کاهش ۳۰ درصدی منابع آب تجدیدپذیر کشور

معاون آب وآبفای وزیر نیرو گفت: منابع تجدید پذیر آب در چهار دهه اخیر ۳۰ درصد کاهش یافته در حالی که جمعیت ایران نسبت به آن سال‌ها، حدود ۲.۵ برابر اضافه شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، قاسم تقی زاده خامسی، معاون آب وآبفای وزیر نیرو گفت: منابع تجدید پذیر آب در چهار دهه اخیر ۳۰ درصد کاهش یافته در حالی که جمعیت ایران نسبت به آن سال‌ها، حدود ۲.۵ برابر اضافه شده است. سال آبی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ از نظر بارندگی بدترین سال طی ۵۲ سال  اخیر بوده است بنابراین  تغییر اقلیم و قرار گرفتن  ایران در منطقه خشک بایستی به یک باور همگانی در همه سطوح تبدیل شود.

وی ظرفیت ذخیره سدهای بزرگ و متوسط کشور را ۵۰ میلیارد متر مکعب اعلام و خاطر نشان کرد: در نتیجه فعالیت‌های مدیریت سیلاب در سال‌های گذشته، در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از ظرفیت سدهای کشور پر است، البته این مقدار نسبت به سال گذشته حدود ۲۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

معاون آب وآبفای وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: منابع آب کشور باید براساس سند سازگاری با کم آبی که با همکاری همه بخش‌های مرتبط با آب از جمله کشاورزی، محیط زیست، صنعت و هواشناسی تهیه شده، مدیریت شود.

 تقی زاده خامسی افزود: هیچ راهی غیر از سازگاری با کم آبی در مدیریت منابع آب کشور وجود ندارد، بنابراین طی دو سال گذشته با تولیت وزارت نیرو و با همکاری سایر وزارتخانه‌ها، سندی برای مدیریت منابع آب شامل همه استان‌ها و حوضه‌های آبریز تهیه و به امضای دو معاون رئیس جمهوری و ۴ وزیر رسیده که در این سند ظرف ۵ تا ۱۵ سال آینده در هر یک از بخش‌های کشاورزی و صنعت باید در مصرف آب مقادیر مشخصی صرفه جویی انجام شود.

وی ادامه داد: باید در مدیریت منابع آب کشور کار را با سند و برنامه پیش برد، در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم شد، زیرا آب، نقش محوری در توسعه پایدار و بخش‌های مختلف از جمله توسعه صنعت و کشاورزی دارد.

به گفته معاون آب و آبفای وزیر نیرو برای ایجاد هر شغل در بخش صنعت به ۵۰۰ هزار مترمکعب و برای ایجاد هر شغل در بخش کشاورزی به حدود ۱۰ هزار متر مکعب آب نیاز است.

تقی زاده خامسی افزود: در مدیریت منابع آب باید میزان آب موجودی کشور و تعیین الگوی کشت کشاورزی مبنا باشد.

وی با انتقاد از کشت برنج در ۱۷ استان کشور گفت: ‌برنج یکی از محصولات پر آب بر کشاوری است و ما نباید در مناطقی که آب آشامیدنی آن به سختی تامین می‌شود، برنج بکاریم، در ایران تنها یک در صد مساحت کشور، بارندگی بالای هزار میلی متر دارد و برای کشت برنج مناسب است، کشت برنج غیر از گیلان و بخشی از مازندران منطقی نیست.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو از استقرار ستاد برنامه ریزی برای مدیریت بهینه و بررسی روزانه مدیریت آب و برق در این ستاد خبر داد و گفت: تاکنون در هیچ  شهری از ایران جیره بندی آب انجام نشده وهمه تلاش ما بر آن است تا کم‌ترین قطعی را داشته باشیم، اگر مردم در مصرف آب و برق همکاری های لازم را انجام دهند، مشکل خاصی نخواهیم داشت.

کد خبر 1069548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha