دنیا دار امتحان است

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه دنیا دار امتحان است، گفت: تمام زوایا در حوزه‌های مختلف باید ترکیبی از بعد عقلانی و معنوی باشد، راه بازگشت به بهشت را باید پیدا کنیم، برای این کار باید به دستورات الهی دین پناه ببریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین«محمد باقر محمدی لائینی» امشب(۲۵خرداد) در سلسله جلسات هفتگی مجازی تفسیر موضوعی قرآن کریم با عنوان (شفا)، با موضوع درس‌هایی که خداوند به آدم آموخت، در بین فرهیختگان دانشگاهی، بیان کرد: درس دیگری از این آموزه‌ها شامل دورنمایی از منزل جدیدی که بنا است آدم به آن نقل مکان می‌کند.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران افزود: آدم با ورود به منزل جدید همان زمین که برای او ناشناخته بود، پس لازم بود که آدم یک دورنمای کلی از این منزل ترسیم شود، لذا خداوند این دورنما را در ضمن چند آیه بیان کرد.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به سوره ۳۴ آیه بقره و ۲۵ سوره اعراف در خصوص دورنمای محل زندگی جدید آدم، خاطرنشان کرد: این دورنما در پنج نکته شامل؛ اول اینکه مستقر آدم زمین خواهد بود و جایی که باید زندگی کنید، دوم اینکه شرایط بهره‌وری از مواد و ارزاق روی زمین قرار داده شده و زمین کافی است به شرط رعایت عدالت میان انسان‌ها! ولی متاسفانه رعایت نمی‌شود‌.

 

وی ادامه داد: نکته سوم اینکه این خانه، خانه ابدی نیست و یک مقطعی تا روز قیامت است و سپس تبدیل به یک عالم دیگر می‌شود، چهارم اینکه هوس بیرون این خانه را نکنید همین جا زنده خواهید شد، می‌میرید از همین جا هم به عالم دیگری می‌روید، البته در سوره طاها به تعبیر دیگری اشاره شده که شبیه همین است و میگوید از جنس زمین هستید و دوباره به زمین برگشت داده خواهید شد.

 

این مسئول عنوان کرد: نکته پنجم اینکه فکر نکنید عداوت شیطان مختص بهشت بود بلکه تداوم این دشمنی روی زمین ادامه دارد و بر نسل‌های شما هم تاثیر می‌گذارد، ششم اینکه این عداوت ادامه دارد روی فرزندان موثر است، هفتم درباره زندگی دینی معنوی و هدایت به سوی عبودیت و یا راه بازگشت به بهشت است یعنی اگر کسی از هدایت خدا پیروی کند گمراه و بدبخت نمی‌شود.

 

وی گفت: در آموزه هشتم خداوند می‌خواهد بیان کند که شما مجبور نیستید فقط زمینی زندگی کنید بلکه می‌توانید ترکیبی از حیات طبیعی و حیات ایمانی و معنوی داشته باشید، اگر از بهشت رفتید می‌توانید دوباره به بهشت برگردید که تنها در پرتو پیروی از ولایت امکان‌پذیر است.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به آیه ۳۸ سوره بقره، تاکید کرد: این آیه اولین فرمانی است که برای تشکیل دین در زمین برای آدم بیان شده، دین را در دو جمله خلاصه کرده است، هدایت و پیروی از هدایت این دو نکته مهم است ترکیب این‌ها دینداری است، زندگی معنوی انسان در پرتو دینداری است.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران ادامه داد: تفکر مبارزه با دین به دو صورت است، یا نفی و ستیز با دین، یا جدا کردن دین از دنیا و زندگی، اینکه دنیا و زندگی را براساس آنچه تصور می‌کنیم‌ نبینیم، مرحوم علامه طباطبایی می‌فرماید قضای خداوند به اینکه آدم از بهشت بیرون برود تعلق گرفت که آدم محکوم به زندگی زمینی شود، دوم وقتی که آدم توبه کرد قضای خداوند صورت گرفت و خداوند همان زندگی را طیب و طاهر کرد به نحوی که ترکیبی از دو زندگی زمینی و آسمانی به آدم تعلق گرفت.

 

این مسئول اذعان کرد: پس آدم باید یک زندگی ترکیبی از دو نوع زمینی و آسمانی داشته باشد، هر مکتبی را که ما را به دنیای منهای دین دعوت کند اشتباه است و هر تفکری که به زندگی معنوی و ترک زندگی بشری دعوت کرده و موجب انزوا شود تفکری اشتباه و غلط است، سیره بزرگان ما هر دوی اینها است، تمام زوایای زندگی انسان باید درآمیخته از این دو ترکیب باشد.

 

وی یادآور شد: تمام زوایا در حوزه‌های مختلف باید ترکیبی از بعد عقلانی و همچنین معنوی باشد، هر دو باید رعایت شود، راه بازگشت به بهشت را باید پیدا کنیم، با توجه به نکات مذکور امکان‌پذیر است برای این کار باید به دستورات الهی دین پناه ببریم، به‌فکر افزایش دارایی خودمان به هر قیمتی نباشیم دنیا دار امتحان‌ است‌، میثاق ما و شما و شهیدان پای صندوق‌های رای با حضور حداکثری خواهد بود.

 

کد خبر 1066341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha