بیش‌از ۱۰۰ بنای تاریخی آذربایجان نیازمند مرمت و بازسازی هستند

جلیل جباری گفت: در آذربایجان غربی ۱۲۰ بنای تاریخی داریم که نیازمند مرمت و بازسازی است.

 «جلیل جباری» در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ارومیه، گفت: 120 بنای تاریخی مرمت نشده و نیازمند مرمت در استان وجود دارد که از مجموع آن 50 بنای تاریخی نیازمند مرمت اضطراری است.

 

 مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: بناهای تاریخی هویت و تاریخ یک جامعه است که باید ما صیانت محافظت شوند.

 

 وی ادامه داد: اگر مرمت و بازسازی بناهای تاریخی مورد غفلت قرار گیرد در واقع به هویت و گذشته خود بی‌اعتنایی کرده‌ایم که این مهم تناقض بسیاری با فرهنگ مدنی و اجتماعی دارد.

 

 این مسئول با بیان این‌که در راستای مرمت آثار تاریخی استان و جلوگیری از تخریب این بناها در سال‌های قبل 107 بنا مرمت شده، تصریح کرد: مرمت این بنا ها در سال‌های قبل با حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به‌وقوع‌پیوسته که امیدواریم بتوانیم اعتبارات لازم برای مرمت سایر بناها را نیز تامین کنیم.

 

 جباری گفت: در این استان یک هزار و700 اثر ثبت‌شده ملی وجود دارد که 227 مورد از این آثار شامل پل‌ها، بناها، خانه‌ها و قلعه‌های تاریخی نیازمند عملیات مرمتی و همچنین حفاظتی دارد.

 

گفتنی است، هم اکنون بنای تاریخی «قلعه جوق»، «شهربانی ماکو» و «کلیسای سفید» مراکان، در شهرستان خوی «حمام محمد بیگ» و کاروانسرای »دره خان»، در پلدشت سد «پناه کندی»، در تکاب حمام تاریخی روستای «یورقون آغاج» و «دور باش»، خانه اربابی این روستا، بقعه «یعقوب انصاری»، ساختمان «صدا و سیمای ارومیه» ، مسجد «قره آغاج» و «وکیل باشی»، مدرسه «رازی» و «قلعه بردوک» و سد «جمال اباد» در انتظار مرمت اضطراری هستند.

کد خبر 1066275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha