ۲۰۰ هزار تومان و دهک سوم ۱۵۰ هزار تومان.

 

زاکانی خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری، چیزی نیست که دولت اعلام کرده است؛ ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار شغل را ایجاد می کنم، برای تامین مسکن سالی ۱ میلیون مسکن می‌سازم؛ علاوه بر آن نیز۳۰۰ هزار مسکن حمایتی ساخته می شود. 

 

جلیلی: دغدغه مردم این است که چرا برخی موضوعات و مسائل حل نمی‌شود؟

سعید جلیلی با بیان اینکه دغدغه مردم این است که چرا برخی موضوعات و مسائل حل نمی‌شود؟ مسائل کشور ناشناخته نیست، گفت: امروز متوسط نرخ تورم کشورهای دنیا ۲.۵ درصد است و سوال این است که چرا در ایران حل نشده است؟ دغدغه مردم این است که چرا دولت‌ها عقب هستند؟ کشوری با این همه ظرفیت‌هایی که دارد، سوال ما این است که چطور باید ابتدایی‌ترین موضوعات را حل کنیم؟

 

وی ادامه داد: اگر می‌خواهید این مسائل را حل کنید، یک برنامه جدی می‌خواهد. کار رئیس‌جمهور با وزیر فرق می‌کند بلکه باید به نقشی که هر یک از وزراتخانه‌ها دارند اشراف داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: رئیس جمهور باید به برنامه‌ها اشراف داشته باشد و بداند که کدام وزارتخانه چه می کند؟ رئیس جمهور باید زمان را مقدم بشمارد تا بتواند مشکلات را حل کند. باید نقطه گذاری انجام شود تا بداند در پایان سال اول یا دوم در چه منطقه ای قرار دارد. رئيس جمهور ظرفیت های زیادی دارد و باید مصلحت مردم را پیگیری کند. مردم می خواهند بدانند رئیس جمهور چه برنامه ای دارد و چه کارهایی انجام می دهد.

 

همتی: تحریم در یک دهه گذشته مبادلات اقتصادی ما را بهم زده است.

عبدالناصر همتی با بیان اینکه گرانی وجود ندارد، گفت: اصلاً در کشورهای دنیا مبارزه با گرانی وجود ندارد. چرا قیمت ارز بالا رفت؟ تحریم در یک دهه گذشته مبادلات اقتصادی ما را بهم زده است.

 

وی گفت: یک جریان می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم. در نهایت نتیجه این می‌شود که رشد ۸ درصدی ما تبدیل به صفر و زیر صفر درصدی می‌شود. دوستان می‌خواهند ما بدون دنیا زندگی کنیم. هزینه این بدون دنیا زندگی کردن از جیب مردم خارج می‌شود و رشد اقتصادی نداریم. یک کشتی در روی آب‌های آزاد نداریم و پرسپولیس و استقلال نمی‌توانند هدیه خود را از‌ ای اف سی بگیرند. این کاسبان تحریم اجازه ندادند سرمایه گذاری در کشور انجام شود و این گروه با همراهی ترامپ با هم زیر میز زدند. آقای رئیسی شما نمی‌خواهید اصلا سرمایه به کشور وارد شود.

 

مهرعلیزاده: برنامه دولت زندگی اقتصادمحور است

محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه برنامه دولت زندگی اقتصادمحور است، گفت: من یکی از دغدغه‌های اصلی را مساله از بین رفتن اعتماد مردم به مدیران و دولت می‌بینم. مردم عدم صداقت را در گفتار مدیران می‌بینند و این باعث می‌شود که مردم کار خوب را هم نبینند. امروز اقتصاد و معیشت ما دچار سیاست زدگی شده است. عده‌ای اصلاً التزامی به اجرای قانون ندارند.

 

وی گفت: ما می‌توانیم بحران‌ها را حل کنیم. مسئله شفافیت مهم است و این همه رانت و فساد به دلیل عدم شفافیت است. اگر شفافیت بود بحث عیسی شریفی که به شهردار وقت وصل بود پیش نمی‌آمد. یا پرونده بابک زنجانی و طبری‌ها که باید با شفافیت بیشتری همراه بود.

 

در قسمت دوم بخش اول هر نامزد چهار دقیقه وقت دارد تا سخنان دیگر نامزدها را نقد کند

 

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در نقد سخنان دیگر نامزد‌ها با بیان اینکه سپردن درمان به بانیان وضع موجود، مانند سپردن درمان مالاریا به پشه آنوفل است، گفت: دوستان جوری صحبت می‌کنند انگار خودشان در کار نبودند و تازه از راه رسیدند و از موضعی صحبت می‌کنند که ۸ سال پیش با یک بیان قوی‌تر زده شد و شد آنچه امروز می‌بینیم. دولت با بد مذاکره کردن، فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از بین برد. اگر بلد نبودید کشور را اداره کنید و ساختار‌ها را تغییر دهید، این‌ها تقصیر کس دیگر است؟

 

وی با اشاره به اینکه راه حل مشکلات امروز، تغییر نسل سیاستمداران است، گفت: ما به آن‌ها احتیاج داریم تا از توانایی‌های آن‌ها استفاده کنیم تا ما را از وضع موجود خارج کنند. اینکه مشکلات امروز حل نمی‌شود به خاطر این است که عده‌ای به جای اینکه طرف مردم را بگیرند، ضد مردم شدند و به طبقه خاص تعلق گرفتند و قومیت گرایی و حزب بازی آمده است. تغییر مدل حکمرانی باید به سمت مردم اتفاق بیفتد؛ تا مانند اول انقلاب، جوانان در کنار مردم قرار گرفته و دست مردم را بگیرند.

 

***

علیرضا زاکانی با اشاره به اینکه مردم عزیز مشکل امروز کشور ۳ نان است ندانستن، نخواستن، نتوانستن است، گفت: مشکل ما دروغگویی است، اگر پینوکیو در عالم واقع وجود داشت دماغش چند دور دور زمین می چرخید، آقای همتی آبان ۹۸ گفت که نرخ بنزین در حوزه اقتصادی تاثیر ندارد و نوشته های آقای همتی موجود است. البته آقای همتی بعدا اعلام کرد که با افزایش قیمت بنزین مخالف بودم؛ آقای همتی  این نامه شماست در تاریخ ۳۱ شهریور ۹۸ که درخواست کردید قیمت بنزین ۵ هزار تومان شود تا کسری بودجه دولت جبران شود.

 

وی افزود: آقای همتی شما اسرار مملکت را به AMF دادید که باعث این مشکلات اقتصادی شد؛ بعد با آن بی کفایتی موضوع بنزین را دنبال کردید و رئیس جمهور هم گفت من صبح جمعه فهمیدم. آقای مهرعلیزاده کرسنت ۵۳ میلیارد دلار ضرر برای کشور داشته است. یا اطلاع نداشته اید؟ ۳ برابر مسکن مهر برای ممکلت ضرر داشت، بعد می آیید حرف سیاسی می زنید؛ ما استاد حرف سیاسی هستیم؛ بیایید بعدا به شما حرف سیاسی یاد بدهیم.

 

***

محسن رضایی با بیان اینکه این نظام سیاسی کشور ابتدا داخلی بود، اما نفوذی‌ها آمدند و فضای سیاسی کشور را مدیریت کردند، گفت: خیلی‌ها انگار نا آگاه هستند یا نمی‌خواهند مشکل را حل کنند. رهبر انقلاب مشکلات را حل کرده  و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تبیین کردند، اما در مجلس این‌ها قانون تصویب نشده که اگر این کار انجام می‌شد مشکلات را حل می‌کرد.

 

وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب با خط مشی نرمش قهرمانانه به برجام خط دادند و حمایت کردند، گفت: قرار بود اقدامات دولت برای رفع تحریم باشد، اما تحریم برطرف که نشد، بیشتر هم شد. به قول یک بنده خدایی باید زد زیر میز این طوری نمی‌شود کشور را مدیریت کرد. دولت ما اقتدار و قانون را مستقر می کند؛ حق شما را از گردن کلفت‌ها را می گیرد. این نفوذی ها در پشت صحنه که باعث آلودگی امنیتی شده اند و کسانی که با دعوای زرگری وقت شما را می گیرند از پستو بیرون می آوریم.

 

وی افزود: ما نمی‌گذاریم با سرنوشت ملت بازی شود. برنامه من جراحی های بزرگ است، ولی روی کاغذ نیست و عملی می شود. ما باید عقلانیت را برگردانیم. عقل فردی و جناحی جای عقل جمعی را گرفته است. مسئولان در حال حاضر در برابر مشکلات می گویند همینی که هست؛ این بی احترامی به مردم است، اگر تعامل داخلی نداشته باشیم؛ قطعا تعامل خارجی غیرممکن است.

 

***

سعید جلیلی با اشاره به اینکه یکی از نکاتی که برای اقتصادی کشور و حکمرانی اهمیت دارد وجود ثبات در سیاست‌های اقتصاد و محیط امن اقتصادی کشور است که نمی‌شود آن را انکار کرد، گفت: مهم‌تر اینکه ناکارآمدی را گردن تحریم نیندازیم، کسی که رئیس جمهور می‌شود باید فهم صحیح از مناسبات جهانی داشته باشد، اما متاسفانه برخی کوچک‌ترین فهم را در این خصوص ندارند و می خواهند رئیس جمهور شوند.

 

وی با اشاره به اینکه وقتی صحبت از جهش تولید می‌کنیم نیاز به صادرات دارد، گفت: دوستان، مذاکرات را با چند کشور محدود کردند. سوال من این است که باید بگوییم برای فهم تحریم چه برنامه‌ای داریم؟ بعد بگوییم عده‌ای در داخل نگذاشتن این نفهمیدن مسئله است؛ ما باید راه داشته باشیم تا تحریم را بی اثر و دشمن را پیشمان کنیم تا محیط امن برای اقتصاد ایجاد شود. تعامل سازنده با جهان را چگونه شکل می دهم؟ کشور ما معطل ۳ کشور شده است؛ شما می‌گویید در مذاکره موفق بودید؛ تحریم‌ها هزار تا شد و دلار ۳ هزار تومانی شد ۳۰ هزار تومان. شما نتوانستید مذاکره کنید، در مذاکره باید تهدید و فرصت را با هم دید.

 

وی با بیان اینکه شما می‌گویید تعاملات خارجی خوب است، اما چه‌قدر با کشور‌های همسایه مراوده دارید؟، گفت: بانک مرکزی یک طرح درباره مبارزه با تحریم ارائه دهد، رئیس جمهور باید فهم مناسبات جهانی را داشته باشد، برجام یک چک بی‌محل بود که جواب نداد.

 

***

عبدالناصر همتی با بیان اینکه آقای جلیلی می فرماید چرا با سه کشور مذاکره می کنید؟، گفت:‌ چی دی پی کشور ۸۰ درصد کاهش یافت. آقای جلیلی بی خودی می گویید تعامل خوب است؟ تعامل با چه کسی؟ دنیا این جور با ما کار نمی کند. آقای زاکانی هم که پوششی هست و من جوابش را نمی دهم.

 

همتی ادامه داد: وزیر اقتصاد و برخی رقبا برای من بی اخلاقی کردند. قبل از سقوط بورس به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و گفتم که مردم را به بورس دعوت نکنید و هشدار دادم. ایشان به من جواب دادند که باید فکر جدی درباره آن بشود، ولی باز هم مردم به بورس دعوت شدند و وزیر اقتصاد گفت حبابی وجود ندارد و مردم به بورس بروند. دخالت افرادی سیاسی و تغییر قانون را در بورس شاهد بودیم. اصرار کردم ولی کسی به حرف من گوش نداد. ۱۱ نفر ابر بدهکار بانکی که وام ۹۰ هزار میلیاردی گرفتند برای ۱۰ سال پیش بوده است. لیست این ۱۰ نفر را هم همین الان تقدیم آقای رئیسی می کنم که اگر صلاح دانستند اعلام کنند.

 

وی به جلیلی گفت: شما اصلا از مسائل بین‌المللی اطلاع ندارید. بهترین دوستان ما عراق و چین هستند که آنها هم پول های ما را نمی دهند. بدانید که دنیا بدون بحث برجام و رفع تحریم، با ایران کار نمی کند.

 

***

سید ابراهیم رئیسی درباره مسئله تجمع در خوزستان گفت:مرجع قانونی درباره سفر، ستاد مبارزه با کروناست که ما از آن اجازه گرفتیم ودانشگاه علوم پزشکی اهواز هم دستورالعملی برای این موضوع نوشت که ما آن را اجرا کردیم؛ ما ۵ ماه است که می خواستیم به خوزستان برویم، اما به صحبت‌های ستاد مبارزه با کرونا گوش کردیم و نرفتیم. ما که به حرف گوش کردیم؛ شما چرا به حرف کارشناسی توجه نکردید؟ در عید گفته شد که باید برا‌ی سفر‌ها محدودیت ایجاد شود، اما دولت گوش نکرد و باعث خسارات بسیاری شد؛ گزارشات عدیده‌ای مردم و سازمان‌های مردم نهاد دادند؛ اما شما حساس نشدید. ما باید یک سال اول به اهواز می رفتیم، اما به نظرات گوش دادیم و نرفتیم. شما می توانید به وزارت بهداشت مراجعه کنید که چه کسی بیشتر به اصول بهداشتی احترام گذاشته است.

 

وی درباره اسامی که همتی اعلام کرد نیز گفت: اسم‌هایی که ایشان گفتند که در رسانه‌ها گفته شده و اسامی ۱۱ بدهکار بانکی را به مردم اعلام می‌کنیم تا مشخص شود که ما به پرونده آن‌ها در دستگاه قضائی رسیدگی کرده‌ایم. درباره مساله FATF ذهن من را خوانده‌اید که نظر من در این باره چیست؟ اگر منافع ملت در هر قرار دادی تامین شد ما موافقیم و اگر تامین نشد نمی‌توانیم از منافع ملت بگذریم.

 

وی درباره تحریم ها نیز گفت: درباره تحریم ها هم قرار بود این مسائل دغدغه‌ها را حل کنند؛ از دولت پرسیدند که برجام  نتیجه‌اش چه شد؟ گفتند هیچ! ما برجام به عنوان قرار داد و تعهدی که باید به آن متعهد بود پایندیم، اما برجام را یک دولت مقتدر می تواند اجرا کند نه شما.

 

بخش دوم مناظره سوم، سه قسمت دارد که در قسمت اول هر نامزد پنج دقیقه فرصت دارد به سوال پرسیده‌ شده پاسخ دهد.

 

قاضی زاده هاشمی: برای اصلاح امور باید نگاه منظومه‌ای داشت

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی درباره ساماندهی نظام توزیع و حذف واسطه گری با بیان اینکه  برای اصلاح امور باید نگاه منظومه‌ای داشت، گفت: وقتی از تورم به معنای ام المصائب کشور یاد می‌کنیم، باید بدانیم باعث هزاران مشکل در کشور شده است. وقتی به ساختار ایجاد تورم دقت می‌کنیم، می‌بینیم تمامی نهاد‌ها در این موضوع نقش داشتند. موانع زیادی در رساندن کالای ارزان قیمت مقابل تولیدکننده است و باید مجموعه مبدا تا مقصد اصلاح شود؛ دولت سلام این موضوع را در زنجیره تامین می‌بیند و تنها در خرید تضمینی، دادن یارانه به مصرف کننده و تعرفه برای حمایت از تولید داخل دخالت می‌کند.

 

وی با بیان اینکه در موضوع مرغ، ما ۲/۵ برابر ظرفیت داخل، توانایی تولید داریم و در داستان گوشت دیدیم که وقتی قیمت ارز را اصلاح کردیم، قیمت گوشت پایین آمد، گفت: کاهش تورم به زیر ۵ درصد، تولید ۴/۵ میلیون مسکن، تشکیل وزارت خانواده، تشکیل صندوق اعتبار خانواده برای ازدواج، اشتغال و مسکن، ایجاد نظام یکپارچه بیمه، مدل شهر کشوری، مدل نظام شایستگی بر اساس استاندارد‌های مشخص، طرح قنات ملی برای حل مشکلات آبی کشور، واگذاری شستا به کارگران و صندوق ذخیره فرهنگیان به این قشر بخشی از برنامه‌هایی است که در دولت آینده دنبال خواهیم کرد.

 

رییسی: باید تعارض منافع را به حدافل رساند

سید ابراهیم رئیسی درباره راهکار مبارزه برای بیماری کرونا با بیان اینکه ما در نظام سلامت دو مشکل داریم، علی رغم اینکه زحمات بسیاری کشیده شده و باید به خدمات کادر درمانی ارج نهاده شود، ولی مردم هم بسیار در این وضعیت کرونایی دچار آسیب شدند و کسب و کار‌شان خراب شد، گفت: در نظام سلامت مشکل تعارض منافع هست که در بسیاری از حوزه‌ها وجو د دارد؛ مثلا کسی وارد حوزه مسکن می شود که خودش هم از پیمارنکاران است.

 

وی ادامه داد: در برخی تصمیمات در نظام سلامت به گونه‌ای است که باید تعارض منافع را به حدافل رساند؛ دوم مساله انحصار است ما باید دسترسی به پزشک را در تمام کشور یکسان کنیم. در حوزه گردشگری مشکلات بسیاری به وجود آمده؛ کاسبان و مستاجران بسایر دچار آسیب شده‌اند و ما باید درباره دوران پساکرونا فکر کنیم، اما نه اینکه بگوییم وام می دهیم؛ بله مردم باید احساس کنند که فکر جدی برای آسیب دیدگان از کرونا تدارک دیده شده است.

 

وی با اشاره به اینکه در ارتباط با کرونا علیرغم همه زحمات کشیده شده معتقدم هم در حوزه جلوگیری و هم در مسائل درمانی جای بررسی جدی وجود دارد، گفت: در برخی از موارد با بی تدبیری‌هایی مواجه هستیم که اگر این بی تدبیری‌ها نبود خسارات به حداقل می رسید.

 

وی درباره لیستی که در این مناظره از سوی همتی به وی ارائه شد، گفت: درباره این لیست هم که آقای همتی به من دادند باید گفت که مردم تعجب نمی‌کنند که چرا تا به حال ایشان به وظیفه اش عمل نکرده و‌ این لیست را منتشر نکرده است؟ اگر نباید اعلام می کرده که خب چرا اینجا به معرض دید عموم گذاشته است؟

 

مهرعلیزاده: مسئله اصلی کشور ما تولید و افزایش تولید است

محسن مهرعلیزاده در پاسخ به پرسشی درباره سهامداران بازار بورس و بهبود بازار با اشاره به اینکه بورس یکی از بهترین بازار‌ها برای سرمایه گذاری است، گفت: بورس می‌تواند به تولید کمک کند، اما اتفاقی که رخ داد کارشناسی شده نبود و دولت در بازار بورس دخالت کرد. مسئله اصلی کشور ما تولید و افزایش تولید است. سرمایه داران در یک هماهنگی وارد معرکه شدند و مردم را به بازار بورس کشاندند، اما پول به سمت تولید نرفت و قیمت بورس را چند برابر کرد. وقتی حباب‌ها ترکید و قیمت‌ها واقعی شد به یک بحران تبدیل شد و دولت هم ۲۰۰ میلیون دلار را به ریل تبدیل کرد تا خسارت‌ها را جبران کند.

 

وی با بیان اینکه هر ۳ روش اشتباه بود و دولت نباید به بورس ورود می‌کرد، ادامه داد: باید بورس را به بورسی‌ها بسپارند. اگر ۷۵ درصد ورود دولتی‌ها در اقتصاد دخالت نکنند وضعیت بورس بهتر می‌شود. افزایش سرمایه و تولید برای کشور خوب است. تنها راه نجات بورس استقلال آن است. GTP امروز کشور ۵۰۰ میلیارد تومان است و مجموع دیگر کشور‌ها چند برابر ما هستند و سوال این است که این‌ها مستلزم این است که بتوانیم با دیگر کشور‌ها ارتباط برقرار کنیم و دیگر موارد را در اختیار اقتصاد قرار دهیم.

 

جلیلی: امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای ما ندارد

سعید جلیلی درباره رفع بروکراسی‌های اداری و تعارض منافع با اشاره به سخنی که به رییس جمهور در این زمینه گفته بود، گفت: به رییس جمهور گفتم اگر می‌خواهید اهداف خودتان را دنبال کنید، باید ماشین دولت را از این کندی نجات دهید؛ باید سازوکار‌ها را فعال کنیم که این بستگی به رویکرد ما دارد که برای دستگاه‌ها فعالیت تعریف کنیم تا به ماشین دولت برسد. به عنوان کسی که ۳۳ سال کار سیاست خارجی کرده‌ام می گویم امکان تعامل گسترده با جهان وجود وارد، به ویژه در روابط اقتصادی، می‌شود، اما این‌ها نمی‌توانند؛ عراق را مثال زدند، بخشی که مربوط به بخش دولتی است نمی‌تواند انجام دهند.

 

وی درباره FATF با تاکید بر اینکه امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای ما ندارد، گفت: در مورد خود FATF هم گفته شده اگر امضا کنیم تازه گام بعدی را برای ما تعریف می‌کنند. برجام سند طلبکاری ملت است، ما هزینه برجام را داده‌ایم؛ امروز باید طلبکار باشیم نباید از سرمایه ملت هر روز هزینه کنیم، چه کسی می‌تواند این مسائل را پیش ببرد؟ کسی که هم به مسائل خارجی و هم داخلی آشنا باشند، بنده سال‌ها در حوزه سیاست خارجی کار کردم و همه چیز را می‌شناسم. اگر مردم ایران می خواهند رئیس جمهور انتخاب کنند باید کسی باشد که به مسائل جهانی واقف باشد، سیاست خارجی باید اقتصاد محور باشد، شما باید بهانه‌ها را بردارید؛ هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند مانع اقتصاد کشور شود و این شناخت کافی می‌خواهد.

 

رضایی: دولت ما ترکیبی از جوانگرایی و تجربه گرایی است

محسن رضایی درباره ازدواج جوانان با تاکید بر اینکه جوانان شغل ندارند، مسکن برای ازدواج ندارند و در سردرگمی به سر می برند، گفت: پس بزرگ ترین سرمایه‌های ما نیازمند نجات هستند. دولت ما ترکیبی از جوانگرایی و تجربه گرایی است، تجارب نسل اول و دوم را با سوم و چهارم ترکیب می‌کنیم، هم مشکلات جوانان و هم کشور را حل می‌کنیم. از میان نسل سوم و چهارم زمامدار تربیت می‌کنیم، من در تمام استان‌ها مدرسه زمامداران را تاسیس می‌کنم.

 

وی با بیان اینکه جوانان برای ازدواج نیاز به شغل و مسکن دارند، گفت: در نهضت خانه سازی ایرانیان مشکل مسکن را حل می‌کنم. مسکن دو بُعد دارد یکی پیمانکاران ساختمانی و خریدارن مسکن که خریداران را به بانک‌ها وصل می کنیم و همه بانک‌ها را موظف می‌کنیمم جوانان ۱۰ درصد آورده بیاورند و ۹۰ درصد وام بدهند با بازپردخت ۵۰ ساله و زمین مجانی به جوانان می‌دهیم.

 

همتی: به شان و جایگاه زنان توجهی نمی‌شود

عبدالناصر همتی درباره زنان و فعالیت آن‌ها با بیان اینکه ۵۰ درصد جمعیت کشور زنان هستند و به شان و جایگاه آن‌ها توجهی نمی‌شود، گفت: باید محیط و امنیت اجتماعی لازم و فرصت برابر برای مشارکت برابر آن‌ها در جامعه ایجاد شود. مشکل فعلی ما این است که فرصت شغلی برای زنان به نسبت مردان ۳۰ درصد هم نیست.

 

وی با بیان اینکه بحث بعدی زنان کارآفرین هستند و برای خود اشتغالی آن‌ها ماکروفاینانس و وام‌های خرد را راه اندازی می‌کنیم، گفت: زنان باید خط مقدم فعایت‌های مختلف باشند. طرح پرداخت یک میلیون یارانه به سه دهک پایین از راه چاپ پول نیست.

 

وی با اشاره به صحبت های سید ابراهیم رئیسی افزود: من این لیست را قبلا به قوه قضائیه داده بودم و شما گفته بودید که چرا لیست اعلام نمی‌کنم و من امروز رسما اعلام کردم.

 

وی خطاب به جلیلی گفت: آقای جلیلی من خواهش می‌کنم این صحبت‌ها را نکنید. یعنی ۲۰۰ کشور درباره FATF اشتباه می‌کنند. برخی معتقد به اینترنت امن هستند و می‌خواهند اینترنت را طبقه بندی کنند و این حرف‌ها یعنی فیلتر اینستاگرام. در قوه قضائیه هر روز وزیر جوان را ما احضار می‌کنند به دلیل عدم فیلتر اینستاگرام. در قوه قضائیه رای به فیلتر دادند.

 

زاکانی: توانمندی های داخلی در حوزه تولید بی نظیر است

علیرضا زاکانی درباره راهکارهای دولت خود برای بی اثر کردن تحریم ها با بیان اینکه باید رویکرد غلط دولت کنونی را به رویکرد درست تغییر بدهیم، گفت: به توانمندی داخلی تکیه و از ظرفیت های منطقه ای استفاده می‌کنیم. توانمندی های داخلی در حوزه تولید بی نظیر است و اگر در حوزه مسکن، زیرساخت ها، نفت و گاز و پتروشیمی و ... فعال شویم مشکلات اشتغال ما حل خواهد شد؛ امروز از رتبه ۷ در حوزه معدن رسیدیم به رتبه ۲۰ چرا که کار دست کسانی بود که کار بلد نبودند؛ تمرکز ما بر تولید خواهد بود تا تحریم ها بی اثر شود.

 

وی افزود: منطقه ما سال ۹۸، هزار و ۱۴۳ میلیارد دلار واردات داشته که سهم ایران ۲۳ میلیارد دلار بوده این فاجعه است.

 

در قسمت دوم بخش دوم مناظره سوم هر نامزد ۳ دقیقه وقت دارد تا به نقدهای دیگر نامزدها پاسخ دهد

محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه اگر سیاست را از اقتصاد بگیرید مشکلات حل می شود، گفت: کشور ما به نقطه ای رسیده که درآمدش خراب است.

 

وی با اشاره به اینکه ایرانی ها سرمایه دارند، گفت: ما ۷ میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که دارا هستند و باید امنیت برقرار کنیم تا آنها بیایند و سرمایه گذاری کنند. با دیوار نوردی ها و در جریان مذاکرات هزار مشکل ایجاد کردن کشور ما به اینجا رسیده است. سرمایه در غرب و چین است. تکنولوژی هم در آنجا وجود دارد و باید ارتباط داشته باشیم. تصمیم غلط درباره بنزین گرفته شد و بد هم اجرا شد. ما ۷ میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که ۵ میلیون نفرشان متخصص و دارا هستند. باید فضای امن ایجاد کنیم تا آن‌ها بیایند.

 

***

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه دولت سلام مسئله کلاهبرداری در بورس را حل خواهد کرد، گفت: با استقرار دولت الکترونیک، نظام جامع شفافیت برقرار خواهد شد و وزیر خارجه ای که سابقه تجارت بین المللی دارد را منصوب خواهم کرد، آموزش و پروش نوین را جایگزین وضع فعلی می‌کنیم، با کمک نیروهای مسلح موضوع سربازی را حل خواهیم کرد و نیمی از جوانان جویای کار را صاحب شغل خواهم کرد.

 

وی با بیان اینکه دولت من حتی حق افرادی که در انتخابات شرکت نکنند را هم حفظ خواهد کرد، گفت: برنامه برای اشتغال سریع داریم که نیمی از جوانان جویای کار در دو سال اول صاحب شغل شوند. گاهی مردم می‌گویند دلمان می‌خواهد بخوابیم و بیدار شویم و بفهمیم ۸ سال گذشته خواب بوده، ما واقعا باید این سال ها را تمام کنیم و اجازه ندهیم تکرار شود.

***

محسن رضایی با بیان اینکه نقدی که من دارم این است که برنامه جزوی از مدیریت است، گفت: مدیر خودش باید برنامه داشته باشد و برنامه را با ستاد نهایی کنند، وگرنه اوضاع همین می‌شود که می‌بینیم. نکته مهم در برنامه این است که هر کسی که می‌خواهد مدیریت کند هم مشکل فعلی را حل کند و هم چشم انداز داشته باشد.

 

وی ادامه داد: دوستان بگویند که چه چشم اندازی را برای ۸ سال آینده دارند؟ من ۸ سال آینده را جزوی از مهم ترین دوران‌های کشور می‌دانم که با تهدید و فرصت مواجه هستیم؛ اگر دولت‌های گذشته تکرار شوند با خطرات زیادی مواجه خواهیم شد.

 

***

عبدالناصر همتی با اشاره به ابنکه در این مناظرات جای روستائیان خالی است، گفت: مردم روستا حتی از شما گندم را خوب نمی خرند و بودجه آن را مجلسیان برای قیر خرج کردند. به کشاورزان قول می دهم که گندم آنها را با قیمت روز بخرم و محصولشان را به دلال نفروشند.

 

وی ادامه دارد: اگر بخواهیم سود بانکی را پایین بیاوریم پیرمرد و پیرزنی که پول را پس انداز کرده برای خرج روزانه اش باید چه کار کند. من واکسیناسیون همگانی کرونا را تا پایان سال به اتمام می رسانم.

 

***

سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه کاندیداها در مناظره باید برنامه بدهند، گفت: من آمدم و دیدم که هر بانکی یک نرخی را برای سود می گوید؛ آمدیم خودمان ورود کردیم و به بحث بانک ها. گفتم بیشتر از این ضامن اجرا نباشید. بعد هم همان آقایان از ما تقدیر کردند. کمر تولید کننده ها خم شده زیر بار فشار بانک ها. من قول صادق دارم و هر جا که حرف زدم صادقانه حرف زدم؛ هیچ فیلتری در زمان من در قوه قضائیه انجام نشده است.

 

وی افزود: باید دسترسی اینترنت برای حتی فقرا هم آسان شود و این موضوع مثل برق و گاز می ماند. چرا دارید و فضا سازی می کنید. چرا دنبال دوقطبی سازی هستید؟ دور از انصاف است این نظرات هیچ روزنامه و رسانه ای در زمان من محدود نشده است.

 

وی با اشاره به اینکه آینده پژوهی اگر نباشد می‌شود روزمرگی که در دولت‌های قبل داشتیم، گفت: مسئله جمعیت، کاهش آب‌های زیر زمینی و مشکلاتی از این دست که نتوانستیم حل کنیم به این دلیل است که نتوانستند پیش بینی کنند و برنامه هایشان نگاه به پشت سر است. در برنامه باید هم نگاه به پشت سر و هم به آینده باشد، وگرنه فرصت‌های طلایی را از دست خواهیم داد، شرایط کنونی کشور در حدی است که نمی‌توانیم یک ثانیه را از دست بدهیم.

 

***

سعید جلیلی با اشاره به اینکه نگاه ما به ۴ سال آینده نگاه فرصت محور است، گفت: جهش امروز در کشور هم ممکن است و هم ضرورت دارد و لازمه آن این است که مطالعات در خصوص آن انجام شده باشد. روستاها باید سلول جهش کشور باشند؛  ۲۷ درصد جمعیت ما که در روستا هستند و ما باید نگاه حداکثری داشته باشیم، روستاها باعث جهش کشور می شوند، اما آقای همتی به آنها توهین می‌کنند.

 

وی گفت: برای ارزآوری و سایر مشکلات کشور باید برنامه تعریف شود؛ مسائل را غلط بیان نکنید ما هم جزو FATF هستیم، اما او از ما قبول نکرده است؛ این را نمی‌دانید؟ بعد ما می‌گوییم که باید برای روستا فعالیت تعریف کرد می‌گویید اهانت به روستاییان می کنیم؟ باید از ابتدای شروع کار دولت برنامه ها با قوت شروع شود.

 

***

علیرضا زاکانی با اشاره به اینکه امام علی (ع) فرموده‌اند حکومت امانت است، گفت: فرق ما با طاغوت این است که باید به مردم خدمت کنیم، اگر انقلاب نبود هیچکداممان الان اینجا نبودیم، حق نداریم مانند سناتورها کنار هم بشینیم و به همدیگر توهین کنیم و برنامه نداشته باشیم. ما حق نداریم در استخر آنها شنا کنیم و حرف های آنها را بزنیم؛ اگر اینطور شود از طاغوتیم‌. من ریشه فساد را در کشور ریشه کن می کنم؛ ریشه دروغ را خواهم کَند.

 

وی گفت: مردم عزیز این ها جنگ اقتصادی را به جُنگ شادی تبدیل کرده‌اند، صبح جمعه گفتند تازه فهمیدیم قیمت بنزین افزایش پیدا کرده، با کفش به چادر زلزله زدگان رفتند، با ماشین خارجی رفتند بازدید از کارخانه خودرو سازی ایرانی. ریشه ناکارآمدی تفکر غلطی است که از انقلاب تاکنون در کشور ما مانند اختاپوس افتاده است.

 

در قسمت پایانی مناظره هر نامزد سه دقیقه فرصت دارد حرف های خود را جمع‌بندی کند

رضایی: دولت ما از همه اقوام و اقلیت‌ها است

محسن رضایی در جمع بندی نهایی صحبت‌های خود با اشاره به اینکه ۸ سال آینده مهم و تعیین کننده است، گفت: عقب ماندگی از ترکیه ننگ است، وضعیت معیشتی این روزهای مردم برای ما ننگ است. آن زمانی که برنامه مد نبود برنامه تهیه کردیم قول‌ها را صد در صد عمل می‌کنم. یارانه ۴۵۰ هزارتومانی، حقوق خانم‌های خانه دار و کسب و کار خانگی را گسترش می‌دهم.

 

وی ادامه داد: مسئله مسکن ارزان قیمت و سهام صنعت نفت را ۳۰ درصد می‌دهیم. منطقه‌ای کردن و ایالتی کردن اقتصاد ایران مهم است. اختیارات را از مرکز می‌گیرم و به استان‌ها می‌دهم، شرکت‌ها ارزش افزوده را در همان استان بدهند.

 

وی با بیان اینکه دولت ما از همه اقوام و اقلیت‌ها است، گفت: مسئله سوم پروژه ملی که ۱۴ پروژه بزرگ است در ۴ سال و ۸ سال اجرایی می‌کنم، اگر نتوانم به وعده های خودم عمل می‌کنم زودتر از آن می‌روم و تعظیم می‌کنم، رای شما نه پوششی است نه روکشی است بلکه رویشی است، برای حل پروژه‌های همسان سازی حقوق بازنشستگان، حقوق شرکتی‌ها و مشکلات روستائیان را در برنامه داریم.

 

رییسی: جهت گیری دولت ما در جهت عدالت خواهد بود

سید ابراهیم رئیسی در جمع‌بندی صحبت‌های خود با اشاره به اینکه جهت گیری دولت ما در جهت عدالت خواهد بود، گفت: این دولت باید همه ظرفیت‌ها و همه نیرو‌های انسانی کارآمد کشور استفاده کند و قدرت اجماع سازی و قدرت اجرایی قوی داشته باشد، وگرنه ما برنامه‌های توسعه داریم، اما این دولت عمل نکرده است و برنامه بدون کارنامه هم می شود یک امر شعاری.

 

وی با بیان اینکه مردم باید بدانند رئیس جمهور باید نسبت به همه مردم نگاه یکسان داشته باشد، گفت: اهل سنت، کارگر و کشاورز همه برای رئیس‌جمهور جمهور هستند و او هم در برابر همه تکلیف دارد و دولت در برابر همه مردم وظیفه دارد و ما خود را در برابر مردم مکلف می دانیم.

 

قاضی زاده هاشمی: سفره انقلاب باید تکانده شود

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در صحبت‌های پایانی خود با اشاره به اینکه من اولین جوان گام دوم انقلاب هستم و اولین ویژگی جوان، نترسیدن است، گفت: سفره انقلاب باید تکانده شود و همه مردم باید سر سفره انقلاب بنشینند. بزرگ ترین درد مردم این است که چرا همه چیز باید در بند پ (پول) خلاصه شود؛ دولت من دولتی است که بند غ (غیرت) را جایگزین بند پ می‌کند

 

وی با اشاره به اینکه مردم در مسئولین غیرت و دلسوزی ندیدند، گفت: اگر یک جو غیرت بود دختر ما بی جهیزیه نمی‌ماند و جیب مردم در بورس زده نمی‌شد. دولت باید برای همه مردم آرامش بیاورد؛ مردم امروز در مسئولان غیرت نمی‌بینند.

 

زاکانی: مردم همه با هم علیه غارتگران قیام کنیم

علیرضا زاکانی در جمع بندی سخنان خود با بیان اینکه مردم همه با هم علیه غارتگران قیام کنیم، گفت: امروز وقت قیام است، یک عده ای از مسئولان سر ما را کلاه گذاشتند. بنده شایسته سالاری را محیا می کنم، با شما صادقم، فقر مطلق را ریشه کن می کنم، سلامت را به سمتی می برم که مردم غیر از درد بیماری، درد بی پولی نکشند، در بحث تصمیم گیری برای کشور تمرکز زدایی می کنم و شهرستان ها را محور تحول قرار می‌دهیم و روستا ها را آباد می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه با برنامه ای که ۱۰ سال است دنبال کردیم تمام ظرفیت های کشور را دست به کار می کنیم، گفت: از اقوام و مذاهب استفاده کرده و قانون اساسی را به طور کامل اجرا می کنم. با مقررات زدایی و اقدامات مناسب راهی را دنبال می‌کنیم که ریشه اعتیاد را از بین ببریم، بیمه زنان سرپرست، بیمه ناباوری و ... از جمله اقداماتی است که انجام می‌دهیم.  از محل تورم دولت را اداره نمی کنم، به واردکنندگان کالا ها رانت نمی‌دهیم، بستگان خودمان را وارد کار نمی کنیم، به شما مردم دروغ نمی گویم و قانون را در کشور پیاده می‌کنیم.

 

مهرعلیزاده: امروز قدرت در دست مردم است

محسن مهرعلیزاده در جمع بندی سخنان خود با اشاره به اینکه ۶ روز دیگر انتخابات انجام می‌شود؛ انتخاباتی که می‌تواند با نتیجه‌ای از پیش تعیین شده به پایان برسد یا اینکه معجزه‌ای اتفاق بیفتد و نتیجه‌ای غیر از خواست انحصارطلبان رقم بخورد، گفت: قرار بود جمهوریت جمهوری اسلامی حفظ شود و مردم در راس امور باشند؛ قرار بود مردم در اینکه چه می پوشند، چه می خورند و چه می اندیشند و در یک کلام در انتخاب سبک زندگی آزاد باشند؛ می دانم امروز با این قرارها فاصله داریم.

 

وی با بیان اینکه امروز دو راه پیش روی ماست، گفت: راه اول این است که با صندوق های رای قهر کنیم و در انتخابات شرکت نکنیم و راه دوم این است که با امید به آینده درخشان و برای عزت ایران و ایرانیان و نیز برای خط بطلان کشیده روی صحنه آرایی خطرناک، با امید به آینده، جهت جلوگیری از به خطر افتادن ایران‌مان در آینده، بر سر صندوق‌ها حاضر شویم.

 

وی با تاکید بر اینکه امروز قدرت در دست مردم است، اظهار کرد: قدرت انتخاب بین شادی و نشاط و اندوه و ناامیدی یا عدالت یا تبعیض و ظلم؛ شرکت در انتخابات حق مردم است لکن عدم شرکت محروم ساختن بیش از حد خویشتن است. بیایید با استفاده از حق قانونی خود به زندگی سلام دوباره دهید و با رای به دولت زندگی ایرانی بسازیم برازنده ایرانی؛ بیایید همه با هم و در کنار هم برای حکمرانی خوب و ساختن ایران آزاد، آباد و مستقل تلاش کنیم. این بار لحظه انتخابات لحظه تغییر قرن است.

 

همتی: من به هیچ کس باج نداده و نخواهم داد

عبدالناصر همتی در جمع بندی صحبت های خود با بیان اینکه من با دست خالی در بانک مرکزی با ترامپ جنگیدم، گفت: روحانی رئیس جمهور خوبی در دوران تعامل بود و هیچ کس نمی‌دانست در دوران جنگ اقتصادی چگونه عمل می‌کند. او به افرادی اعتماد کرد که خیر او را نمی‌خواستند. وقتی مردم خشمگین هستند رئیس جمهور نباید بخندد و بگوید من هم صبح جمعه از افزایش قیمت بنزین خبر دار شدم. مردم برای صندوق رای خون دادند و امروز به جایی رسیدیم که جوانان ما از رای من کو می‌گویند رای بی رای. من قول می‌دهم کشور را به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل کنم.

 

وی با اشاره به اینکه همه می توانند کنار من باشند، تصریح کرد: پسر و برادر و همسر من فاسد نیستند و و روز رای گیری زیر میز بزنید و نگذارید ۲۸ خرداد به ۲۸ مرداد تبدیل شود. سه سال است که تخم یاس و ناامیدی در جامعه می کارند. از رای شما می ترسند. از تاجزاده و جنیدی تا ظریف، آذری جهرمی و فرجی دانا، فردوسی پور ازشان استفاده خواهم کرد. ما در انتخاب‌ها اشتباه کردیم. به من اعتماد کنید. من به هیچ کس باج نداده و نخواهم داد.

 

جلیلی: ۴ سال آینده کشور باید جهش داشته باشد

سعید جلیلی در جمع بندی سخنان خود با بیان اینکه ۴ سال آینده کشور باید جهش داشته باشد، گفت: این جهاد و تلاش زیاد می‌خواهد.

 

وی با بیان اینکه رئیس جمهور باید رئیس‌ همه جمهور باشد و همه حقوق مردم را ببیند، گفت: رئیس جمهور باید بداند در بدنه دولت و دستگاه ها چه خبر است، رئیس جمهور باید بفهمد در محیط اطراف او چه خبر است؟  ۸ سال است مسائل کشور را دنبال کردیم، کار خودب را تایید، کار ناقص را جبران و کار خطا را اعلام کردیم.

 

وی با اشاه به اینکه سعی کردیم برای اداره کشور بک برنامه واقعی و قابل اجرا تهیه کنیم، گفت: نباید دچار تعارفات شد. رویکردهای کشور را نباید معطل جایی کنیم؛ مستقل از جناح های سیاسی باید کار کنیم.  فرمایش امیرمومنان که فرمودند خدایا تو خود شاهدی آنچه از جانب ما صورت گرفت نه برای جذب قدرت بود و نه ثروت، بلکه می‌خواستیم اسلام واقعی را اجرا کنیم تا بندگان تو زندگی بهتری داشته باشند. امروز در محضر شما مردم و خدا می گویم آنچه را که در این ۸ سال به آن رسیدیم و می‌دانیم برای مشکلات کشور کمک می‌کند تقدیم می‌کنیم.

 

********

این گزارش می افزاید: پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌ها در رادیو و تلویزیون از جمعه، هفتم خرداد ماه آغاز شده‌ است.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خردادماه برگزار می‌شود. سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیس‌الساداتی (رئیسی)، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلی‌زاده و عبدالناصر همتی، هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند.

 

 

کد خبر 1065161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha