رهاسازی یک میلیارد مترمکعب آب سد سفیدرود/ منابع آبی گیلان بسیار محدود است

خانی‌پور از رهاسازی یک میلیارد متر مکعب از سد سفیدرود خبر داد و گفت: با توجه به کاهش ۲۵ درصدی بارش باران و کاهش ۶۰ درصدی ورودی آب به سد سفیدرود منابع آبی گیلان بسیار محدود شده و کشاورزان استان باید بیشتر همکاری کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «محمدجواد خانی‌پور» امروز(سه‌شنبه، 1 تیر) در جمع خبری با تاکید بر اینکه امسال با کاهش 25 درصدی بارش باران در گیلان و کاهش 60 درصدی ورودی آب به سد سفیدرود مواجه هستیم اظهار داشت: کشاورزان گیلانی باید در مصرف آب زراعی با جدیت همکاری کنند و به حق خود قانع باشند.
 
 
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه منابع آبی گیلان بسیار محدود شده است، میزان ذخیره آب در پشت سد سفیدرود را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: امسال ورودی آب به سد سفیدرود حدود یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب بود که میزان آن نسبت به سال گذشته 60 درصد کاهش داشت.
 
 
خانی‌پور با تاکید بر اینکه شرکت آب منطقه‌ای گیلان با توجه به موارد ذکر شده برنامه‌ریزی در جهت مصرف منابع آبی را در دستور کار خود قرار داد تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای گیلان ابتدا در بخش سخت‌افزاری نسبت به لایروبی کانال‌ها، بازسازی ایستگاه‌های پمپاژ، چاه‌ها و سردهنه‌ها در سراسر استان اقدام کرد.
 
 
وی اقدامات نرم‌افزاری شرکت آب منطقه‌ای گیلان در راستای جلوگیری از بروز تنش آبی و مدیریت مصرف منابع آب در سطح اراضی شالیکاری استان را هم برشمرد و ابراز داشت: با توجه به تقویم زراعی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، شرکت آب منطقه‌ای نیز نسبت به اجرای برنامه نوبت‌بندی آب اقدام کرد.
 
 
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه این  شرکت ناگزیر به اجرای برنامه نوبت‌بندی آب است اضافه کرد: در راستای انجام نشای برنج از تاریخ پنجم اردیبهشت امسال به مدت 20 روز متوالی آب زراعی وارد اراضی کشاورزی استان گیلان شد و بعد از آن هم اجرای برنامه نوبت‌بندی آب در دستور کار قرار گرفت.
 
 
خانی‌پور از رهاسازی چیزی حدود یک میلیارد متر مکعب آب از سد سفیدرود در چند ماهه گذشته خبر داد و اظهار داشت: شرکت آب منطقه‌ای برنامه‌ریزی کرده است تا طبق جدول تعیین شده با هشت روز وصل آب و پنج روز قطع آب تا پایان تیرماه امسال آب زراعی مورد نیاز را به شالیزارهای استان گیلان برساند.
 
 
وی در پاسخ به این پرسش که شرکت آب منطقه‌ای گیلان برای اراضی شرق استان که با کمبود آب زراعی مواجه‌اند چه تمهیداتی اندیشیده است گفت: درصد کمی از اراضی استان با بحران کم آبی مواجه هستند و این اراضی عمدتا در انتهای شبکه سد سفیدرود وجود داشته و آب زراعی باید پس از طی کیلومترها به آن‌ها برسد.
 
 
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان کاهش 25 درصدی بارش باران در استان را یکی از دلایل عمده کمبود منابع آبی اعلام کرد و افزود: برای حل معضل کم آبی کشاورزان محدوده شرق گیلان، توصیه می‌کنیم شالیکاران برای رساندن آب به زمین خود از چاه‌هایی که قبلا حفر کرده‌اند حداکثر استفاده را ببرند.
 
 
خانی‌پور با بیان اینکه برای رساندن آب به اراضی پائین دست شرق گیلان، کشاورزان مناطق بالا دست باید حتما برنامه نوبت بندی آب را رعایت کنند خاطرنشان کرد: از کشاورزان زحمتکش انتظار داریم نسبت به حق خود قانع باشند تا با همکاری و مساعدت آن‌ها و با برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای گیلان بتوانیم سال زراعی فعلی را به خوبی پشت سر بگذاریم.
 
کد خبر 1069295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha