«پایتخت صنایع دستی»و«شهرهای خلاق حوزه ادبیات» طرح های زنجان در شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر

به گفته احمدخانی، از مجموع طرح‌های ارسالی به شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر دو مورد شامل «پایتخت صنایع دستی» و «شهرهای خلاق فرهنگ و هنر حوزه ادبیات» برای زنجان تصویب شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در جلسه برنامه‌ریزی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر استان با تاکید بر نقش و جایگاه فرهنگ و هنر در شهرهای خلاق اظهار کرد: در شاخص شهرهای خلاق متغیرها و مولفه‌هایی مطرح است که در آنها جایگاه فرهنگ و هنر اساسی و مهم است.

 

محمدربیع احمدخانی با اشاره به اینکه در شهر خلاق کار ذهنی بر کار فیزیکی غلبه دارد و فرهنگ و هنر از ویژگی های آن است، اضافه کرد: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، فرصتی برای خلق تعلق‌هاست.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر پدیده‌ای است که برمبنای تحقق برنامه‌ها احیا شده است، افزود: معرفی یک شهر در شبکه شهرهای خلاق باعث برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی در آن شهر می‌شود و این عوامل قطعاً باعث می‌شود که استعداد هنرمندان آن شهر بیشتر مورد توجه قرار گرفته و شکوفا شود.

 

وی در ادامه با اشاره به ارسال پنج طرح از استان زنجان برای شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر بیان کرد: این طرح‌ها شامل پایتخت غزل ایران، پایتخت صنایع دستی، شهر خلاق در حوزه ادبی، پایتخت رویدادهای بین المللی عکاسی و شهر جهانی نان 5 طرح استان بوده است.

 

احمدخانی با بیان اینکه از مجموع طرح‌های ارسالی دو مورد شامل پایتخت صنایع دستی و طرح شهرهای خلاق فرهنگ و هنر حوزه ادبیات برای زنجان تصویب شده است، اضافه کرد: باید از ظرفیت ایجاد شده برای معرفی استان استفاده کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه نه ارشاد و نه میراث فرهنگی از این رویداد مهم خوب استقبال نکردند، گفت: مدت زمان اختصاص شهرهای خلاق به هر شهر 2 سال است و باید در این مدت ایده‌های نوین ارائه شود.

 

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان ضمن تأکید بر تعیین مهلت یک هفته‌ای برای ارائه برنامه از سوی دستگاه‌های ذیربط در حوزه شهرهای خلاق بیان کرد: امیدواریم در این مدت نقاط ضعف و قوت شهرها ارزیابی و مطابق آن اقدام شود.

 

وی با اشاره به ضعف بسته‌بندی در استان در حوزه صنایع دستی بیان کرد: متاسفانه در این باره اتفاق خاصی رخ نداده است و صنایع دستی زنجان برند خاصی ندارد، در حالی که سایر استان‌ها مثل اصفهان از این مزیت برخوردارند.

 

احمدخانی با تأکید بر تهیه برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت در حوزه شهرهای خلاق بیان کرد: البته امیدواریم در این باره موازی کار نشود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به انتخاب زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع یک ظرفیت بزرگی برای استان است که می‌توانیم از آن در راستای معرفی استان بهره بگیریم و دبیرخانه دائمی صنایع دستی را در استان داشته باشیم.

 

وی همچنین ضمن تأکید بر راه‌اندازی گذرهای فرهنگ و هنر با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری گفت: در این حوزه راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی برای معرفی بیشتر آثار هنرمندان موثر خواهد بود.

 

احمدخانی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح « زنجان، پایتخت غزل ایران» نیز اشاره کرد و گفت: برای اینکه این عنوان را هم کسب کنیم، مقدمات کار را فراهم ساخته و در حال برگزاری نخستین جشنواره دو سالانه منزوی هستیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در ارتباط با طرح استان با عنوان «پایتخت رویدادهای بین‌المللی عکاسی» نیز گفت: در این باره نیز استان زنجان ظرفیت‌های خوبی دارد که امیدواریم به خوبی از آن استفاده شود.

کد خبر 1066384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha