خشکسالی، موجب کاهش عملکرد در واحد سطح دانه روغنی کاملینا شد

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: خشکسالی، موجب کاهش عملکرد در واحد سطح دانه روغنی کاملینا شد.

«حسن ایزانلو» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: سال گذشته دانه روغنی کاملینا در سطح ۵ هکتار از کشتزارهای شهرستان کشت شد که امسال این میزان به ۶۰ هکتار رسید.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان اضافه کرد: سال گذشته از هر هکتار یک تا ۱.۵  تُن محصول برداشت شد که کاهش ۴۷ درصدی بارندگی های امسال باعث شده امسال از هر هکتار ۶۰۰ کیلوگرم محصول برداشت شود.

 

ایزانلو عنوان کرد: کشت این محصول از مهرماه سال گذشته به مدت ۴۵ روز آغاز شد و برداشت آن خردادماه صورت گرفت که یکی از کشت هایی بود که توانست به جای کشت های جایگزین کمک بزرگی به کشاورزان کند که مقاوم به آفات، شرایط خشکی به خصوص سرما که حتی تا منفی ۲۱ درجه را تحمل کرده است.

 

وی بیان کرد: کشت دانه روغنی کاملینا حتی نسبت به کلزا ظرفیت خوبی برای کشت در شهرستان دارد زیرا که این گیاه نسبت به تنش های محیطی سازگارتر است و همچنین نیاز غذایی کمتری می طلبد که این امر موجب صرفه جوی در بحث انواع کود ها و سموم می شود.

 

وی با اشاره به خرید هر کیلوگرم از این دانه از کشاورزان به قیمت ۱۱۰ هزار ریال و با بیان اینکه کشت دانه روغنی کاملینا برای کشاورزان درآمد خوبی خواهد داشت، تصریح کرد: با توجه به اینکه در این سال ها قیمت نهاده های کشاورزی افزایش یافته است این محصول نیازی زیادی به تغذیه ندارد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان خاطرنشان کرد: کاملینا یک دانه روغنی از خانواده براسیکاسه با نام علمی کاملینا ولگاریت است که روغنی باکیفیت بالا از آن حاصل می شود و سرشا از امگا ۳ و ۹ است.

 

به گفته ایزانلو این گونه گیاهی در خاک های شور و اراضی دیم و سنگلاخی و شنی قابلیت کشت بهتری دارد و به طور کلی برای اراضی فقیر و کم آب بسیار مناسب است.

 

کد خبر 1065238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha