تحول و حرکت جامعه به‌سوی رشد از مسیر صندوق رأی می‌گذرد

محمدنسب با تاکید براینکه در شرایط نابسامان اقتصادی امروز هرگونه تغییر، تحول و حرکت جامعه به‌سوی رشد و رونق از مسیر صندوق رأی می‌گذرد، گفت: البته مشارکت گسترده در انتخابات می‌تواند به مشارکت بیشتر در امور منجر شود و امکان موفقیت طرح‌ها بیشتر است.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ فردا جمعه28خرداد ملت ایران اسلامی در سایه شیوع کووید ۱۹ باید با رعایت شیوه نامه های بهداشتی مورد تاکید ستادمقابله با کرونا ماسک بزنند و بروند بدون اینکه به انگشت خود رنگ بدهند در بزرگترین آزمون سیاسی کشور«انتخابات ریاست جمهوری» شرکت کنند و برای چهار سال آینده سکان قوه مجریه را به دست فردی اصلح دهند تا علاوه برنقش برآب شدن توطئه های دشمنان انقلاب اسلامی، شاهد توسعه و پیشرفت ایران عزیز امانت و میراث شهدا و خمینی کبیر بنیانگذار انقلاب باشیم. از این رو در خبرگزاری شبستان نیز با تهیه گفتگو با کارشناسان دینی و سیاسی تلاش داریم با روشنگری و بیان اولویت ها و شاخص ها مردم را به حضور حماسی و جهادی در پای صندوق های رأی تشویق کنیم  و بیایند و با سرانگشتان اشاره خود رئیس جمهوری را انتخاب کنند که از مردم فراری نباشد و پشت درب های بسته مدیریت نکند چراکه همه ما موظف هستیم فردی را انتخاب کنیم که از ابرقدرت ها هراس نداشته باشد و با روحیه و توان بسیجی، مدیریت کشور را به دست بگیرد.

 

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل  گفتگوی تفصیلی با «مرتضی محمدنسب» دارنده مدرک سطح ۴ ، ارشد حقوق بین‌الملل  و دانشجو دکترا است:

 

 

*آیا شما اساساً این دوره از انتخابات ریاست جمهوری را واجد تفاوت هایی با انتخابات‌های پیشین می‌دانید یا خیر؟ا

گر به رویکرد انتقادی به انتخابات نگاه کنیم باید بگوییم این دوره با دوره‌های قبل تفاوت عمده‌ای دارد و این تفاوت‌ها را باید در چند پارادایم بررسی کرد.

 

اولین پارادایم داخلی است این است که مردم ما به‌دلایل مختلف با صندوق رای قهر کردند، دلایلی چون عملکرد مسئولان در عرصه‌های مختلف تقنینی، اجرایی و قضایی که امنیت اقتصادی، قضایی و اجتماعی مردم را تحت تاثیر گذاشته و مردم به این دلایل از صندوق قهر کردند.

 

نکته دیگر در این باره این است که دیگر صف‌بندی‌های سیاسی را قبول ندارند و به نوعی همه مسئولان را یک کاسه دانسته و عملکردها را یک جور می‌بینند و گاهی حس می کنند با این صف‌بندی‌ها کلاه سرشان رفته و احساس می‌کنند هر کدام از کاندیداهای مورد نظر و تایید صلاحیت شده وارد عمل شوند رویکرد مسئولان و عملکردشان تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.

 

در پارادایم انتخابات به بحث اغناسازی مردم باید توجه ویژه داشت، در انتخابات پیش رو تحت تاثیر کرونا، کاندیداها بدون کمک صداو سیما نمینوانستند با توجه به این شرایط مسیر اغناسازی مردم را پیگیری کنند، اما باید قبول کنیم که رسانه آنطور که باید در بحث اغناسازی عمل نکرد، در بحث بین المللی و خارجی باید قبول کنیم با تمام امکاناتشان این تلاش را دارند که مردم ما را مایوس کنند، امکانات رسانه ای و فشارهای اقتصادی را در این چندین سال در دستور کار قرار دادند تا مردم را از صندوق رای دور کنند،این دوره تفاوت دارد.

 

*چه کنیم تا مردم بپذیریند که مشارکت آنها در سرنوشت و آینده کشور تاثیر دارد و آن را به عنوان یک حق لحاظ کنند ؟

باید بتوانیم با گفتمان مردم را مجاب کنیم که متوجه شوند حضور در انتخابات و رای دادن یکی از مهمترین مصداق حقوق شهروندی آن‌ها است لذا باید تلاش خود را کرده تا بتوانیم مردم را اغنا کنیم که انتخابات تنها راهکار مدنی و سیاسی است که قدرت را از انحصار افراد و گروه‌های خاص به بیرون می‌کشد و به میان مردم می‌آورد.

 

ثانیا باید آن‌ها را اغنا کنیم که انتخابات باعث می‌شود قدرت مطالبه‌گری مردم نسبت به مسئولان بالا برود و این مطالبه‌گری خودش یکی از حقوق مهمه مردم است.

 

ثالثا باید به مردم بقبولانیم عملکرد مسئولان قطعا متفاوت است در عرصه‌های مختلف داخلی و بین المللی و اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی و سیاسی متفاوت است و این تفاوت را اولا خود مردم درک کردند ممکن است دچار فراموشی شده باشد و ما باید با تذکر آن فراموشی را از بین ببریم و دوما آن‌ها را اغنا کنیم که عملکرد این کاندیداهای مورد نظر با توجه به برنامه‌ها و کارنامه‌هایشان متفاوت است لذا مردم اگر این تفاوت‌ها را متوجه شوند که انتخابات و رای دادن یکی از حقوق مهم آن‌ها است. قطعا پای صندوق می آیند.

 

*در این روزهای منتهی به 28 خرداد بسیاری برای تحقق مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح می گویند هرگونه تغییر و تحول و حرکت جامعه به سوی رشد و رونق از مسیر صندوق رای می گذرد، چقدر با این جمله موافق هستید.

مردم به‌دلیل سوتدبیر و ناکارآمدی مسئولان با مشکلات بسیاری مواجه هستند لذا این مشکلات می‌تواند با تحقق مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح در انتخابات رفع شده و مسیر کشور تغییر کرده و تحول اساسی در بخش‌های مختلف ایجاد کرد‌.

 

لذا اگر دنبال رونق اشتغال در کشاورزی و صنعت هستیم و هر کدام از اینها راه‌حل‌های مشخصی دارد باید به سمتی حرکت کنیم که کاندیدای مورد نظری انتخاب کنیم که از توان همه متخصصان دانشگاهی، نخبگان و دانشمندان بومی استفاده بکند تا بتواند مشکلات را رفع کرده و کشور را در مسیر توسعه پایدار و پیشرفت قرار بدهد.

 

بنابراین باید قبول کرد و تاکید کرد که مسیر پیشرفت ایران در بازه  زمان کنونی از صندوق رای می‌گذرد و این حضور حداکثری مردم و انتخاب اصلح می‌تواند باعث رونق و پیشرفت شود و این اصلح هم باید بتواند با تفکر اختلاس و اشرافی‌گری، با یک عزم و جهاد جدی مبارزه کند تا بتواند تفکرهای غیرانقلابی را از مسیر خودش بردارد و قدرت دوباره به مردم برگرداند.البته مشارکت گسترده در انتخابات می‌تواند به مشارکت بیشتر در امور منجر شود و هرچه مشارکت بیشتر باشد، امکان موفقیت طرح‌ها بیشتر است.

 

*توصیه جنابعالی به نامزدها و هوادارانشان در آستانه برگزاری انتخابات و برای بعد از اعلام نتیجه آن چیست؟

توصیه بنده به هواداران نامزدهای انتخاباتی این است که با گفت‌وگو و منطق در یک فضای آرام و به‌دور از تشنج و تنش کاندیدای مورد نظر خود را تبلیغ کنند از تقطیع  تحریف و تخریب کاندیداهای دیگر به شدت پرهیز کنند چرا که هم از لحاظ اخلاقی، حقوقی و شرعی بی مضمون است.

 

نکته دیگر اینکه کاندیدا وعده‌های خودشان را پس از انتخاب شدن فراموش نکنند این مردم زجر کشیده‌ و رنج کشیده هستند، در دوره‌های مختلف شهید دادند به امیدی به این انتخابات نگاه می‌کنند و رای می‌دهند امیدوارم که مسئولان محترم و نامزدهای آینده به قوانین احترام بگذارند و اگر اعتراضی است از مسیر قانونی پیگیری کنند.

کد خبر 1066933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha