حمایت های مسئولان بر فراز کانون های مساجد

توسعه کمی و کیفی فرهنگ و هنر مساجد کشور با محوریت کانون های فرهنگی و هنری با حمایت خیرین و مسئولان افتخاری برای جامعه و خدمتی به مردم بوده است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: اقدامات دولت های جزئی از عملکرد و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران برای کشور و خدمت به مردم به حساب می آید و افتخارات آن برگ زرینی برای تاریخ انقلاب خواهد بود.

 

مسجد محوری و توجه به توسعه خدمات فرهنگی و هنری این مراکز دینی همواره مورد توجه دولت ها بوده و متناسب با شرایط اقداماتی را با محوریت کانون های فرهنگی و هنری مساجد و با توزیع اعتبار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای دولتی صورت گرفته است.

حمایت های دولتی در برابر مشارکت مردمی بسیار ناچیزبوده اما بر اساس وظیفه و ماموریت اداری، نهادهای دولتی از محل خزانه کشوری اعتباری را اختصاص داده اند.

 

علاوه بر حمایت های مالی، همکاری و ایجاد فرصت برای این مراکز و فعالان حوزه فرهنگ و هنر از جمله دیگر اقداماتی است که دولت ها برای کانون های فرهنگی و هنری مساجد انجام داده اند.

 

مسئولان نیز در این  سال نیز با نگاه همه جامبه به حوزه های فرهنگی و هنری، از کانون های مساجد نیز حمایت مادی و معنوی داشته که چتری بر فراز بوستان معرفت بوده و توسعه کمی و کیفی فرهنگ و هنر مساجد کشور با محوریت این مراکز جزئی از عملکرد نظام جمهوری اسلامی ایران برای اعتلای میهن محسوب می شود.

 

بررسی این اقدامات زمینه سازی فرصت سازی برای تداوم جریان و آگاهی و اطلاع رسانی به رئیس جمهور آینده برای جلب مشارکت و نگاه ویژه به این حوزه خواهد بود.

 

*هویت بخشی به کانون ها با تصویب اساسنامه

 

هویت بخشی به نهادهای مدنی یکی از ضروری ترین اقدامات به شمار می رود تا این مراکز با این توان و ظرفیت فعالیت خود را به خوبی انجام و از حمایت ها بهره مند شوند.

 

اساسنامه کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور که با وجود گذشته ربع قرن از فعالیت آن ها متاسفانه رسمیت نیافته بود که با حمایت های دولت و بررسی آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و ابلاغ شد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بیش از 26  هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد با بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار عضو ثابت فعالیت گسترده ای دارند، تصریح کرد: تصویب اساسنامه کانون ها این مراکز را به قرارگاه فرهنگی و اجتماعی تبدیل کرده است.

 

 اساسنامه کانون های مساجد در جلسه ۸۰۷ مورخ18 اردیبهشت ماه 97به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.

 

این سند مهم در حوزه فرهنگی و هنری مشتمل بر یک مقدمه و سه فصل و در قالب ۲۰ ماده و ۴ تبصره است.

 

*سازماندهی و به روز رسانی پیکره فعالیت های کانون ها

 

گذر زمان و شرایط متفاوت امروز با گذشته، تغییر را الزامی و بر ضرورت برنامه ریزی جدید و متناسب با شرایط امروز جامعه را متذکر می شود.

 

این دسته از فعالیت ها در کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیز باید توسعه و رونق پیدا کند تا گامی اساسی در تحول پذیری جامعه داشته باشد تا از این پس شاهد جذابیت و عضو گیری جدید باشیم.

 

سازماندهی و به روز رسانی پیکره فعالیت های کانون ها در سال های اخیر نقش کارآمدی در ساماندهی، نمایشی از عملکرد این مراکز و به روزآمدی این حوزه داشته و امروز نیز دستاوردهای آن برای کانون های مساجد مشخص است.

 

زیست بوم مجازی بچه های مسجد ارمغانی نوین برای فعالان این حوزه بود که اگر تدبیر آن نمی شد قطعا بر خدمات رسانی این نهادهای مهم در دوران کرونا اثر منفی داشت ولی این اتفاق مانع از تعطیلی فعالیت های فرهنگی مساجد شد.

 

*حمایت مالی و توسعه خدمات

 

یکی از شاخص های مورد بررسی در عملکرد دولت در حوزه کانون های فرهنگی و هنری مساجد، اعتبار بخشی است که دولت با وجود محدودیت های اعتباری ناشی از وضع سخت اقتصادی، کرونا و نیازهای متعدد در عرصه های مختلف ولی سهم خود را در حمایت از فعالیت های فرهنگی و هنری مساجد کم نکرده و شاهد افزایش اعتبارات سرفصل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشریک مساعی سایر وزارتخانه ها و نهادها در قالب تفاهم نامه های همکاری بوده ایم.

 

ایجاد تعامل و همبستگی با وزارت کشور در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی، تعامل با حوزه های علمیه، تشکل های بزرگ مثل بنیاد مستضعفین و ستادهای هماهنگی مثل مبارزه با مواد مخدر نقش پذیری فعالیت های کانون های مساجد را افزایش داده است.

 

مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای استانی نیز بر اساس ظرفیت هر منطقه اعتباراتی را به این مراکز، تخصیص دادند که همه این اقدامات برای توعسه کمی و کیفی فعالیت های مساجد اثر گذار بوده است.

 

*دولت و حمایت های کانون های مساجد

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد فهما کشور با اشاره به حمایت های دولت از کانون های مساجد گفت: در بودجه سال 1400 با عنوان بودجه «برنامه حمایت از گسترش فعالیت‌های فرهنگی در مساجد» که به فعالیت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اختصاص خواهد داشت شاهد افزایش بودجه بودیم که این روند در سال های گذشته نیز وجود داشته است.

 

 حجت الاسلام «حبیب رضا ارزانی» با بیان اینکه 70 درصد از بودجه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در استان ها هزینه می شود، خاطرنشان کرد: تلاش داریم این بودجه ها در راستای فعالیت های کانون های مساجد با راستی آزمایی که از طریق فهما در حال اجراست هزینه شود

.

وی با اشاره به بودجه سال 99 گفت: 60 میلیارد در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و برای سال 1400 نیز پیشنهاد دولت در لایحه بودجه 130 میلیارد بود که تحقق آن گام اساسی در اجرای برنامه های این نهاد خواهد بود.

 

*نقش کارگشا تصویب اساسنامه و حمایت های دولت

 

مدیران کانون های فعال مساجد کشور و مسئولان این حوزه در استان ها و شهرستان ها این اقدامات و ساماندهی های صورت گرفته در این چند سال را برای نظامند کردن و نظم بخشی به فعالیت های فرهنگی و هنری مساجد و انسجام در این حوزه مناسب دانسته اند.

 

امروز واقعیت فعالیت های فرهنگی و هنری مساجد از منظر رسانه های مهم ملی و استانی در حال انتشار و نشر است و ایجاد شبکه بزرگ فهما همبستگی و اتحاد مراکز را به تصویر کشیده است.

کد خبر 1066128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha