لزوم برگزاری نشست های تخصصی در مورد زندگی حضرت شاهچراغ (ع) در دهه کرامت

اسماعیلی گفت: بیش از یک دهه از عمر دهه کرامت می گذرد و لازم است برای ارج نهادن به این دهه، برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت تدوین شود تا مردم بیشتر آشنا شوند و یکی از راهکارها، برگزاری نشست های تخصصی در مورد زندگی حضرت شاهچراغ (ع) است.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز شده و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد که در این ایام سازمان ها و اداره های مختلف برنامه های متعددی را در استان فارس برگزار می کنند.
 

ششم ذی القعده در این دهه گرانقدر به بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) تعلق دارد که بر اهمیت دهه کرامت را برای شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) می افزاید.

«فرهاد اسماعیلی»، مدیر کل آموزش و پرورش فارس با تبریک دهه کرامت به سئوالاتی در خصوص این دهه مبارک به شرح زیر پاسخ می دهد:

از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

یکی از مناسبت های ویژه برای معرفی سیره اهل بیت (ع)، دهه پر برکت کرامت است که به خوبی کریمه اهل بیت، حضرت معصومه(س)  به عنوان اسوه دختران تمدن ساز و مرجع گره گشایی و حضرت شاهچراغ (ع) را به عنوان الگوی روشنگری و امام رضا (ع) را به عنوان امام کرامت و گره گشایی معرفی می کند و معرفت مردم درباره شیوه و منش فرزندان امام موسی کاظم (ع) را افزایش می دهد.

 

سالهاست که شیراز و فارس به عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» توسط رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) نامگذاری شده است، دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) و حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) دلهای مشتاق به اهل بیت (ع) را گرد هم آورده و منشا برکات بسیاری است و رهبر معظم انقلاب نیز اردیبهشت ۸۷ در سفر به فارس، شهر شیراز را سومین حرم اهل بیت (ع) نامگذاری کردند و در دهه کرامت این امامزاده واجب التعظیم باید بیشتر معرفی شود.

 

توقع شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) چیست؟ جامعه، فرهنگوران و مسئولین چه نقشی در این توقع دارند.

جامعه فرهنگوران و مسولان باید در دهه کرامت و ششم ذی القعده که روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) است برای شناخت و معرفی این امامزاده بزرگوار به عنوان امین ولایت و ابوالفضل امام رضا(ع) و الگوی روشنگری بیش از پیش به مردم معرفی کنند و اقدامات تبلیغات و پژوهشی بیشتری داشته باشند.

 

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

بیش از یک دهه از عمر دهه کرامت می گذرد و لازم است برای ارج نهادن به این دهه، برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت تدوین شود تا مردم بیشتر آشنا شوند و یکی از راهکارها، برگزاری نشست های تخصصی در مورد زندگی حضرت شاهچراغ (ع) است.

 

آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

برنامه ریزی صحیح در دهه کرامت یقینا در پروسه زمانی مناسب در توسعه گردشگری مذهبی نقش موثری دارد و ابعاد معنوی گردشگری را تقویت می کند و هر ساله در مراسم آغاز سال نو در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) شاهد حضور دلدادگان فراوانی در سال تحویل هستیم که نشان از اهمیت جاذبه های شاخص مذهبی در این حوزه دارد.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد چه اثری در دهه کرامت داشته اند؟

کانون های فرهنگی مساجد از پایگاه های اصلی اطلاع رسانی مذهبی هستند که برنامه های دهه کرامت را انجام می دهند و در اداره آموزش پرورش استان فارس، کانون های فرهنگی تربیتی و دارالقرآن ها به عنوان پایگاه های اثرگذار، دهه کرامت را می توانند برای کارکنان، دانش آموزان و اولیا تبیین کنند.

 

اداره شما چه برنامه هایی برای دهه کرامت دارد؟

آموزش و پرورش فارس همواره در دهه کرامت فعال بوده است و قبل از کرونا ویژه برنامه، جشن ها و برنامه فرهنگی در مدارس اجرا می شد و اکنون با استفاده از طرفیت مجازی و شبکه «شاد»، اداره قرآن عترت و نماز استان با همکاری روابط عمومی آموزش و پرورش فارس و سایر ادارات فرهنگی و تربیتی، ویژه برنامه هایی در قالب مسابقه «دل نوشته» به مناسب این دهه دارند و برای شناخت بیشتر حضرت امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت شاهچراغ (ع) گام بر می دارند.

 

سخن پایانی شما پیرامون دهه کرامت چیست؟

لازم است با همفکری نهادهای مذهبی و آموزشی، هم افزایی بیشتری در حوزه معرفی جایگاه ارزشمند حضرت احمد ابن موسی (ع) داشته باشیم و دستگاه های اجرایی و متولیان فرهنگی فارس با برنامه ریزی شایسته این مهم را پیش ببرند.

 

 

کد خبر 1065324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha