تولید ۶۰ هزار تن توت فرنگی در کردستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان از تولید ۶۰ هزار تن توت فرنگی در استان خبر داد و گفت: تولید این محصول در استان بیش از ۷۰ درصد تولید در

زاهد حاجی میرزایی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کردستان در خصوص  بحث صنایع فرآوری اظهار کرد: با توجه به اینکه محصول توت فرنگی استان درجه یک  است و به قیمت بالا به فروش می‌رسد بنابراین کشش بازار برای این محصول بالاست.

 

وی با اشاره به تولید توت فرنگی در استان اعلام کرد: در استان کردستان حداکثر 60 هزار تن توت فرنگی تولید می‌شود که این مقدار بیش از 70 درصد تولید در کشور است.

 

وی بیان کرد: طبیعتا در تعداد کمی از استان‌های دیگر کشور این محصول کشت می‌شود و مقدار آن در سطح استان‌های دیگر برای صنایع فرآوری ناچیز است و توجیه اقتصادی برای احداث کارخانه‌ای فقط مختص به توت فرنگی موجود وجود دارد.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: شرایط آب و هوایی، آب سالم و اکثرا با منبع چشمه، فرهنگ صحیح استفاده حداقلی و در زمان مناسب از نهاده‌ها سبب شده است که توت فرنگی کردستان دارای طعم و مزه بسیار مناسب باشد.

 

زاهدی اضافه کرد: از سال 1346 که کشت و کار توت فرنگی در قطعات کوچک در استان مرسوم و توسعه یافته است تا کنون اقدامات شاخصی در خصوص حفظ و ارتقاء جایگاه این محصول توسط سازمان جهاد کشاورزی کردستان انجام شده است.

 

وی اضافه کرد: معرفی ارقام جدید و اصلاح شده، تغییر در سیستم کشت، تحویل و نصب دستگاه‌های پر کولینگ، آموزش شیوه‌های جدید داشت، تغییر در بسته بندی و نحوه عرضه و در سال‌های اخیر نیز عقدتفاهم نامه با مرکز تحقیقات در راستای معرفی ارقام با سازگاری بیشتر از جمله اقدامات انجام شده توسط سازمان جهاد کشاورزی در استان به شمار می‌رود.

 

وی تصریح کرد: دستیابی به عملکرد 25 الی 30 تن در هکتار و حتی در برخی مواقع بیشتر از این رقم نیز مرهون اقدامات انجام شده توسط جهاد کشاورزی در استان است.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه در برخی رسانه‌ها به نبود سردخانه و عدم نگهداری این محصول تا پاییز و زمستان برای عرضه با قیمت بیشتر اشاره می‌شود، افزود: توت فرنگی قابلیت انبارداری در سردخانه را بیشتر از چند روز ندارد.

 

وی در پایان اعلام کرد: هم‌اکنون در استان ارقام هیبریدی با عملکرد بالا در دست تولید است که از نظر طعم و مزه مشابه همان رقم قبلی است.

کد خبر 1066550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha