شوراهای اسلامی شهر و روستا‎ تصویر روشن دموکراسی

نهاد شوراهای اسلامی شهر و روستا که برگرفته از مردم و آرای مردمی است‏ دموکراسی و مردم سالاری دینی را به تصویر می کشد.

خبرگزارش سبستان‏، اصفهان: تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا و فعالیت 23 ساله این نهاد‏، فرصتی شده تا مردم برای جامعه و شهر و روستای خود نقش آفرینی کنند.

 

نهادی که با عنوان پارلمان محلی و مکانی برای تصمیم سازی مطرح شده‏، نقش اساسی در هر منطقه دارد و اگر منتخبان مردم افرادی توانمند باشند، آنگاه شاهد اتفاقات جدیدی برای توسعه و‌آبادانی آن منطقه خواهیم بود.

 

انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا یک اتفاق بزرگ برای انتخاب افرادی توانمند و متخصص در تصمیم سازی برای مناطق مختلف هستند و از این رو نباید در حاشیه قرار بگیرد و یا بی ارزشی و کم اهمیتی را متصور سازد.

 

منتخبان ضعیف و ناکارآمد به حد خود می توانند به سرمایه ها و منابع مالی صدمه بزنند و مسیر پیشرفت را متوقف سازند.

 

 نهاد شوراهای اسلامی شهر و روستا که برگرفته از مردم و آرای مردمی است‏ دموکراسی و مردم سالاری دینی را به تصویر می کشد که اهمیت این موضوع برای بسیاری روشن شده است.

 

منتخبان و اعضای این نهاد مهم مدنی نیز باید اعتماد مردمی را مورد توجه قرار دهند و اقدامات و عملکرد آنان به ماموریت ها و جایگاه این نهاد آسیب وارد نکند.

 

*صدمه به اعتماد عمومی از پس ناکارآمدی و سواستفاده ها

 

یکی از مباحث مهمی که در بین مردم این روزها بیشتر مطرح شده، پرونده های قضایی و دستگیری هایی است که برای برخی از اعضای شوراهای اسلامی شهرها و مدیریت شهری پیش آمده و این موضوع به اعتماد مردمی به دلیل اینکه منتخبان مردم از رای جامعه سواستفاده کرده اند، آسیب وارد کرده و انتخابات را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

 

نگاه دیگر به این موضوع نیز باعث شده تا مردم نسبت به انتخاب افراد دقت بیشتری داشته باشند و نظارت ها با ارتباط گیری با اعضای شوراهای اسلامی بیشتر شود و حاشیه امنی برای سواستفاده ها فراهم نشود.

 

«بشیر اسماعیلی»، کارشناس و استاد مسائل سیاسی دانشگاه گفت: پرونده های قضایی تشکیل شده برای اعضای برخی از شوراهای اسلامی شهر و روستا به پیکره اعتماد عمومی آسیب زده است.

 

وی افزود: تبیین واقعیت ها و ماموریت های اصلی شوراهای اسلامی شهر و روستا و تقویت ظرفیت های نظارتی از وقوع این مسائل و شرایط جلوگیری می کند.

 

استاد مسائل سیاسی دانشگاه ادامه داد: نهاد شوراهای اسلامی نماد بارزی از مردم سالاری دینی است ولی باید انتخاب مردم هوشمندان و با نگاه همه جانبه باشد تا افرادی با هدف گذاری و برنامه ریزی برای اهداف شخصی وارد چنین عرصه ای نشوند و عرصه برای خودخواهی به جای خدمت به مردم فراهم نسازند.

 

*نهاد شوراهای اسلامی شهر و روستا گرفتار بازی های سیاسی

 

تغییرات چهارساله اعضای شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران در شهرهای بزرگ نشان می دهد که این نهاد مدنی فرصتی برای قدرت نمایی سیاسی شده که در این میان خدمت به مردم تحت تاثیر قرار می گیرد.

 

شوراهای اسلامی یک نهاد مدنی برای تسهیل امور در خدمت به مردم است، ولی این روزها گرفتار بازی های سیاسی و سلیقه ای شده که در روستاها و شهرهای کوچک نیز مسائل قومی و طایفه ای بر آن اثر گذاشته است.

 

«رضا اسماعیلی» استاد جامعه شناس دانشگاه آزاد اصفهان پیرامون این موضوع گفت: ناشناختی ماموریت های شوراهای اسلامی برای مردم و نامزدهای انتخاباتی باعث شده که مسیر واقعی این نهاد تخریب شود.

 

وی ادامه داد: برخی از این فرصت برای جابه جایی قدرت استفاده کرده اند و توجهی به مسائل مدنی و تسهیل گری امور مردم ندارند و این موضوع بر اعتماد عمومی جامعه اثرخواهد گذاشت.

 

*حفظ منابع مالی و سرمایه ای به دست شوراهای اسلامی

 

منابع مالی و سرمایه های عظیمی متناسب با هر منطقه در اختیار مدیریت محلی یعنی شهرداری ها و دهیاری ها قرار دارد که اعضای شوراهای اسلامی ناظر بر هزینه این منابع هستند.

 

«مجید حججی«‏، فرماندار تیران و کرون با اشاره به منابع مالی متنوع و سرمایه هایی که در اختیار مدیریت شهری و روستایی قرار دارد، گفت: بی توجهی به انتخاب اعضای شوراهای اسلامی و نهایتا انتخاب یک شهردار و یا دهیار ناکارآمد موجب آسیب به منابع مالی مردم می شود.

 

وی افزود: اگر اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا مسائل حاشیه ای را بر متن سوار کنند، آنگاه حق مردم ضایع می شود و افراد جامعه برای حفظ حق و حقوق خود باید افراد توانمند را برگزینند.

 

این مقام مسئول در حوزه سیاسی و اجتماعی، رفتار سلیقه ای، حزبی، قومی و طایفه ای در انتخاب اعضای شوراهای اسلامی را آسیبی برای این نهاد بیان کرد و گفت: مردم توانمندی فردی را در نظر بگیرند.

 

 

کد خبر 1066400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha