عملکرد شوراها در طول ۲ دهه گذشته مطلوب بوده است

موسوی گفت: عملکرد شوراها در طول ۲ دهه گذشته مطلوب بوده و در نهادینه کردن مشارکت مردم و نخبگان در اداره امور محلی، کاهش هزینه‌های دولت، رعایت صرفه و صلاح شهر و مردم و اعمال حاکمیت رای و اراده عمومی موفق بوده ‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سید عبدالرزاق موسوی»، امروز (سه شنبه 1 تیر) در در وبینار تخصصی «واکاوی 2 دهه تجربه مردم‌سالاری محلی در ایران، شورای اسلامی شهر از استقرار تا تکوین» گفت: با شناخت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف شوراها می‌توان این نهاد را به نفع مردم قدرتمندتر کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز افزود: اصلاح قانون و ساختار شوراها، تغییر برخی قوانین بازدارنده و تغییر اساسی در شورای عالی استان‌ها لازمه بهبود جایگاه شوراها است.

وی اضافه کرد: بخشی از آنچه امروز در قانون شوراها دیده می‌شود برگرفته از قانون انجمن‌های شهر است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با دستور امام خمینی (ره) آئین ‌نامه اجرایی تشکیل شوراها از سوی شورای انقلاب به تصویب رسید.

موسوی با اشاره به برخی تاکیدات بنیانگذار انقلاب درباره اهمیت شوراها بیان کرد: انتخاب شهردار از سوی شورا، متولی‌ گری امور شهر توسط شورا و مدیریت یکپارچه در نوع نگاه امام به‌ خوبی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: اصل یکصدم قانون اساسی برگرفته از دیدگاه‌های امام خمینی (ره) تدوین شده و بر مدیریت هماهنگ شهری تاکید می ‌کند و  مدیریت یکپارچه شهری که در قانون شوراها تصریح شده با قانون اساسی فاصله دارد و اصلاحات بعدی قانون شوراها نیز این دایره را تنگ ‌تر و محدودتر کرد.

موسوی اضافه کرد: مقام معظم رهبری نیز از موضوع تامین مشارکت مردمی و افزایش اعتماد عمومی با عنوان 2 هدف جدی در حوزه شوراها یاد کرده‌اند و به بیان دیگر از دیدگاه ایشان شوراها نقش مهمی در استقرار حاکمیت و ادامه آن دارند.

وی تصریح کرد: عملکرد شوراها در طول 2 دهه گذشته مطلوب بوده و در نهادینه کردن مشارکت مردم و نخبگان در اداره امور محلی، کاهش هزینه‌های دولت، رعایت صرفه و صلاح شهر و مردم و اعمال حاکمیت رای و اراده عمومی موفق بوده ‌اند.

موسوی افزود: رویکرد بخشی از نظام و دست کم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شوراها را رقیب خود می ‌پندارند، رویکرد تمرکز گرایانه دولت علیرغم سیاست ‌های کلی نظام، ضعف آموزش، فقدان نظارت و ارزیابی عملکرد شوراها، شرایط داوطلبان عضویت در شوراها، اولویت ‌بخشی به نگاه سیاسی به جای تجربه، دانش و تخصص ‌گرایی در انتخاب اعضا و ... نیز در این میان وجود دارد.

وی اضافه کرد: امروز شاهد آن هستیم که عضو شورای نظارت مرکزی بر انتخابات شوراها به ‌صراحت اعلام می‌کند که در بررسی صلاحیت نامزد‌های شورا دیدیم که بسیاری نباید تایید می‌شدند اما تایید شدند و در مقابل، حق بسیاری هم تضعیف شد.

رییس شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: برای برون ‌رفت از مشکلات ، نیاز است اصلاحاتی در قانون شوراها صورت گیرد و تلاش برای افزایش دانش اعضای شوراها بسیار اهمیت دارد و بسیاری از تخلفاتی که امروزه بزرگ شمرده می‌شود ناشی از فقدان آموزش است.

موسوی عنوان کرد: شورای عالی استان‌ها مصوبات خوبی داشت و به ‌ویژه در حوزه اصلاح ساختار در سال‌های اول، دوم و سوم گام‌های مهمی برداشت و در وظایفی که برای شورای استان‌ها پیش ‌بینی شده، موضوع جلوگیری از تبعیض در تهیه برنامه‌های عمرانی و رفاهی و جلب مشارکت مردم عنوان شده و در این راستا اقدامات مناسبی صورت نگرفته است.

وی عملکرد شورای عالی استان ‌ها را در زمینه اصلاح ساختار موفق دانست و گفت: متاسفانه با وجود اقدامات یاد شده، این شورا در ادامه راه با مشکل مواجه شد و ضروری است که ترکیب شورای عالی متناسب با شرح وظایف این شورا تغییر کند.

کد خبر 1069229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha