فعالیت مجازی کانون های فرهنگی هنری باید به حضور جوانان در مساجد کمک کند

طاهریان به فعالیت کانون های مساجد کشور در سامانه بچه های مسجد اشاره کرد و گفت: فعالیت های مجازی مورد قبول در ستاد فهمای کشور، فعالیتی است که منجربه حضور بیشتر بچه های مسجدی درمسجد شود. حضور چهره به چهره برای ما مهم است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری،«مرتضی طاهریان» امشب (یکم تیر)در آئین افتتاحیه نشست هم‌اندیشی مدیران منتخب کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که به میزبانی استان مازندران با حضور 36 منتخب رواق‌های 12 گانه طرح ملی «ایران قوی» در اردوگاه شهدای خرماکلا در حال برگزاری است، اظهار کرد:از سال 1396 با تصدی حجت الاسلام والمسلمین«حبیب رضا ارزانی» برکرسی ریاست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور مقداری از سیاست ها و رویکرد های ستاد متفاوت تر شد این به معنای این نیست که سیاست ها منافی رویکردهای گذشته بوده ولی خوب نگاه ایشون در حوزه مسجد جدی تر بود.

معاون ساماندهي و شبكه‌سازي كانون‌های مساجد کشور ادامه داد: با ورود حجت الاسلام ارزانی به ستاد مساد کشور، احساس شد که با همه ظرفیت های خوبی که کانون ها دارند منابع اطلاعاتی ما از این کانون ها محدود و حداقل بود مثلا آمار درستی از تعداد کانون ها به درستی نداشتیم فقط عدد را می دانستیم اما لیست مستند موجود نبود.

 

وی اضافه کرد: همچنین مشخصات اعضای کانون ها، تعداد اعضا، اطلاعات شناسنامه ای بچه های مساجد را کامل نداشتیم، حجت الاسلام ارزانی برای تقویت تمام حوزه های فعالیت مسجدی در سطح استان ها، ارتباط فضای مجازی با کانون های مساجد استان ها را بیشتر کردند؛ فعالیت های مجازی مورد قبول و تایید ما در ستاد فهمای کشور، فعالیتی است که منجربه حضور بیشتر بچه های مسجدی درمسجد شود. حضور چهره به چهره برای ما مهم است خط قرمز ما در حوزه فضای مجازی حضور  موثر درمساجد است.

 

طاهریان گفت: در گام بعدی کانون ها را ثبت کردیم بعد اعضا را ثبت کردیم جلوتر رفتیم فعالیت ها را ثبت کردیم.

 

وی با بیان اینکه ورود در عرصه فضای مجازی یکی از اولویت های جدی ستاد مساجد کشور بوده است، افزود: در این بازه زمانی سختی های زیادی را متحمل شدیم اما اکنون سامانه بچه های مسجدی(زیست بوم جدید ستاد مساجد کشور) از افتخارات ستاد محسوب می شود.

 

طاهریان درخصوص نحوه راستی آزمایی فعالیت های ثبت شده از سوی کانون های مساجد استان ها در این سامانه، تصریح کرد: راه راستی آزمایی فعالیت های مسجدی نیز از مسیر سامانه بچه های مساجد می باشد باید اطلاعات دقیق وارد شود معتقدم اگر یک دروغ بگوییم باید چند دروغ دیگر پشت سر آن بگوییم پس بهتر این که از اول راست را گفت و اطلاعات درست را ثبت سامانه کرد تا برنامه ها به درستی تحلیل شود اطلاعات با میزان مشارکت کننده در برنامه های کانون ها همخوانی باید داشته باشد.

 

وی با تاکید براینکه حرکت در مسیر ثبت اطلاعات و فعالیت های کانون های مساجد در سامانه بچه های مساجد اجتناب ناپذیر بود، خاطرنشان شد: البته این این اول کار است.  

 

طاهریان بیان کرد: زمانی می خواستیم تعدادی را دعوت به اردو کنیم شرایط را می نوشتیم تا اعزام از استان ها انجام شود الان از طریق سامانه این ظرفیت وجود دارد که درست بنا به دلایل متقن افراد را بر گزینیم. اگر بخواهیم به این برسیم سه هزار نفر  را در جایی جمع کنیم می توانیم به درستی از این سامانه بچه های مساجد را انتخاب کنیم.

 

وی گفت: در راستای ساماندهی فعالیت های مسجدی، فعالیت های پراکنده با عناوین مختلف باید یک نظام پیدا می کرد سند تحول هم نوشته شد واقعا سند نسبتا جامع است مسائل و راهکارهای حل مسئله در فرهنگ به درستی احصا شده است.

طاهریان افزود: همه فعالیت ها در همین ستاد ذیل سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری جانمایی شد، که ذیل اینها 12رواق تعریف شد. تمام فعالیت هایی که در مسجد انجام می شود باید در یکی از این رواق ها گنجانده شود. سال گذشته ایران قوی برهمین مبنا تعریف شد در ایران قوی برنامه ها را برمبنای همین رواق ها بستیم تلاش داریم هر کانون را به نام یک رواق بشناسیم .

 

وی ادامه داد: البته کانون های مساجد در ذیل آن رواق مشخص می توانند درحوزه های دیگر نیز فعالیت داشته باشند اما حمایت ها براساس رواق مشخص که به نام آن کانون ثبت شده انجام می شود.

 

طاهریان با بیان اینکه در این برنامه فرهنگی اردویی، دستاوردهای سال های گذشته کانون های مساجد منتخب در طرح های فهمای یک و ایران قوی بایکدیگر به اشتراک گذاشته می شود، افزود: فلسفه گردهم آمدن منتخبین فهما در اردوگاه شهدای خرماکلا شهرستان سوادکوه، انتقال تجربه است  و همچنین در رابطه با افق 1400و سیاستگذاری هایی که قرار است در حوزه کانون های مساجد انجام شود دراین گردهمایی بحث و تبادل و نظر می شود تا نقاط قوت و ضعف فهما یک و ایران قوی بررسی شود.

 

 وی از شبکه سازی به عنوان یک اتفاق خوب و موثر در حوزه زیست بوم جدید کانون های مساجد کشور یاد کرد و گفت: رواق ها به نوعی شبکه هستند که می تواند در دل هر رواق صدها شبکه شکل بگیرد.باید ظرفیت ها را شناسایی و شبکه سازی کرد.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستادفهمای کشور بیان کرد: 2هزار و 530 کانون فرهنگی هنری شناسایی شده که در رواق ها می توانند اثرگذار باشند.

 

طاهریان از حضور حجت الاسلام والمسلمین«حبیب رضا ارزانی»ریاست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در نشست هم اندیشی منتخبین فهمای کشور در دونوبت صبح و ظهر خبر داد و یادآورشد:احکام دبیران رواق ها که دارای اعتبار یک ساله است با حضور رئیس ستاد مساجد کشور تقدیم می شود.

 

وی در خاتمه پیرامون دلیل انتخاب اردوگاه شهدای خرماکلا برای برگزاری نشست هم اندیشی منتخبین فهمای کشور، گفت: این اردوگاه را یک فرزند شهید بچه مسجدی ساخته است. «ولی الله نادعلیزاده» مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری شهید گرائیلی روستای خرماکلا شهرستان قائم شهرکه خود منتخب برتر رواق کارآفرینی طرح ملی ایران قوی است با همت والای خود همه اهالی روستای خرماکلا را درگیر کار و اشتغال کرده است هرخانه را به یک گلخانه  تبدیل کرده و باید بده درستی به عنوان یک الگو موفق برای همگان معرفی شود.

 

 

کد خبر 1069297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha