ضرورت همکاری میان دستگاه های محیط زیست، جنگل ها و مراتع با نهادهای فرهنگی در جهت حفظ محیط زیست

بسیاری از نهادهای خودجوش مردمی از جمله کانون های فرهنگی و هنری مساجد و پایگاه‌های بسیج با استفاده از توانایی و ظرفیت بالایی در حفظ، نگهداری و نظافت محیط زیست بکوشند و بازوی توانایی برای مرکز محیط زیستی باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، محیط زیست به عنوان تنفس گاه های زندگی بشر محسوب می‌شوند، تخریب و  از بین بردن آن مساوی است با از بین بردن زندگی و به مخاطره انداختن و نابود کردن آینده انسان‌ها است.

 

از همین رو می‌طلبد که برنامه ریزی های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به گونه‌ای باشد که به هیچ وجه خطر و آسیبی به این تنفس وارد نشود.

 

 

اما وضع موجودی که ما در جنگل های گلستان ملاحظه می‌کنیم به گونه‌ای است که سیاست ها در جهت حفظ و نگهداری جنگل ها ضعیف اعمال می‌شود، بر همین اساس بر آن شدیم که علت این مسئله را جویا شویم و ببینیم که چه عواملی باعث ایجاد تخریب محیط زیست ما می‌شود.

 

* 1) فرهنگ رها کردن زباله در طبیعت در بین مردم:

اکثر تفرجگاه های مردمی و جنگل هایی که در مسیر راه های مسافرتی قرار دارند دچار این نقصان بزرگ هستند که زباله‌ های تولید دست بشر و خصوصاً زباله‌هایی که به هیچ وجه به چرخه طبیعت باز نمی‌گردند توسط ما انسان ها در محیط های جنگلی رها می‌شود و این امر باعث می‌شود که هم به محیط زیست آسیب بزند و هم باعث افزایش تولید بیماری‌ها شود و هم شکل و شمایل و فضای سبز را از بین ببرد، این مسئله یک امر بسیار خطرناک در جلوگیری از جذب توریست نیز به شمار می‌آید، بالا بردن سطح دانش جامعه در حفظ محیط زیست و آموزش های مورد نیاز از جمله اقداماتی است که باید در این رابطه صورت پذیرد.

 

*2) کمرنگ کردن حفظ محیط زیست و آموزش های مورد نیاز از سوی رسانه ها:

یکی از اقداماتی که می‌تواند باعث جلوگیری و پیشگیری از زباله ریزی و حفظ محیط زیست شود تبلیغ و روشنگری مستمر از سوی رسانه‌ها از جمله رسانه ملی است که می‌تواند تا حد بسیاری از این آسیب های احتمالی جلوگیری کند.

 

 

*3) فرهنگ‌سازی در مدارس و کتاب‌های درسی:

فرهنگ‌سازی برای کودکان و خصوصاً در کتاب‌های درسی آنها از جمله راهکارهای زیربنایی است که باید از سوی متولیان امر صورت پذیرد تا در درازمدت یک فرهنگ پایدار در جامعه ایجاد شود.

 

*4) در دسترس قرار دادن وسایل نگهداری و تجهیز زباله در مراکز تفریحی:

یکی از عللی که باعث می‌شود زباله ها در فضاهای تفریحی و محیط زیست رها شود عدم برنامه ریزی و مدیریت درست از سوی مدیران این مراکز است. نبود سطل‌های زباله و وسایل جمع آوری زباله و در دسترس بودن آن باعث می‌شود که زباله ها در فضاهای بسته فضاهای جنگلی و تفریحی رها شود.

 

*5) عدم ارتباط برنامه‌ ای دستگاه‌های محیط زیستی و جنگل‌ها با مراکز فرهنگی:

یکی از عللی که می‌تواند یک فرهنگ پایدار در حفظ محیط زیست کشور ایجاد کند، ارتباط دستگاه های جنگلها و مراتع و محیط زیست با مراکز دستگاه فرهنگی است، ایجاد تفاهم نامه های فرهنگی و برنامه‌ای می‌تواند هم موجب هم‌افزایی شود و هزینه ها کاهش پیدا کند و هم باعث فرهنگ‌سازی در بین مردم شود.

 

*6) استفاده از ظرفیت‌های نهادهای خودجوش مردمی در حفظ محیط زیست:

بسیاری از نهادهای خودجوش مردمی از جمله کانون های فرهنگی و هنری مساجد و پایگاه‌های بسیج می باشند که توانایی و ظرفیت بالایی در حفظ، نگهداری و نظافت محیط زیست دارند و همینطور توانایی پیشگیری از بسیاری از خطرات احتمالی و آسیب زا را نسبت به محیط زیست نیز دارند و می تواند بازوی توانایی برای مرکز محیط زیستی باشند.

 

 

کد خبر 1069405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha