استان سمنان میزبان ۱۵۷ شهید گمنام دفاع مقدس است

سرهنگ سلامی با بیان اینکه این استان میزبان ۱۵۷ شهید گمنام دفاع مقدس است، گفت: پیکر این تعداد شهید گمنام در ۵۱ یادمان به خاک سپرده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، سرهنگ «محمدحسن سلامی» در نشست کمیته سیاستگذاری، هماهنگی و نظارت بر خاکسپاری و تعیین مکان دفن شهدا و طراحی یادمان شهدای گمنام استان سمنان از میزبانی استان سمنان برای ۱۵۷ شهید گمنام دفاع مقدس خبردادوگفت: این شهدا در ۵۱ یادمان خاکسپاری شده‌اند.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان ساخت و تکمیل یادمان‌ها و انجام فعالیت‌های فرهنگی با محوریت یادمان شهدای گمنام را دو اولویت  دانست وافزود: یادمان شهدای گمنام امروزه به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی در سراسر کشور نقش آفرینی می‌کنند.

 

وی تصریح کرد:  یادمان‌های شهدا، ظرفیتی بزرگ برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و ترویج فرهنگ دفاع مقدس هستند که می‌توانند به‌عنوان زیارت‌گاه اهل یقین، قرارگاه‌های فرهنگی بزرگی در این زمینه، در اقصی‌نقاط کشور به حساب بیایند.

 

سلامی با اشاره به اینکه مکان‌یابی برای تدفین شهدای گمنام دارای پارامترهایی از جمله نگاه زیارتی دربردارنده سلسله مراتب و آداب است اظهارداشت: استقلال مکانی نقطه که تحت‌الشعاع بناهای همجوار قرار نگیرد یکی دیگر از فاکتورهای مهم در جانمای، گلزار شهدای گمنام محسوب می‌شود.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان تصریح کرد: گلزار شهدای گمنام باید زمین پاک و مطهر که محل وقفی، شبهه و منازعه و مصادره نباشد، دسترسی به محل مورد نظر به لحاظ بُعد و فاصله آسان باشد همچنین این محل باید با آرامش و طمأنینه و احساس امنیت در کنار داشتن چشم‌انداز بصری همراه باشد.

 

وی قابلیت مانور برای ساخت و ساز و توسعه اجتماعات بزرگ مراسم‌ها، محل وحدت و هم گرایی بین قومیت‌ها، سابقه و پیشینه خوب را از دیگر ملاک‌های جانمایی گلزار شهدای گمنام دانست و ابراز داشت: تشکیل هیئت امنا برای کلیه یادمان‌های شهدای گمنام در استان و نگهداری و بهره‌برداری یادمان‌های شهدای گمنام که مصوبه جلسه هیئت امنای بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس است، ضرورت دارد.

دراین جلسه محل تدفین پیکر مطهر شهدا، نظارت بر ویژگی‌های نقاط دفن شهدا گمنام و آسیب شناسی وضع موجود و ارائه مسائل و مشکلات و تعیین راهکارهای برون رفت از موانع احتمالی با تدفین شهید گمنام گروه پدافند هوایی ۱۰ محرم، قرارگاه عملیاتی لشکر ۵۸ ذوالفقار، دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان، اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان، روستای طزره دامغان، مجمع رزمندگان اسلام (آرامستان سمنان) مورد بحث و گفتگو قرارگرفت.

 

کد خبر 1065808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha