قله «بابا سبز» روستای خرق با حضور کوهنوردان، شناسنامه دار شد

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فاروج گفت: در برنامه ای مشترک با هیات کوهنوردی دو شهرستان فاروج و شیروان، قله بابا سبز روستای خرق برای نخستین بار در تاریخ کوهنوردی فاروج، شناسنامه دار شد.

آتنا فراهی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: کوهستانی بودن شهرستان فاروج، ظرفیتی برای رونق گردشگری است و با شناسایی این ظرفیت ها و شناسنامه دار کردن آن می توان زمینه حضور افراد علاقمند را فراهم کرد.

 

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان فاروج، با اشاره به اینکه کوههای مختلفی شهرستان فاروج را در برگرفته که می تواند محلی برای تردد کوهنوردان و طبیعت دوستان شود، بیان کرد: با حضور تیم های آلپاین و باران از شهرستان شیروان و تیم کوهنوردان فاروج برنامه مشترکی اجرا شد تا علاوه بر ایجاد یک روز فرح بخش، قله بابا سبز که در مجاورت روستای خرق از توابع بخش مرکزی و دهستان سنگر شهرستان واقع شده هم شناسنامه دار شود.

 

فراهی افزود: این صعود با  پیمایش از روستای خرق آغاز و بعد از طی مسافت هشت و نیم کیلومتر، 83 کوهنورد شهرستان های فاروج، شیروان و روستای خرق به ارتفاع 2700  متری قله رسیدند و تابلوی قله نصب شد.

 

وی با اشاره به اینکه این نخستین تابلوی شناسایی قله در شهرستان است که نصب می شود، بیان کرد: «بابا سبز» نخستین قله در شهرستان است که دارای تابلو شناسایی، ارتفاع، نماد و نشانی شده است و امیدواریم به همت هیات کوهنوردی در خصوص سایر ارتفاعات شهرستان هم این برنامه اجرایی شود.

 

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان، هدف از اجرای این طرح را مشخص کردن مسیرها برای کوهنوردان بیان کرد و افزود: قله بابا سبز غالبا سنگی و قابل دسترس و مورد توجه علاقمندان به طبیعت و کوهنوردی است.

 

فراهی، با تاکید بر لزوم وجود افراد آشنا به مسیر در کوهنوردی گفت:  اعضای شورا، دهیار و بومیان فعال در حوزه فرهنگی، گردشگری در این برنامه مشارکت داشتند که این حضور روند  صعود را تسهیل کرد.

 

وی گفت: با گذر از دو سوم مسیر، نمایی زیبا از کوه شاه جهان توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند، دشتی فراخ، روستاهایی پراکنده در دامنه کوهها تصاویری است که کوهنوردان در مسیر با آن مواجه می شوند.

 

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان، هدف از این نشانه گذاری ها را شناساندن بهترین و مناسب ترین مسیرها برای صعود کوهنوردان و علاقه مندان به طبیعت در فصول مختلف سال عنوان و تاکید کرد: کوهنوردی زمانی مفرح و دل انگیز خواهد بود که صعود کنندگان ضمن هماهنگی با هیات های کوهنوردی از وجود افراد آشنا و متخصص به این امور بهره ببرند.

 

قله «بابا سبز» در هشت کیلومتری روستای خرق

رئیس شورای روستای خرق هم در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: قله بابا سبز در هشت کیلومتری شمال روستای خرق واقع شده و اطراف قله، زمین های دیم اهالی روستا دیده می شود.

 

«علی اصغر رجب زاده» با اشاره به وجود چندین چشمه در اطراف و دامنه قله گفت: یکی از جاذبه های مسیر رسیدن به این قله، وجود منزل عمو صراط، یکی از اهالی روستا است که میزبان خوبی برای کوهنوردان و گردشگران است.

 

وی با اشاره به اینکه این قله علاوه برجاذبه های گردشگری، محل رویش بسیاری از گیاهان دارویی است و بومیان هرساله برای برداشت این گیاهان در این مسیر تردد دارند، افزود:  به سبب طبیعت زیبای این محور، سالانه گردشگران زیادی از آنجا بازدید می کنند.

 

وی گفت: از روستای خرق تا یک کیلومتری قله  باباسبز جاده خاکی  اما ماشین رو است و در مسیر رسیدن به این قله پنج  چشمه سار دیده می شود.

 

روستاي خرق در 60 كيلومتري جنوب شهر فاروج واقع شده و رشته كوه شاه جهان و قله هاي قُچغرينگ داغي، كامي بند، امر خانگ داغي، گچه قلّاني، اورتا تيغ، بارخان بي، قورمالي، قرالنگ كمرزوچان كمر و چلّكمرز این روستا را چون نگيني در برگرفته اند.

 

هواي اين روستا سرد و چشمه سارهاي آن روان و پرآب است، صداي دلنشين رودخانه هاي زو (اقلل وقيز)، شيردر (شيرين دره)، ميلهنه، باغي و بيش آباد نوازشگر روح هر مسافر و گردشگري است.

 

 

 

کد خبر 1065289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha